پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

 

میکروکنترلر و پی ال سی (PLC)، هر دو دستگاه‌های الکترونیکی هستند که برای کنترل و اتوماسیون صنعتی استفاده می‌شوند؛ اما فرق اساسی آنها در طراحی، عملکرد و کاربری‌شان است. در ادامه به توضیح هر یک به صورت جداگانه و تشریح تفاوت‌های آنها می‌پردازیم.

پی ال سی چیست؟

پی ال سی (PLC)، مخفف عبارت (programmable logic controller) به معنی کنترلر منطقی قابل برنامه‌ریزی است. پی ال سی در واقع یک سیستم کامپیوتری صنعتی تخصصی است که در صنایع مختلف برای کنترل و اتوماسیون ماشین‌آلات و فرآیندها استفاده می‌گردد. این نوع دستگاه‌ها طوری طراحی شده‌اند که بتوانند در محیط‌های سخت صنعتی دوام بیاورند و کنترل دقیقی را ارائه دهند.

اجزای اصلی یک پی ال سی عبارتند از:

  • واحد پردازش مرکزی: CPU سی پی یو قطعه ای است که تمام کارهای سیستم اعم از کنترل، پردازش داده‌ها و برقراری ارتباط با سایر دستگا‌ه‌ها را انجام می‌دهد.
  • ماژول های ورودی/خروجی (I/O): این ماژول ها برای ارتباط با سنسورها، محرک ها و سایر دستگاه های موجود در فرآیند مورد استفاده قرار می گیرند. آنها توانایی نظارت بر سیگنال های ورودی (به عنوان مثال، سوئیچ ها و سنسورها) و کنترل دستگاه‌های خروجی (به عنوان مثال، موتورها و شیرها) را فراهم می‌کنند.
  • حافظه رم : پی ال سی ها از انواع مختلفی از رم‌‌ها برای ذخیره برنامه کنترل، داده‌ها و پارامترها استفاده می‌کنند. این رم ها شامل حافظه‌های غیر فرار برای ذخیره برنامه کنترل به صورت دائمی و حافظه فرار برای ذخیره موقت داده‌ها هستند.
  • پورت ها: پی ال سی ها به طور معمول دارای چندین پورت ارتباطی داخلی برای اتصال با سایر سیستم‌ها و یا سایر پی ال سی ها هستند.   

14

 

میکروکنترلر چیست؟

میکروکنترلر یک مدار فشرده شده، شامل یک ریزپردازنده و همچنین تجهیزات جانبی مثل حافظه، پورت‌های ارتباطی، تایمرها و سایر اجزا است. میکروکنترلر درواقع یک سیستم کامپیوتری بر روی یک تراشه است که عمل کنترل را انجام می‌دهد.

در ادامه به برخی از ویژگی‌های کلیدی میکروکنترلرها اشاره می‌کنیم:

  • هسته ریزپردازنده: هسته و یا همان سی پی یو تراشه، کارهای محاسباتی و اجرای دستورالعمل‌ها را انجام می‌دهد.
  • حافظه رم: میکروکنترلر نیز همانند پی ال اسی دارای دو نوع حافظه فرار و غیر فرار است. برای ذخیره اطلاعات کد برنامه از حافظه غیر فرار استفاده می‌کند و به آن اجازه می‌دهد که حتی در صورت قطع برق، آن کد را حفظ کند.
  • لوازم جانبی: تجهیزات جانبی میکروکنترلرها شامل پورت‌های ورودی و خروجی دیجیتال و آنالوگ، رابط‌های سریال (L2C,SPL,UART)، تایمرها، مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال (ADC) و غیره هستند.
  • مصرف برق کم: میکروکنترلرها مناسب کار کردن با توان کم هستند و اصولا برای کاربری‌های کم مصرف طراحی شده‌اند.

تفاوت پی ال سی و میکروکنترلر از نظر طراحی :

میکروکنترلر یک نوع تراشه است و همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم شامل اجزای مختلفی است که می‌توان با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا  آن را برنامه ریزی کرد. در حالیکه پی ال سی یک سیستم کامپیوتری تخصصی صنعتی است که کار آن نظارت و کنترل بر ماشین آلات است . پی ال سی ها ماهیت ماژولار دارند و امکان گسترش و سفارشی سازی آنها آسان است.

تفاوت پی ال سی و میکروکنترلر از نظر برنامه نویسی:

زبان برنامه‌نویسی میکروکنترلر c یا C++ است؛ درحالیکه پی ال سی ها با استفاده از منطق نردبانی برنامه ریزی می‌شوند. این نوع زبان برنامه‌نویسی گرافیکی، منطق کنترل را در قالب نمودارهای نردبانی به هم پیوسته، طوری که مهندسان و تکنیسین‌های برق بتوانند آن را درک کنند، ارائه می‌کند.

تفاوت پی ال سی و میکروکنترلر از نظر برنامه های کاربردی:

میکروکنترلر در گستره‌ای از کاربری‌ها مثل لوازم الکتریکی، سیستم‌های خودرو، دستگاه‌های پزشکی، روباتیک و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. درحالیکه پی ال سی عمدتا در اتوماسیون صنعتی و سیستم های کنترل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از اینکه تا اینجای مطالب با همراهی کردید، بسیار سپاسگزاریم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین آگاهی از قیمت انواع پی ال سی LS، از فروشگاه اینترنتی ال اس کالا دیدن فرمایید.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: