پایگاه خبری خانه فوتبال:

فعالیت های تفریحی و کارهایی که در اوقات فراغت انجام می دهید میتوانند به شما و کودکتان در سلامت روانی کمک زیادی کنند . این فعالیت ها در اوقات فراغت انجام می شوند و این به آن معناست که انجام آنها یک فعل اختیاریست و کودکتان از آن لذت زیادی میبرد . زیرا او انتخاب کرده که نقاشی را بدون هیچ اجباری و از روی میل و اختیار انجام دهد.

قطعا مشخص است که کارهایی که توسط کودک در اوقات فراغت انجام میشود صرفا به نقاشی محدود نشده و میتواند فعالیت های متنوع دیگری را نیز شامل شود .

این موارد نه تنها برای کودکان بلکه برای والدین آن ها و بزرگترها نیز صادق است . فعالیت هایی نظیر نقاشی باعث میشود حتی بزرگترها نیز تمرکز خود را بر روی یک فعالیت بیشتر کرده و برای لحظاتی هرچند کوتاه از هیاهو و استرس های زندگی خلاص شوند . در نتیجه این فعالیت ها به سلامت روان کودک و بزرگسالان کمک زیادی می کند.

نقاشی و طراحی برای کودکان ۷ ساله تا ۵ ساله بسیار جذاب و چالش برانگیز است.

 

  • نقاشی خلاقیت را افزایش میدهد .

این نکته اگر چه واضح است اما بگذارید کمی در آن دقیق تر شویم . در کشیدن و رسم نقاشی ما از دوطرف مغز خود استفاده می کنیم. نیمکره راست مغز ما قبل از هر کاری آنچه را میخواهیم بکشیم تصور میکند . در قدم بعدی قسمت چپ مغز درگیر رسم خطوط ، اشکال و رنگ ها میشود . نقاشی بعلت درگیری این دو نیمکره مغز در کودکان بنوعی ایروبیک مغز بشمار میرود . با نقاشی ذهن کودک شما رشد و نمو پیدا کرده و فعالیت دوپامین در آن افزایش می یابد . میرزا بلد محلیست برای یادگیری و آموزش نقاشی به کودکان از ۵ تا ۹ سال . گاهی این کودکان حتی به سطوح پیشرفته نقاشی میرسند که نشان از علاقه و استعداد آن ها دارد.

  • نقاشی به تخلیه احساسات شما کمک می کند.

شاید این جمله معروف را زیاد شنیده باشید که یک عکس میتواند به اندازه هزاران کلمه صحبت کند . این موضوع برای نقاشی هم صادق است . بعضی از احساسات در ما چنان عمیق هستند که حتی خودمان از آن ها مطلع نیستیم . نقاشی باعث میشود این احساسات فرو خورده در روی کاغذ به نمایش در آمده و تخلیه شود . مثلا کودکان ناراحت یا شاد کاملا نقاشی متفاوت تری از هم دارند . فارغ از سبک طراحی یا نقاشی سیاه و سفید یا رنگی نتیجه یکسان است . احساسات راه بروز خود را چه در نقاشی سیاه و سفید و چه در نقاشی رنگی پیدا می کنند.

  • افزایش مهارت حل مسئله در کودک

گاهی کودک قبل از شروع نقاشی نتیجه دلخواه را متناسب با آنچه در ذهنش داشته نمیگیرد. اما این همیشه بد نیست بلکه بسیار مفید است . اما چرا باید این شکست برای کودک مفید باشد . کودک مجبور است فکر کند که چرا این نقاشی به آنچه که تصورش را داشته شبیه نشده است.

او مجبور است از پاک کن استفاده کند . خطوط ، سایه ها و زاویه های نور را تغییر دهد تا بتواند این مشکل را حل کند .

31

 

شاید این نا امیدی ها بسیار سخت و طاقت فرسا بنظر برسد اما یک فایده مهم دارد . برای کودکانی که تازه شروع به نقاشی کرده اند باعث میشود تا کودک یاد بگیرد در برابر نا امیدی چطور عمل کند . کودک میفهمد اگر با یک در بسته رو به رو شود یک در باز نیز برای عبور از مشکل وجود دارد. و او مجبود میشود با سعی و خطا این درب را پیدا کند و یا چیزهای جدیدی یاد بگیرد.

او میفهمد که راه های برون رفتن از این مشکلات گرفتن تصمیمات خلاقانه است . در طی زمان این تصمیمات ملکه ذهن کودک شده و او در برخورد با مشکلات دیگر بسراغ راه حل های خلاقانه می رود .

خلاقیت در آینده کودک نیز نقش مهمی دارد زیرا او یاد میگیرد که در زمان زیاد شدن مشکلات چگونه راه برون رفت از آن را پیدا کند.

همانطور که دیدید امروزه ثابت شده که نقاشی نه تنها در کودکان بلکه بزرگسالان نیز دارای مزیت های بسیار زیادی است . اگرچه نقاشی در وهله اول یک فعالیت سرگرم کننده است اما موجب افزایش خلاقیت ، توانایی حل مسئله و ... میشود . پیشنهاد میکنیم همین امروز مداد را برداشته و با شروع نقاشی خودتان این مزیت ها را از نزدیک لمس کرده و آن ها را تجربه کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: