پایگاه خبری خانه فوتبال:

عده ای بر این باورند که آموزش لغات انگلیسی و دستور زبان آن، از اجزای مهارت نوشتار هستند. اما بهتر آن است که نقش هر کدام از این دو حوزه را در همه مهارت ها اصیل بدانیم. از همین رو می توان نقشه زبان آموزی را به شش حوزه مختلف تقسیم کرد: چهار مهارت که شامل خواندن، شنیدار، گفتار و نوشتار است و دو قسمت مکمل که شامل یادگیری واژه و دستور زبان می باشد.

البته ورود هر کدام از این دو قسمت مکمل به مهارت ها موجب تمایزاتی می شود. مثلا دستور زبانی که در مهارت گفتار مورد استفاده قرار می گیرد با دستور زبان مهارت نوشتار بسیار متفاوت است.

حفظ واژگان

اگر زبان آموز روزانه با 5 واژه ی جدید در زبان انگلیسی آشنا شود، هفته ای 35 واژه یاد گرفته است. این مقدار در یک سال به 1680 واژه می رسد. این حجم از لغات تقریبا 4 برابر نیاز یک زبان آموز برای ارتباط موفق با یک انگلیسی زبان می باشد، چرا که شرط ارتباط خوب با یک خارجی زبان، دانستن تقریبا 400 واژه است. اینک باید به دنبال راهی بود که این واژگان در ذهن ثبت و ضبط شوند.

قواعد بهبود حفظ واژگان

1.لزوم بررسی گسترده واژه

در یادگیری واژه تاکید بر این است که تا جای ممکن، واژه به صورت گسترده بررسی شده و هم خانواده های آن نیز مورد توجه قرار گیرند. مثلا مشخص شود که فعل این واژه چیست، چند صفت دارد و یا چه متضادهایی می توان برای آن در نظر گرفت. به هر حال این کار در درک متن تاثیر بسزایی خواهد داشت و مهارت نوشتار را نیز تقویت می کند.

2.لزوم حدس واژه

تجزیه و تحلیل واژه، زبان آموز را توانمند می کند که معنای کلمه را بدون رجوع به لغت نامه حدس بزند. در اهمیت این کار بعضی تصریح دارند که زبان انگلیسی شامل پنج مهارت است و مهارت پنجم آن حدس زدن معنای واژگان می باشد. با حدس واژگان، زبان آموز به صورت دائمی می تواند با دنیای واژگان در تعامل بوده و با معنای آنها ارتباط برقرار کند. آشنایی با ریشه کلمات، پسوندها و پیشوندها برای حدس زدن معنای یک واژه جدید لازم است. ثمره این کار حدس تقریبی معنای واژه است که برای فهم متون و پاسخ به سوالات امتحانی بسیار سودمند می باشد.

3.لزوم حفظ واژه مترادف

از جمله مواردی که برای تقویت واژه، به زبان آموزان توصیه می شود، به یاد سپاری مترادف های انگلیسی هر کلمه است. این پیشنهاد برای کسانی که قصد شرکت در آزمون های زبان را دارند، اهمیت بیشتری پیدا می کند. در اکثر تست ها و سوالات کنکوری، سوال از مترادف ها همیشه مورد تاکید بوده است. یکی از اصلی ترین روش ها برای گسترش دامنه لغات و مترادف های آن ها، حل جدول می باشد. برای پیدا کردن جدول های گوناگون کافی است واژه "جدول" به همراه کلید واژه های مورد نظر در صفحه اینترنت جست و جو می شود.

4.لزوم مطالعه کتاب های داستان انگلیسی

مطالعه کتاب داستان های انگلیسی می تواند روش خوبی برای افزایش دایره واژگان باشد. از جمله مزیت های مطالعه داستان های انگلیسی مواجهه ی مکرر با مجموعه ای از لغات محدود است که بعد از هر چند صفحه تکرار می شوند. این سبک نوشته ها، به یاد سپاری کلمات را هموار می سازند. به عبارت دیگر، بسیار نادر است که در صفحه آخر یک کتاب داستان، واژه ی جدیدی ذکر شود.

سطح بندی کتاب های داستان، ویژگی دیگری است که نظر متخصصان و زبان دانان را به خودش جلب نموده است. در کتاب داستان معمولا کلمات از یک جنس و موضوع نیستند. البته این مشکل فقط منحصر در کتاب داستان نیست، بلکه متون دیگر و کتاب های مخصوص مهارت خواندن هم غالبا به این نکته توجه نمی کنند. در همین راستا این سوال مطرح می شود که مطالعه متون با کلمات موضوعی مشابه الویت دارند یا متون با لغات متنوع؟ پاسخ این است که ما به هر دو سبک از متون نیازمندیم و هرکدام از آنها باید سهمی در مطالعه ما داشته باشند. از یک سو دانستن کلمات مرتبط با یک موضوع به صورت منسجم ضروری است و از سوی دیگر، بعضی از کلمات در هیچ دسته موضوعی گنجانده نمی شوند. بنابراین پربار بودن منظومه لغات، هر دو سبک از متون را می طلبد.

5.لزوم استفاده از واژه نامه کتاب ها

در اکثر کتاب ها بخشی در انتهای کتاب با عنوان واژه نامه قرار داده شده است. در این قسمت معمولا کلمات کلیدی و اصلی کتاب نمایش داده می شوند. برای نمونه اگر کسی می خواهد با واژه های تخصصی رشته اقتصاد آشنا شود، می تواند به واژه نامه یک کتاب اقتصادی مراجعه نماید.

30

معرفی کتب واژگان آکسفورد

کتاب های زیادی وجود دارند که به صورت ویژه به واژگان می پردازند. در اکثر این کتاب ها، کلمات به صورت موضوعی نمایش داده می شوند. از میان این کتاب ها مجموعه سه جلدی Oxford word skills با ویژگی های منحصر به فرد خود توجه اساتید زبان انگلیسی و آموزشگاه های زبان را به خود جلب نموده است. از مزیت های این کتاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در این مجموعه، کلمات به صورت موضوعی تقسیم بندی شده و هر موضوع ذیل یک عنوان کلی تر در قالب یک فصل نمایش داده شده است.
  • در بیشتر درس ها، متن مختصری که شامل واژگان اصلی درس می باشد، در ابتدای صفحه آورده شده است.
  • در انتهای هر درس، تمارین متنوعی از لغات آن درس ارائه شده است. علاوه بر آن، در انتهای هر فصل تمارینی در قالب Review طراحی شده که می تواند محک خوبی برای ارزشیابی میزان یادگیری واژگان باشند.
  • این مجموعه بسیار جذاب طراحی شده، به طوری که می تواند پاسخگوی سلیقه های متنوع افراد باشد.
  • همچنین محتوای کم هر درس، امکان مطالعه روزانه را فراهم کرده است.
  • در تنظیم درس ها، سیر آسان به سخت رعایت نشده و روال درس ها فقط به صورت موضوعی تنظیم گشته است.

جلد اول کتاب مخصوص کسانی است که در ابتدای فرآیند یادگیری زبان انگلیسی هستند. جلد دوم نیز برای کسانی طراحی شده که دوره دبیرستان را به پایان رسانده و یا حد متوسطی از زبان انگلیسی را دارند. کسانی هم که در مرحله پیشرفت هستند، می توانند بعد از مرور جلد دوم، جلد بعدی ر آغاز نمایند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: