پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

انواع دوچرخه کوهستان

برای این که بتوانید بهترین دوچرخه کوهستان را برای خود انتخاب کنید بهتر است ابتدا انواع آن‌ها را بشناسید:

دوچرخه های تریل

دوچرخه‌ کوهستان تریل شاید رایج‌ترین دوچرخه‌های کوهستان باشند. چنین دوچرخه‌هایی را نه فقط برای کوهستان بلکه برای مصارف دیگراز کوهنوردی تا ملاقات با دوستان می‌توان استفاده کرد. تریل تقریبا هر چیزی را که یک دوچرخه سوار کوهستان نیاز دارد را در اختیارش قرار می‌دهد.

دوچرخه‌ تریل همچنین دارای دسته‌های عریض‌تر و ساقه‌های کوتاه‌تر هستند دوچرخه جاینت یکی از نمونه‌های بارز دوچرخه تریل است.

 

دوچرخه های کراس کانتری

دوچرخه کوهستان کراس کانتری که به آن دوچرخه های کوهستان XC نیز گفته می‌شود، در واقع مدل سبک وزن دوچرخه های تریل هستند. آن‌ها برای دوچرخه سواران ماهری که دوست دارند با سرعت بالا دوچرخه‌سواری کنند، ساخته شده‌اند. اگر از دوچرخه سواری در زمین‌های پر فراز و نشیب با سرعت و شتاب بالا لذت می‌برید، کراس کانتری احتمالا بهترین انتخاب برای شما است. توجه داشته باشید که چنین دوچرخه‌هایی برای مبتدی‌ها ساخته نشده است!

کراس کانتری دارای زوایای سر (زاویه بین لوله سر و زمین) تندتری هستند که باعث می‌شود دوچرخه سریع‌تر و بهتر در جهت بالای شیب حرکت کند. با این حال، این امر کنترل دوچرخه را در فرود دشوارتر می‌کند.

4

دوچرخه های اندرو/ENDURO

دوچرخه‌ کوهستان اندرو همان دوچرخه‌هایی هستند همان آن‌ها را با نام «دوچرخه کوهستانی» می‌شناسیم. چنین دوچرخه‌های مختص کوهستان ساخته شده‌اند. شما می‌توانید آن‌ها را به عنوان دوچرخه های کوهستانی تریل یا کراس کانتری با استروئید در نظر بگیرید. فریم‌های قوی‌تری دارند و دارای سیستم تعلیق بهتری نیز هستند. این به شما در مسیرهای خشن‌تر، پر پیچ و خم‌تر و دشوارتر کمک می‌کند. اندرو برای بالا رفتن سریع از شیب‌ها به اندازه کافی سبک و قابل مانور است.

دوچرخه‌ های فت/FAT

دوچرخه کوهستان فت دارای لاستیک‌های بزرگ با فشار هوای پایین هستند. این به آن‌ها کشش و اصطکاک بسیار بیشتری در شن، برف یا زمین‌های گل‌آلودی که قدرت مانور را از دوچرخه سوار می‌گیرند، می‌دهد. این نوع دوچرخه کوهستان در بین دوچرخه سواران ماجراجو محبوب است. برندهایی مانند دوچرخه ویوا چنین دوچرخه‌هایی را تولید کرده‌اند که برای مبتدیان بسیار مناسب است.

دوچرخه فت به دلیل داشتن استحکام فوق العاده قابلیت حمل بار بسیار بالایی دارد که به شما این امکان را می‌دهد که هر چه می‌خواهید بردارید و به یک ماجراجویی در کوهستان بروید!

دوچرخه های داون تریل

همانطور که از نام آن‌ها پیدا است برای سراشیبی طراحی شده‌اند. تنها هدف آن‌ها این است که به دوچرخه سواران اجازه دهند تا در مسیرهای شیب دار و پر فراز و نشیب پرواز کنند. این دوچرخه‌ها بزرگ و محکم هستند و به هیچ عنوان نمی‌توان آن‌ها را در دسته دوچرخه‌های سبک قرار داد.

آن‌ها همچنین دارای زاویه سر کوچک‌تری هستند که به شما کنترل بیشتری در صعودهای سریع می‌دهد. لاستیک‌های آن‌ها پهن‌تر از دوچرخه‌های تریل است و رینگ‌های پهن‌تری نیز دارند. دوچرخه های داون تریل دارای صندلی‌های پایینی نیز هستند. قیمت دوچرخه داون تریل نسبت به سایرین بالاتر است.

5

نکاتی برای خرید دوچرخه

قبل از این که دست به خرید دوچرخه کوهستان بزنید لازم است به نکات توجه کنید. همچنین می توانید به فروشگاه اینترنتی بایکی لند ، مرجع تخصصی دوچرخه مراجعه کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید. این نکات از این قرار است:

به دنبال سایز مناسب دوچرخه باشید

قبل از خرید دوچرخه باید مطمئن شوید اندازه دوچرخه درست مناسب شما است. برای این کار نیازی نیست به اعداد  و ارقامی که ممکن است در اینترنت ببینید، توجه کنید؛ چرا که هیچ ایده استاندارد شده‌ای برای آن وجود ندارد و هر شرکت دوچرخه سازی معیارهای خاصی برای تعیین چنین اعدادی دارد. دوچرخه‌های سایز بزرگ یک برند می‌تواند با برند دیگر متفاوت باشد.

برای این که مطمئن شوید یک دوچرخه از نظر اندازه برای شما مناسب است باید به دنبال اندازه‌گیری فاصله (فاصله از زین تا میله‌ها) و پشته (فاصله از مرکز میل لنگ تا لوله وسط سر) باشید. یکی از مواردی که باید آن را درنظر بگیرید اندازه قاب دوچرخه است. انتخاب اندازه قاب را می‌توان بر اساس ارتفاع دوچرخه از زمین و طول درز انجام داد. طول درز همان فاصله بین زمین تا صندلی دوچرخه است. از این که اندازه‌ها را کمی بزرگ‌تر انتخاب کنید، نترسید.

سایزهای مختلفی برای دوچرخه کوهستان وجود دارد؛ به عنوان مثال دوچرخه ۲۶ برای کودکان ۱۰ ساله مناسب است در حالی که دوچرخه ۲۷.۵ یا دوچرخه ۲۹ برای بزرگسالان ساخته شده‌اند.

اندازه چرخ‌ها را در نظر بگیرید

به طور کلی دوچرخه های کوهستان دارای دو قطر ۲۷.۵ اینچی برای مسیرهای پر دست انداز و پرشیب و ۲۹ اینچی تقسیم شده‌اند که سبب آسان‌تر شدن انتخاب برای شما خواهد شد. با این حال، امروزه یک نوع سایز دیگر نیز با نام سایز پلاس وجود دارد که قطری بیش از ۲۹ اینچ دارد. چنین چرخ‌هایی برای مسیرهایی که پر از چاله‌های آب هستند، مناسب است.

درست است که دوچرخه ۲۹ اینچی قوی‌تر، محکم‌تر و سبک‌تر از سایر لاستیک‌ها هستند و پیش بینی می‌شود در چند سال آینده به متداول‌ترین چرخ‌ها تبدیل شوند، اما هنوز هم دوچرخه‌سواران کوهستان تمایل دارند به جای لاستیک‌های بزرگ از مدل‌هایی با قطر کمتر استفاده کنند؛ چرا که چنین لاستیک‌هایی نسبت به فشار مقاوم‌تر هستند و در مسیر‌های پر پیچ و خم بهتر عمل می‌کنند.

در مورد وزن وسواس به خرج ندهید

وزن می‌تواند مهم باشد اما هنگامی که می‌خواهید در خارج از جاده‌های آسفالت دوچرخه سواری کنید، مقاومت و استحکام پارامترهایی مهم‌تر هستند. در واقع هنگامی که سنگ‌ها و صخره‌ها شما را احاطه کرده‌اند و کنترل را برای شما دشوار می‌کنند، وزن دوچرخه اهمیت کمتری پیدا می‌کند. از این رو، سعی کنید بیش از حد به وزن دوچرخه اهمیت ندهید.

کیفیت تعلیق را انتخاب کنید

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید هنگام خرید دوچرخه کوهستان به ان توجه کنید؛ چرا که آخرین چیزی که می‌خواهید سقوط کردن از روی دوچرخه بر روی سنگ‌های تیز کوهستان است. با استفاده از سایت‌ برندهای مختلف از اندازه دستگیره‌ها و مقدار مقاومت دوچرخه را در برابر ضربه‌ها آگاه شوید. توجه داشته باشید اعدادی که در سایت‌ میبینید معمولا از مقدار واقعی بیشتر هستند. همچنین داشتن تجهیزات اضافی، مانند فنر و پیچ، در کنار دوچرخه نیز می‌تواند مفید باشد.

مطمئن شوید چقد برای دوچرخه می‌پردازید

اگر تازه‌کار هستید سعی کنید از خرید دوچرخه کوهستان گران قیمت صرفه نظر کنید. چرا که شما نیاز دارید وسایل جانبی دیگری همچون وسایل و تجهیزات ایمنی را نیز خریداری کنید. علاوه بر آن، به عنوان یک مبتدی ممکن است اشتباهات زیادی در طول مسیر مرتکب شوید که همه آن‌ها منجر به خرابی دوچرخه و پرداخت هزینه اضافی نیز شوند؛ پس سعی کنید تا وقتی به صورت حرفه‌ای یاد نگرفته‌اید با دوچرخه خود چگونه رفتار کنید، هزینه هنگفتی برای آن نپردازید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: