پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

 

 

سیل مکانیکی پمپ

 

 بخش آببندی شافت

سیل مکانیکی یکی از ظریف ترین عناصر پمپ است که احتیاط زیادی را در حین بهره برداری از آن می طلبد.

در طول بهره برداری از پمپ، نگهداری سیل مکانیکی به یک کنترل کارکرد طبق برنامه، محدود می شود. زمانی که از سیل مکانیکی دوبل استفاده می شود، فشار و دمای مایع می بایست به طور مرتب کنترل شود. اگر یک سیل مکانیکی گریس خور بکار رفته باشد، لازم است هر 1500 ساعت به آن گریس بزنید. مقدار مورد نیاز گریس برای سیل، زمانی است که گریس از پوشش سیل بیرون بزند.

حتی اگر مایع پمپ شونده شامل ذرات جامد ساینده نباشد و لوله کشی هم تازه نصب شده باشد، باز هم ممکن است سطوح سیل ها با ذرات زنگ زدگی، ترشحات جوشکاری و ... باقیمانده از لوله ها بعد از نصب، آسیب ببیند. بنابرین توصیه می شود بعد از تمیزکاری لوله کشی، سیل مکانیکی را دوباره چک کنید.

 

انبارش

سیل های مکانیکی در زمان تحویل در درون بسته هایی قرار دارند تا از گردوغبار و ضربه های احتمالی در هنگام جابجایی محافظت شوند.

توصیه می کنیم اگر برای مدتی قصد انبار کردن سیل ها را دارید، آنها را در همان پاکتها در جای خشک و بدون تغییرات دمایی نگهداری کنید. این امر برای جلوگیری از تغییر شکل سطوح تماس و فرسودگی زودرس اورینگ ها بسیار حائز اهمیت است.

 

14

 

  جابجایی و کنترل سیل مکانیکی

 

جابجایی یک سیل مکانیکی قبل از نصب ، به دلیل اجزاء حساسی که دارد- سطوح تماس و اورینگ ها-  باید بسیار با دقت انجام شود.

 

  • هرگز سطوح پرداخت شده سیل را روی سطوح غیر هموار قرار ندهید. (با یک پارچه بدون پرز یا یک کاغذ تمیز از آن محافظت کنید).
  • کنترل کنید هیچ گونه گرد و غبار یا عنصر خارجی روی اجزاء سیل مکانیکی نباشد، در این صورت آن را با یک پارچه بدون پرز و جذب کننده تمیز کنید.
  • کنترل کنید هیچ گونه ترک یا خط افتادگی روی سطوح تماس نباشد.
  • کنترل کنید هیچ جسم مزاحم یا عنصر خارجی روی پوسته شافت یا محل استقرار آن نباشد.

 

  نگهداری سیل مکانیکی

اگر نشتی بدون وقفه ای مشاهده کردید، لازم خواهد بود با دمونتاژ الکتروپمپ موارد زیر چک شوند:

  1. وجود آلودگی در اطراف سطوح تماس
  2. کهنگی و خراشیدگی سطوح تماس
  3. وضعیت روغن کاری سیل مکانیکی
  4. شرایط بهره برداری پمپ (فشار، نرخ آبدهی، لرزش ها، صداهای ناهنجار،...)

به عنوان یک قانون کلی، بعد از هر بار دمونتاژ سیل مکانیکی، لازم است حداقل اقدام به سمباده زدن سطوح تماس و تعویض اورینگ ها نمایید.

 

15

 

 

  • برای سیلهای مکانیکی گریس خور از گریس سیلیکونی استفاده کنید تا از آسیبهای شیمیایی احتمالی واشرها جلوگیری شود.

 

سیل‌های مکانیکی

سیل‌های مکانیکی (آببندکننده‌های مکانیکی) برای آببند کردن دستگاههایی که شافت  دارند بکار می روند. سازندگان سیل‌های مکانیکی، محدوده کاربردی مجاز آنها از قبیل دامنه تحمل فشار (P)، سرعت محیطی (V) و محدوده دمایی (t) را تعیین می کنند. به هنگام انتخاب سیستمهای سیل مکانیکی باید در نظر داشت که تحمل همزمان حداکثر این حدود برای سیستم مجاز نمی باشد و شرایط کاری واقعی باید پایین تر از حداکثر این حدود باشد. این مجموعه از قطعاتی چون کف ثابت سیل  که روی بدنه دستگاه نصب می شود، کف متحرک سیل  که بر روی شافت سوار می شود، فنر  و اورینگ  تشکیل می شود. سیستم های سیل مکانیکی در طرحها و انواع مختلف، ‌به صورت مجموعه تکی (Single)، دوبل پشت به پشت (Back-to-back)، دوبل پشت سر هم (Tandem) و فرمهای دیگر طراحی و ساخته می شوند.

مجموعه های سیل مکانیکی دوبل (Double MSs)، از دو مجموعه سیل تکی که به صورت پشت به پشت یا به صورت رو به رو قرار گرفته اند تشکیل می شوند. در چیدمان پشت به پشت، بدنه نگهدارنده مجموعه ها به صورت پشت به پشت قرار می گیرند. در چیدمان رو به رو، کف های سیل، که تحت فشار نیز قرار دارند و یا به غلافهای خرطومی متصل اند، رو به روی یکدیگر نصب می شوند. در این چیدمان، معمولاً کف ثابت سیل، ‌به صورت مشترک بین دو مجموعه کار می کند. مجموعه های سیل مکانیکی دوبل نسبت به مجموعه های سیل مکانیکی تکی مزایایی دارند که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

 

  1. مجموعه های سیل مکانیکی دوبل قابلیت آب بندی بهتری دارند و میزان نشتی از این نوع مجموعه ها در حد صفر است، از این رو قادرند الزامات کیفی استاندارد TA luft 2002‌ (استاندارد آلمانی هوای پاک که به الزامات طراحی تجهیزات صنعتی که باید برای حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته شوند، پرداخته است. به عنوان مثال در مورد پمپهایی که سیالات خطرناک را پمپاژ می کنند، طبق این استاندارد می بایست از مجموعه سیل مکانیکی دوبل استفاده شود) را برآورده کنند. 

در مجموعه های سیل مکانیکی دوبل، هم از مایع و هم از گاز به عنوان سیال محافظ و روانکار استفاده می شود. 

استاندارد DIN 24960  (معادل EN 12765 )  در رابطه با مجموعه های سیل مکانیکی پمپها و استاندارد DIN 28138 (Parts 1-3) در رابطه با سیل مکانیکی همزنها (Mixers) تهیه شده اند.

 

 

سیلهای مکانیکی نوع A10,A11 برای استفاده در شرایط فوق العاده خورنده طراحی شده اند (A10 برای مواد غیر ساینده بکار می رود). کلیه اجزاء فلزی شامل فنر ها از شرایط نامناسب محیط ایزوله شده اند.

16

شرکت آبتین صنعت تولید کننده و سازنده انواع الکتروموتور سانتریفیوژ ، پمپ پلاستیکی ، پمپ ضد اسید ، پمپ شیمیایی و انواع فیلتر پرس و فیلتر محفظه ای ، فن و استرینرهای پلیمری ، تجهیزات پلاستیکی و لاستیکی ضد خوردگی و ساییدگی (اسیدی و قلیایی)  است .

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: