پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

در سال‌های گذشته تاجران هنگامی که قصد خرید کالا به اندازه زیاد را داشتند به طور حتم بایستی به کشوری که کالای مورد نظر در آن تولید شده بود و به فروش می‌رسید می‌رفتند تا بتوانند از نزدیک کالای مورد نظر را بررسی کنند و از کمیت و کیفیت کالا، چگونگی بسته بندی آن و سایر موارد اطمینان کسب کنند و سپس خرید خود را به انجام رسانند که این کار بسیار سخت بود و نیاز به صرف وقت و هزینه زیادی داشت.

 ولی در حال حاضر با ایجاد انواع شرکت بازرسی بین‌المللی در ایران که انجام کار های ذکر شده در بالا را به جای تاجران بر عهده می گیرند. این شرکت ها با صدور گواهی بازرسی IC و سایر گواهی‌های مربوطه پس از بازرسی کالای مورد نظر خریدار، به ایشان تضمین کیفیت و کمیت کالا را می‌دهند.

باید توجه داشت که گواهی‌های بازرسی زیادی از طرف شرکت‌های بازرسی بین‌المللی صادر می‌شوند ولی گواهی بازرسی IC یکی از مهمترین آنها است که به بازرسی انجام گرفته قبل از صدور آن بازرسی پیش از حمل کالا گفته می‌شود .بنابراین شرکت بازرسی مورد نظر  پیش از حمل و انتقال کالا با درخواست خریدار این بازرسی کالا را انجام می‌دهد و گواهی مربوطه را صادر می‌کند.

گواهی بازرسی IC چیست؟

هنگامی که خرید کالایی از کشور های دیگر انجام می شود از کمیت و نوع بسته‌بندی و به طور کلی ظاهر و تعداد و ... کالای مورد نظر نمی توان مطمئن شد، پس در این مواقع بهترین راه این است که از شرکت بازرسی مانند تایکو مشورت کرد تا این شرکت به منظور بازرسی کالای مورد نظر به کشور و شرکت مبدا برود و پیش از ارسال کالا برای خریدار، آن را مورد بررسی قرار دهد که به این عملیات بازرسی کالا پیش از حمل گفته می‌شود.

بنابراین بعد از بازرسی کالا در صورت دارا بودن استانداردهای ارائه شده توسط سازمان مربوطه، شرکت بازرسی ،گواهی بازرسی IC صادر می کند تا به این طریق افراد از کمیت کالای مورد نظر خود اطمینان کسب کنند و خرید خود را نهایی کنند و شرکت مبدا هم کالاها را برای آنها ارسال می کند.

 

در بازرسی پیش از حمل کالا کدام موارد بررسی می‌شوند؟

 

5

به طور کلی بازرسی‌های پیش از حمل به دو گروه تقسیم می‌شوند که در یکی از آنها مشخصات کیفی کالا مورد بررسی قرار می گیرد، و بر اساس آن گواهی بازرسی COI صادر می‌شود اما در گرروه دوم به بازرسی مشخصات کمی و ظاهری کالا پرداخته می شود که مطابق آن گواهی بازرسی IC صادر می‌شود.

در بازرسی کمی و ظاهری بازرسان شرکت بازرسی، به شکل تصادفی چند نمونه از کالا را انتخاب می کنند و به این ترتیب مشخصات ظاهری و نوع بسته بندی کالا بررسی و ارزیابی می‌شود، موارد بررسی شده بایستی با  استانداردهای کشور مقصد هم مطابقت داده ‌شوند و در صورتی که این استاندارد ها را داشته باشد بازرسان شرکت بازرسی بعد از تایید، گواهی مربوطه را صادر می‌کنند.

 بازرسی پیش از حمل به چند صورت انجام می‌شود؟

6

باید آگاه بود که بازرسی کمی و ظاهری پیش از حمل کالا به دو شکل و روش صورت می پذیرد که این مسئله وابسته به درخواست خریدار است. این دو روش عبارتند از:

1. بازرسی کالا در کشور مبدا و در شرکت سازنده

2. بازرسی کالا در کشور مقصد و در گمرک این کشور

پس بهتر است اگر چنانچه قصد داشته باشید کالای خریداری شده خود را پیش از ارسال و در کشور مبدا بررسی و ارزیابی کنید بایستی این کار را به شرکت‌ های بازرسی بین المللی مانند شرکت بازرسی تایکو بسپارید.

 

آیا اخذ گواهی بازرسی IC اجباری است؟

 

بسیاری از افراد و خریداران به این دلیل که با شرکت تولید کننده کالا آشنا هستند و یا به علت های دیگر به بازرسی کمی و ظاهری کالا پیش از حمل و به دنبال آن دریافت گواهی بازرسی IC لازم ندارند.ولی در این مواقع این سوال برای بازرگانان و تاجران  پیش می آید که که آیا اخذ گواهی IC اجباری است؟ در جواب این سوال باید گفت بله بر اساس مقرارت و قانون های وضع شده این گواهی به هنگام ترخیص کالا از گمرک لازم و ضروری است.

با توجه به این که برای ترخیص کالا از گمرک و همچنین رفع تعهد ارزی بانک مرکزی بایستی مدارکی به بانک تحویل داده شوند که گواهی بازرسی IC از جمله مهمترین این مدارک محسوب می شود. بنابراین اگر چنانچه نیازی به بازرسی کالا وجود نداشته باشد هم لازم و ضروری است تا برای دریافت گواهی بازرسی IC به منظور ارائه به بانک و سپس انجام مراحل اداری ترخیص کالا از گمرک، به شرکت‌های بازرسی مراجعه کرد، تا شرکت بازرسی با انجام اقدامات لازم و صدور گواهی گفته شده راه ترخیص کالا از گمرک را برای افراد هموار کنند.

پس در صورتی که از جمله بازرگانان و تجاری هستید که همیشه در حال خرید کالاهای مختلف از کشورهای خارج از مرز ایران هستند مطمئنا آگاهی دارید که بانک مرکزی برای اینکه اموال و دارایی شما حفظ شود مقرراتی را وضع کرده است. به همین دلیل دریافت گواهی بازرسی IC به نفع تاجران است.

 

بنابراین برای دریافت گواهی بازرسی بایستی به دنبال شرکت بازرسی معتبر و متخصص در این زمینه بود. تا بتوان کار خود را به نحو احسن انجام داد تا هم خیال افراد از بابت استاندارد بودن کالا راحت باشد و هم اینکه گواهی صادره از سوی شرکت بازرسی اعتبار مورد نیاز  را برای ارائه به بانک مرکزی و سایر ارگان های ذیربط داشته باشد.

این شرکت گواهی بازرسی ICرا صادر می کند که به عنوان مدرکی است که نشان می دهد کیفیت و کمیت کالا با اسناد حمل مطابقت دارد و مکورد تایید است. بازرسی کالا می تواند در مبدا و یا مقصد توسط نماینده شرکت بازرسی انجام گیرد. مطابق بخش نامه بانک مرکزی در مورد الزامات ناظر بر فرآیند اعتبار اسنادی، گواهی بازرسی کالا یکی از مدارک ضروری به هنگام معامله اسناد می باشد. همچنین در زمان گشایش اعتبار اسنادی ارائه نامه پذیرش بازرسی الزامی می باشد.

گواهی بازرسی جهت ارائه به بانک ( IC ) چیست ؟

7

 یکی از انواع گواهی بازرسی کالا که بایستی کاملا از آن آگاه بود، گواهی بازرسی IC  می ‌باشد. پس در صورتی که کالایی را از نظر ظاهری و کمیت نیاز بخواهید مورد بررسی قرار دهید، نیاز به گواهی بازرسی IC خواهید داشت.

 در این نوع بازرسی کالا مشخصه‌های کمی، از جمله مقدار و تعداد و همچنین مشخصات ظاهری کالا کنترل می شوند. گواهی بازرسی IC به عنوان گواهی بازرسی به منظور ارائه به بانک هم گفته می شود. بانک مرکزی واردکنندگان کالا را مجبور کرده تا طبق فرمت اعلام شده به شرکت بازرسی، بابت هر بار وارداتی که انجام می دهند گواهی بازرسی IC دریافت کنند.

سپس گواهی بازرسی IC را در سامانه گمرک آپلود کرده و اصل این گواهی را به بانک عامل ارائه دهند. در غیر این صورت صاحبین کالا نمی توانند ترخیص کالا خود را تمام کنند و قادر به رفع تعهد ارزی از بانک مرکزی نیستند.

 

اهمیت صدور گواهی بازرسی IC

اهمیت صدور گواهی بازرسی IC به این دلیل است که دریافت آن می تواند کیفیت محصولات و چگونگی صحیح فرایندهای تولید را تضمین کند. با داشتن گواهی بازرسی IC این اطمینان به دست می آید که کالا با استانداردهای مشتری، صنعت و مقررات دولتی مطابقت دارد و محصولات با کیفیت تولید می شوند. بازرسان شرکت بازرسی تایکو به افراد در شناسایی ناهماهنگی‌ های محصولات و تاخیرهای احتمالی حمل و نقل کالاها کمک می کنند.

 

منبع : شرکت بازرسی خبرگان بین المللی تهران | tie.co.ir

شماره تماس : 02174612

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: