پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

نکات کاربردی در مورد بهترین نحوه دفن زیرزمینی لوله های کاروگیت

گرد آوری شده از توصیه های شرکت پایپ گستر

از بسیاری جهات، نصب لوله پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) مانند کار با هر ماده دیگری مهم بوده و دارای نکاتی است که باید دقیقا اجرا شوند. استحکام سیستم لوله ترکیبی از خود لوله و پوشش آن است. ساخت و ساز مناسب با حفظ تراز و قابلیت حمل بار، قابلیت های طراحی شده در لوله را به حداکثر می رساند و به راحتی می تواند به طول عمر لوله و عملکرد آن تاثیر گذارد. فلذا هراه ما باشید تا نکات مهم را بررسی کنیم.

در یک ترانشه که به درستی ساخته شده است، بارها در سراسر تاج لوله به مواد پرکننده در امتداد دو طرف لوله و سپس به بستر لوله و فونداسیون خاک یا مواد مورد نیاز (مثلا سیمان) توزیع می‌شود.

مزایای لوله کاروگیت در نصب

با قابلیت مواد منعطف HDPE، این فشار وارده بر ظاهر قوس مانند لوله باعث کاهش بار کل ستون خاک اعمال شده به تاج می شود که به آن در اصطلاح فنی، رینگ استیفنس می گویند. نحوه نصب لوله کاروگیت زمانی مهم می شود که شما باید بدانید از چه فنونی استفاده کنید که این رینگ استیفنس را به خوبی مقاوم کنید. در واقع باری که یک لوله انعطاف پذیر حمل می کند، مربوط به به خاکی است که برای پر کردن ترانشه استفاده می شود. ظرفیت حمل بار یک سیستم لوله کشی با ترکیبی از مواد پرکننده پر شده است، به کمک سطح تراکم و محل قرارگیری مواد پس‌ریز تعیین می‌شود. این عملیات همچنین ممکن است بر نوع پوشش مورد نیاز نیز تأثیر بگذارد.

 

انتخاب مواد اولین گام برای ایجاد یک پوشش ساختاری سالم است. به طور کلی خاک باید ماهیت سنگدانه ای داشته باشد و در صورت لزوم، قابلیت فشرده سازی را داشته باشد تا به یک آرایش ساختاری سالم تبدیل شود. انواع مواد، از جمله برخی از خاک های بومی، این الزامات را برآورده می کنند. خاک بومی خاکی است که از حفر زمین جهت ایجاد ترانشه به دست می آید که در صورت عدم مناسب بودن آن، باید با نظر کارشناس فنی اقدام به تهیه مواد مناسب برای پرکردن زمین نمایید.

پر کردن اطراف لوله کاروگیت در زمان نصب

Backfill (پرکردن اطراف لوله) مقاومت غیر فعالی را در برابر فشار وارد شده بر لوله توسط خاک اطراف آن ارائه می دهد که به آن "مدول واکنش خاک" می گویند. مدول واکنش خاک با ترکیب مواد و میزان تراکم تعیین می شود. نوع مواد (ماسه، شن، خاک رس، و غیره) و سطح تراکم (تراکم استاندارد پروکتور، که باید به صلاحدید مهندس استفاده شود) استحکام کلی عملیات پس‌پر (مرحله پر کردن ترانشه پس از نصب و دفن لوله) را تعیین می‌کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که عوامل دیگر، مانند دیوارهای ترانشه که حداقل به اندازه مواد پس‌پوش استحکام دارند، ممکن است به حفظ ساختار پس‌پوشاننده کمک کنند، اگرچه این روابط اغلب نادیده گرفته می‌شوند ولی یک اصل مهم در نحوه نصب لوله کاروگیت است که به شدت از سمت شرکت سازنده ضروری تلقی می شود.

ترکیب نوع خاک جهت نصب لوله کاروگیت

ترکیب نوع ماده و سطح تراکم استحکام خاک را تعیین می کند. وقتی گزینه‌های مختلفی در یک نصب خاص روی کار می آیند، تصمیم نهایی می‌تواند به نوع موادی که در محل نصب در دسترس است بستگی داشته باشد تا هزینه را به حداقل برساند. به عنوان مثال، استفاده از خاک بومی، نیاز به واردات مواد و تلاش صرف شده برای درجه بندی یا حمل مواد حفاری شده را از محل نصب حذف می کند.

2

 

چگونه از ته نشین شدن و جابجایی جلوگیری کنیم؟

بهترین شیوه نصب لوله کاروگیت پلی اتیلن برای حداکثر کارایی و یکپارچگی ساختاری در طول عمر طراحی و بکارگیری سیستم این است که بر روی یک پایه محکم قرار گیرند. در واقع هدف از بررسی نحوه نصب لوله کاروگیت این است که روش مقاوم ستزی اصولی پایه را شرح دهیم. برای این کار ممکن است لازم باشد ارزیابی های زیرسطحی از شرایط خاک که در آن گل و لای، سنگ یا سایر شرایط نامناسب مشکوک است، انجام شود تا اطمینان کافی از جنس خاک به عمل آید. مناطقی از مواد نرم، مانند لجن، به لوله اجازه می دهد تا نشست صورت گیرد که به طور بالقوه بر یکپارچگی ساختاری و ویژگی های هیدرولیکی سیستم تأثیر می گذارد و یکی از عوامل مهم گرفتگی لوله ها به دلیل برهم خوردن تراز خط لوله کشی است. همچنین باید توجه داشت که برآمدگی هایی از جنس سنگ در جایی که با لوله پلی اتیلن دوجداره مستقیما تماس پیدا می کنند بارهای نقطه ای به لوله اعمال می کنند که می تواند هیدرولیک و یکپارچگی سازه را به خطر انداخته و همچنین آن را سوراخ کند. بخصوص این موضوع زمانی مهم می شود که بر روی خط لوله کشی دفن شده بار ترافیکی وجود داشته باشد.

ایده خوبی است که مواد پایه نامناسب را قبل از ادامه نصب حفاری کنید و به یک سطح صاف برسید. اگر خاک نرم یا مواد نامناسب دیگری پیدا کردید، از مهندس طراح یا یک مهندس ژئوتکنیک بخواهید تا میزان حفاری مواد نامطلوب را تعیین کند.

3

برای اینکار می توانید از مشخصات زیر برای رتبه بندی خاک کف خط لوله کشی استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که بهترین نکات را تنها در صورتی می توانید به دست آورید که با کارشناس مربوط به پروژه خود صحبت کرده و توصیه های لازم را دریافت کنید، زیرا نکات نحوه نصب لوله کاروگیت علاوه بر دانش، به شدت به تجربه نیز نیاز دارد.

 

در انتهای این مقاله تصمیم گرفتیم نکات مهم تجربی و دانشی شرکت پایپ گستر را برای شما عزیزان خلاصه برداری کنیم تا بدون دغدغه به نصب خود اقدام کنید.

نکات مهم نصب لوله کاروگیت

  • محل نصب: حداقل 4 تا 6 اینچ بستر ثابت و یکنواخت را روی فونداسیون و اطراف برآمدگی‌هایی مانند اتصالات قرار داده و فشرده کنید تا توزیع بار در طول لوله کاروگیت یکسان شود.
  • زیرسازی لوله: وسط بستر باید برابر با ⅖ قطر خارجی لوله (O.D.) باشد. آن بخش از خاک را کمی شل انتخاب کرده و بقیه را تا حداقل 90 درصد تراکم پروکتور استاندارد فشرده کنید.
  • پر کردن: مهم ترین لایه همان پس پر است زیرا لوله کاروگیت را در برابر خاک و بارهای ترافیکی محافظت کرده و به نوعی پشتیبانی می کند. این لایه را به آرامی روی لوله قرار داده و مطابق با استاندارد ASTM D2321 اقدام به فشرده سازی آن کنید.
  • پر کردن اولیه: از خط تاج لوله تا 6 اینچ بالای تاج را پر کنید و این کار را ادامه دهید تا لوله را کامل پوشش دهید و اطمینان حاصل کنید که بارها تا حد امکان به طور یکنواخت در حفره ها (بخش های راه راه) توزیع می شوند. اگر مواد پرکننده شما نیاز به تراکم دارند، از تجهیزات مکانیکی فشرده سازی مستقیماً روی خود لوله استفاده نکنید زیرا به راحتی می توانید باعث شکستن لوله ها شوید. استاندارد ASTM D2321 نحوه قرار دادن و فشرده سازی مواد را در سیستم های مکانیکی تا زمانی که منطقه اولیه پس‌پر کردن کامل شود، توضیح می‌دهد.
  • پر کردن نهایی اطراف لوله کاروگیت: این لایه از لایه اولیه پس‌پر تا سطح زمین را شامل می شود، توجه داشته باشید که این لایه مستقیماً لوله را پشتیبانی نمی‌کند. همچنین بسته به کاربرد مورد نظر، ممکن است بتوانید از مواد خارج شده از حفاری استفاده کنید.

 

سخن نهایی جهت نصب لوله کاروگیت

در انتها نیز باید بگوییم که تقریبا تمامی مراحل نحوه نصب لوله کاروگیت برای قطرهای مختلف یکسان است، اما بهتر است در زمان سفارش گذاری در شرکت پایپ گستر، این موضوع را سوال کرده و بخواهید توضیحات تکمیلی را برایتان ارائه دهند زیرا انتخاب نوع خاک، قرار دادن و تراکم باید طبق دستور مهندس طراح باشد. هنگام قرار دادن، تجهیزات تراکم و بارهای ساختمانی را نیز در نظر بگیرید که در بالای لوله قرار است وجود داشته باشند.

اگرچه تراکم مناسب برای لوله تقریباً به اندازه لایه های دیگر حیاتی نیست، اما در صورت عبور ترافیک از بالای لوله، به درجه نسبتاً بالایی برای جلوگیری از نشست روسازی نیاز دارید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: