پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

 

مهمترین چالش کشاورزان شهر قم کم آبی برای کشاورزی

یکی از مهمترین چالش کشاورزان در شهر قم مقابله کردن با کم آبی در بخش کشاورزی است، البته داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد، نود درصد مصرف آب در این شهر مربوط به بخش کشاورزی بوده، از اینرو مسئولین به  کشاورزان توصیه می‌کنند از هدر رفت آب در این بخش بطور جدی جلوگیری کنند، برای این منظور پیشنهادات زیر را در نظر گرفتند:

  • خرید نهال گردو یا میوه با نیاز آبی کم
  • کشت ارقام  نهال میوه بصورت دیمی
  • استفاده از تکنولوژی نوین و سازه‌های جدید در آبیاری درختان

 

اقلیم شهر قم و ارتفاع آن از سطح دریا

اگر بخواهیم یکی از مناطق گرم و خشک کشور را معرفی کنیم، بهتر است به شهر قم اشاره کرده و خاطر نشان شویم این شهر در بخش آب و هوای گرمسیری، گرم و خشک یا با نام اقلیم کویری و نیمه بیابانی محسوب می‌شود، به علت نزدیکی به بیابان مرکزی، شهر قم دارای تابستان گرم و بدون رطوبت در عوض زمستان سرد بوده، البته نباید اختلاف دمای سالانه را فراموش کنیم که رقم قابل توجهی است. البته برای کشاورزان و مسئولین نهالستان قم مهم است بدانند ارتفاع این شهر از سطح دریا برابر با ۹۰۰ متر است.

 

مهمترین چالش‌‌های کشاورزان قم نسبت به احداث باغات میوه در این شهر

با اینکه شهر قم دستخوش چالش‌های عظیم باغداری است، ولی به این نکته توجه کنید در چند سال گذشته این شهر با تحول عظیم کشاورزی و جهش در عرصه تولید محصولات سر درختی روبرو بوده باعث شده تا کشاورزان شهر قم یک درآمد نسبتاً کلان را تجربه کنند، قبل از بررسی علت بهتر است چالش‌های کشاورزان را مورد مطالعه قرار دهیم:

  • آلودگی بیش از حد هوا و وجود ریزگرد‌های فراوان در آسمان: این ریزگردها بر روی برگ‌ها نشسته، عمل تنفس و فتوسنتز درخت را با مشکل روبرو می‌کند.
  • خشک بودن هوا:  خشکی بیش از حد هوا نیاز درختان میوه را به آبیاری افزایش داده علاوه بر آن باعث بیماری‌‌های مختلف در درخت میوه می‌‌شود.
  • کم بودن ذخایر آبی در شهر قم: همین امر به همراه اقلیم گرم و خشک انتخاب کشاورزان را برای انتخاب ارقام متفاوت نهال میوه و خرید نهال میوه محدود کرده است.
  • کاهش طول عمر اقتصادی درختان میوه در باغ: از چالش‌ها مهم دیگر باغداران شهر قم می‌توان به کاهش عمر درختان مثمر اشاره کرد، ولی کشاورزان قمی با اصلاح و تازه‌سازی باغ خود این مشکل را حل کرده‌اند.

2

انواع نهال میوه در طرفدار در شهر قم

طبق بررسی‌های انجام شده، نشان می‌دهد 

  • نهال زیتون
  • نهال انار
  • نهال گردو، بادام و پسته
  • نهال انجیر
  • نهال سیب

جزو ارقام پر طرفدار در شهر قم محسوب می‌شود، البته نباید فراموش کنیم، نژاد درختان کاشته شده در شهر قم جزو نژاد گرمسیری است، نهال میوه و گردو گرمسیری در برابر تابش آفتاب تابستانی و خشکی هوا از خود مقاومت بالایی نشان داده

 همچنین سیستم دفاعی درخت در برابر انواع آفت و بیماری‌های قارچی بالاتر است، توصیه می‌کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه سری مقالات علمی و دانشی برتر نهال را که برگرفته از سایت‌های معتبر و مجله‌های علمی خارجی است، مطالعه کنید.

 

خرید نهال گردو و نهال بادام در شهر قم

ویژگی‌های مهم نهال گردو و بادام باعث شده تا کشاورزان شهر قم در دهه گذشته به فکر احداث باغ گردو و بادام باشند، از مهم‌ترین ویژگی آنها می‌توان به مقاوم بودن نهال گردو در قم ( https://bartarnahal.ir/qom-walnut-seedlings ) در برابر خشکسالی، کم آبی و بیماری اشاره کرد، البته باید خاطرنشان شویم منظور نسل جدید نهال‌های پیوندی و ژنوتیپ هستند.

نهال ژنوتیپ و اصلاحی گردو نسبت به ارقام سنتی و بذری مقاوم‌تر بوده، علاوه بر مقاومت بالا زود بازده و باردهی بسیار مناسبی دارد، باید گفت نهال ژنوتیپ گردو تقریباً با هر شرایطی از خود سازگاری بالا نشان می‌دهد، علاوه بر سازگاری بخاطر کیفیت بالای میوه گردو تولیدی، فروش آن در بازار داخلی و خارجی در تقاضا است، مطمئنا یک سوال ذهن شما را درگیر می‌کند، مدام ارقام گردو مناسب شهر قم است؟

نهال گردو ژنوتیپ پالیز: بومی کشور کانادا بوده بخاطر پیوندی و اصلاحی بودن ژنوم‌های معیوب آن ارتقاء پیدا کرده، در نتیجه محصولات کشاورزی تولید شده از آن بسیار با کیفیت و مرغوب هستند، حداقل عمر اقتصادی آن ۱۰۰ سال بوده و یک سال پس از انتقال به محوطه باغ شما شاهد میوه دهی آن خواهید بود.

نهال گردو چندلر: مخصوص مناطق سردسیری است ولی در مناطق با ارتفاع کم هم رشد کرده و همان کیفیت و باردهی را از خود نشان می‌دهد، بومی کشور کانادا بوده و جزو ارقام دیرگل است، با رسیدگی و مراقبت صحیح باغدار طول عمر آن به ۱۰۰ می‌رسد.

3

کلام آخر

هر شهری ویژگی و شرایط خاص خود را دارد برای خرید اینترنتی نهال میوه باید اطلاعات جامع و کامل درباره نخل احداث باغ بدست آورده سپس مراحل بعدی را طی کنید، ما به شما توصیه می‌کنیم در مرحله اول سایت معتبر نهالستان در قم را شناخته و متخصصین آن در ارتباط باشید، معمولا نهالستان‌های تولیدی و مجوزدار تمامی خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

بعد از مبادله اطلاعات لازم با داشتن پیش زمینه مناسب نسبت خرید نهال گردو و میوه بصورت اینترنتی و غیر حضوری اقدامات لازم را انجام دهید، فقط یک نکته مهم را فراموش نکنید نهال خریداری شده حتما

  • با تضمین کیفیت و کارت گارانتی باشد.
  • دارای شناسه از وزارت جهاد کشاورزی باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کرده یا با شماره تماس‌های درج شده در ارتباط باشید.

 

تماس با ما:

09141832393

09144501003

 

 

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: