پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

دامنه چیست؟

دامنه  (Domain)آدرس وب‌سایت است که کاربران با وارد کردن آن در کادر بالای مرورگر خود می‌توانند، وب‌سایت مورد نظر را مشاهده کنند. 

از رایج‌ترین دامنه‌ها می‌توان به دامنه‌های سطح بالا (TLD) مانند com»»، «.org»، ««.net و دامنه‌های مخصوص کشورها مانند us»»، «.uk»، ««de نام ببریم. شما می‌توانید، اسمی را انتخاب کنید که نشان‌دهنده نام تجاری، حوزه کسب‌وکار یا هویت شخصی شما باشد و از طریق شرکت‌های ثبت‌کننده دومین، اقدام به ثبت آن کنید. 

پس از ثبت دامنه، نوبت به خرید هاست مناسب با نیاز وب‌سایت خود است. بدون وجود هاست، وب‌سایت شما برای کاربران، نمایش داده نمی‌شود.

کدام دامنه برای وبلاگ‌نویسی بهتر است، com یا .org؟

اگرچه .COM برای کاربران بسیار محبوب‌تر از .ORG است، اما هر دو پسوند از TLD‌های محبوب و قابل اعتماد هستند. در ادامه با .COM و .ORG آشنا می‌شوید تا بتوانید، دامنه مناسب برای وبلاگ خود را انتخاب کنید. 

دامنه .Com چیست؟

پسوند دامنه .com، یکی از محبوب‌ترین‌ پسوندها است که به صورت بین‌المللی، استفاده می‌شود. اگر شما قصد فعالیت جهانی داشته باشید، بهتر است از این پسوند استفاده کنید. 

پسوند .com مخفف Commercial و به معنای تجارت است. این پسوند برای کاربران شناخته شده است و شما می‌توانید با تهیه .Com اعتماد کاربران را جلب کنید تا آن‌ها به راحتی از وب‌سایت شما خرید کنند و یا خدمات مورد نظر خود را انجام دهند. 

دامنه .Org چیست؟

پسوند .Org یکی دیگر از پسوندهای محبوب است که توسط کاربران سراسر جهان، مورد استفاده قرار می‌گیرد. .Org مخفف Organization و به معنای سازمان است. از این پسوند، اغلب برای سازمان‌های دولتی استفاده می‌شود. 

6

1.در دسترس بودن 

اگر دقت کرده باشید، نیمی از وب‌سایت‌ها با .Com ثبت شده‌اند. به دلیل محبوبیت و استفاده زیاد کاربران از پسوند .Com، پیدا کردن پسوندهای مناسب دشوار شده و در بیش‌تر مواقع، پسوندهای انتخابی کاربران توسط شخص دیگری، خریداری شده است. در صورتی که پیدا کردن همان دامنه‌ها در .Org، بسیار آسان‌تر است. از .این پسوند، بطور معمول برای وب‌سایت‌های سازمان‌های غیرانتفاعی و غیرتجاری استفاده می‌شود.

در نظر داشته باشید، بیش‌تر دامین‌های خریداری شده را می‌توانید، از مالک حقیقی آن مجدد خریداری کنید. شما می‌توانید، برای پیدا کردن اطلاعات تماس مالک دامنه به وب‌سایت Whois مراجعه نمایید.

2.مناسب برای استفاده در تلفن همراه

هردو پسوند .COM و .ORG روی دستگاه‌های همراه، عملکرد خوبی دارند. اگر دقت کرده باشید، بسیاری از تلفن‌های همراه دارای کلمه COM در کیبورد خود هستند که همین موضوع باعث تسریع در زمان تایپ کاربران می‌شود.

3.سئو

اگرچه خرید انواع پسوند دومین مستقیما به بهینه‌سازی موتور جستجوی گوگل کمک نمی‌کند اما، تاثیرگذاری کمی روی بهبود سئو وب‌سایت شما دارد.

برخی از پسوندها، ممکن است ترافیک بیش‌تری نسبت به دیگر پسوندها، بگیرد و در نتیجه، منجر به افزایش رتبه آن‌ها شود. بیش‌تر کاربران با پسوند .Com آشنا هستند و به همین دلیل به وب‌‌سایت‌هایی که از .Com استفاده کردند، بیش‌تر اعتماد می‌کنند.

برای بهبود رتبه‌بندی سئو لازم است بررسی کنید که آیا از دامین انتخابی شما، قبلا استفاده شده یا خیر. استفاده از دومین با سابقه فعالیت غیرقانونی و یا غیرقابل اعتماد، می‌تواند منجر به رتبه‌بندی ضعیف در موتورهای جستجو شود.

4.نام برند

یکی از عوامل تاثیرگذار بر نام دومین وب‌سایت‌، نام برند تجاری شما است. شما می‌توانید با توجه به نام برند خود،‌ یک نام مناسب از پسوندهای .Co و یا TLDهای مخصوص کشورها مانند Us. (ایالات متحده) و ir. (ایران) برای وب‌سایت خود انتخاب کنید.

7

5.حوزه کسب‌وکار

به صورت کلی، سازمان‌های انتفاعی و یا بنیادهای خیریه، اغلب از پسوند  .Orgو سازمان‌ها و شرکت‌ها در سراسر جهان برای ایجاد وب‌سایت از پسوند .Com استفاده می‌کنند. البته امروزه با توجه به کمبود نام‌های مناسب در .Com، از دیگر پسوندها برای ایجاد وب‌‌سایت‌ها در حوزه‌های مختلف شغلی،‌ استفاده می‌شود.

6.مخاطبان شما

وب‌سایت شما برای چه کسانی ایجاد می‌شود؟ درک مخاطبانی که هدف شما هستند، گام مهمی در انتخاب پسوند دومین است.

پسوندی که شما انتخاب می‌کنید، تاثیر بسیار زیادی بر ترافیک وب‌سایت شما دارد. به عنوان مثال، اگر دقت کرده باشید در کیبورد بسیاری از تلفن‌های همراه، .Com به صورت پیش‌فرض قرار دارد. اگر مخاطبان شما از تلفن همراه خود بیش‌تر استفاده کنند، برای سهولت در تایپ کردن انتخاب دامنه‌ای با پسوند .Com بسیار مناسب است.

مخاطبان ممکن است برای خرید آنلاین به دومین .Com و افرادی که به دنبال وب‌سایت‌های آموزشی هستند به وب‌سایت‌هایی با پسوند .Org و .Edu مراجعه کنند.

جمع‌بندی: کدام دامنه برای وبلاگ‌نویسی بهتر است، org یا com؟

با توجه به موارد گفته شده در مقاله، اگر شما قصد راه‌اندازی سایت وبلاگ‌نویسی دارید، لازم است توجه کنید که هر دو پسوند ".com" و ".org" می‌توانند برای وبلاگ‌نویسی مناسب باشند، این در نهایت به انتخاب و هدف وبلاگ شما بستگی دارد.

".com" یک دامنه سطح بالا (TLD) است و اغلب برای وب‌سایت‌های تجاری استفاده می‌شود.

".org" یک TLD است که معمولاً با سازمان‌های غیرانتفاعی و مؤسسات آموزشی مرتبط است، اما می‌توان از آن برای هر نوع وبلاگ، صرف نظر از تجاری و یا آموزشی بودن آن استفاده کرد. TLDهای ".com" و ".org" می‌توانند برای وبلاگ‌نویسی مناسب باشند، اما لازم است شما با توجه به نیاز وب‌سایت خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

8

اگر قصد کسب درآمد از وبلاگ خود یا ایجاد یک برند را دارید، ممکن است دامنه ".com" مناسب‌تر باشد. ".com" TLD شناخته شده‌ای در بین کاربران است و به همین دلیل، باعث جلب اعتماد کاربران شما می‌شود.

 از طرف دیگر، اگر وبلاگی را برای اهداف شخصی یا آموزشی راه‌اندازی می‌کنید، دامنه «.org» ممکن است انتخاب بهتری باشد. «.org» اغلب با سازمان‌های غیرانتفاعی، گروه‌های حمایتی و مؤسسات آموزشی مرتبط است و به همین دلیل، می‌تواند برای وبلاگ آموزشی مناسب‌تر باشد.

پسوند انتخابی شما برای دومین بر موفقیت شما، بسیار تاثیرگذار است. عوامل دیگری نیز مانند کیفیت محتوا، طراحی وب‌سایت و استراتژی‌های بازاریابی می‌تواند از دیگر موارد تاثیرگذار بر موفقیت وبلاگ شما باشد.

شما می‌توانید برای فروشگاه‌های آنلاین تجاری خود از .Com و دیگر TLDها مانند .Co، .Org و دامنه‌های مخصوص کشورها مانند .Ir استفاده کنید.

امیدواریم با توجه به نکات گفته شده در مقاله، پسوند مناسب برای وبلاگ‌نویسی را انتخاب کنید. شما می‌توانید برای خرید و ثبت دامنه به برتینا مراجعه کنید تا با مشاوره کارشناسان با تجربه و حرفه‌ای مجموعه، بهترین انتخاب را داشته باشید.

همچنین، می‌توانید جهت ارتباط با مشاوران از طریق شماره ۶۱۰۶۴-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

 

 

منابع:

https://kinsta.com/knowledgebase/org-vs-com/

https://www.strikingly.com/content/blog/com-vs-org/

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: