پایگاه خبری خانه فوتبال:
 

امروزه بسیاری از افراد برای نگهداری انواع مایعات از مخزن فایبرگلاس استفاده می‌کنند. استفاده از این مخازن مزایای متعددی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به مقاومت نسبتاً بالای این مخازن در برابر فشارهای خارجی اشاره کرد. طی سال‌های اخیر محبوبیت استفاده از مخازن جی آر پی برای نگهداری مایعات به طور قابل توجهی افزایش پیدا یافته است. در ادامه درباره ویژگی‌ها و خصوصیات مخزن فایبرگلاس بیشتر توضیح خواهیم داد.

مخازنی که از جنس فایبرگلاس ساخته شده باشند، در مقایسه با مخازن پلی اتیلن از مقاومت بالاتری برخوردار هستند. دلیل مقاومت بسیار زیاد این مخازن چگالی بالای مواد مورد استفاده در ساخت ورق‌های فایبرگلاس است. در بسیاری از مواقع  مخازن کامپوزیت برای نگهداری آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود، این مخازن برای نگهداری انواع مواد شیمیایی نیز کاربرد دارند.

ساختار کلی مخازن فایبرگلاس

یکی از مواد اصلی مورد استفاده در ساختار ورق‌های فایبرگلاس الیاف شیشه است. در نظر داشته باشید که این ورق‌ها از ترکیب الیاف شیشه با وینیل استر ساخته می‌شوند. دلیل اصلی مقاومت بسیار بالای مخزن فایبرگلاس در برابر فشارهای فیزیکی وجود الیاف شیشه در ساختار آن است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که فایبرگلاس در اکثر مواقع با مواد شیمیایی اسیدی یا قلیایی واکنش نمی‌دهد.

به طور کلی، مخازن فایبرگلاس وزن بسیار پایینی دارند و در واقع، یکی از مزایای اصلی این مخازن در برابر مخازن استیل وزن پایین‌تر آن‌ها است. با توجه به وزن بسیار پایین این مخازن می‌توان آن‌ها را روی سقف ساختمان‌ها نیز نصب کرد. به همین دلیل، روی سقف برخی از ساختمان‌ها از مخزن فایبرگلاس برای نگهداری آب استفاده می‌شود.

این در حالی است که نمی‌توان مخازن استیل را به دلیل وزن بالا آن‌ها روی سقف ساختمان‌ها نصب کرد. مخازن فایبرگلاس را می‌توان در شکل‌ها و اندازه‌های متفاوتی ساخت. ظرفیت این مخازن در اکثر مواقع بیش از هزار لیتر است. معمولاً مخازن با ظرفیت بالای پنج هزار لیتر برای نگهداری سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این راستا، مجموعه سازآب به عنوان یکی از مراکز معتبر تولید انواع مخازن، لوله‌ها و سیستم‌های تهویه هوای مطبوع و ... می‌تواند بر اساس نیاز شما مخزن فایبرگلاس مورد نظرتان را در اندازه و شکل دلخواه طراحی و تولید کند. دانش بالا و تجربه زیاد در زمینه تولید باعث متمایز کردن این مرکز از سایر مراکز فعال در این زمینه شده است.   

 

مزایای استفاده از مخازن فایبرگلاس در مقایسه با سایر مخازن

مقاومت بسیار بالا در برابر فشارهای فیزیکی و وزن نسبتاً پایین مزایای اصلی مخازن فایبرگلاس محسوب می‌شوند. شایان ذکر است که مخازن استیل نیز از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. از آنجایی که این گروه از مخازن وزن بالایی دارند، این موضوع باعث ایجاد محدودیت در استفاده از مخازن استیل می‌شود. مخزن فایبرگلاس نسبت به مخازن استیل نزدیک به چهل و پنج درصد سبک‌تر است.

از آنجایی که گرما به آسانی از مخازن کامپوزیتی عبور نمی‌کند، دمای مایع درون این مخازن تحت ‌تأثیر دمای محیط اطراف قرار نمی‌گیرد. همان ‌طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم، مخازن جی آر پی با اکثر مواد شیمیایی واکنش نمی‌دهند؛ از این رو، می‌توان از این مخازن برای نگهداری مواد شیمیایی دارای پی ‌هاچ (ph) غیر خنثی نیز استفاده کرد. اشعه فرابنفش خورشید از ورق‌های فایبرگلاس عبور نمی‌کند. از این رو، می‌توان مخازن فایبرگلاس حاوی مواد شیمیایی  را در برابر نور مستقیم خورشید قرار داد.

نمایی از مخزن فایبر گلاس برای نگهداری سوخت

 

انواع مخازن فایبرگلاس و خصوصیات و ویژگی‌های آن‌ها

مخزن GRP رایج‌ترین نوع مخزن فایبرگلاس می باشد. در مخازن GRP میکروارگانیسم‌ها نمی‌توانند به آسانی رشد کنند؛ از این رو، این نوع مخازن برای نگهداری آب و سایر مایعات خوراکی مناسب هستند. به طور کلی، مخازن GRP برای نگهداری آب طی مدت زمان طولانی ایده‌آل محسوب می‌شوند. در حال حاضر اکثر مخازن GRP دارای ظرفیت بالای دو هزار لیتر هستند. با استفاده از این نوع مخازن می‌توان آب را برای ماه‌ها بدون تغییری در رنگ یا مزه آن نگهداری کرد.

مخزن SMC نوع دیگری از مخازن فایبرگلاس است. این نوع مخزن فایبر گلاس در برابر فشارهای فیزیکی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل، در بسیاری از مواقع برای نگهداری مایعات در اماکن صنعتی مخازن SCM مورد استفاده قرار می‌گیرند. هزینه تولید این مخازن بین پانزده درصد تا سی و پنج درصد بالاتر از مخازن  GRP است. ورق فایبرگلاس SMC نسبت به ورق GRP حدود دوازده درصد ضخیم‌تر است.

مخزن فایبرگلاس از نوع  SMC نسبت به مخازن GRP دارای مقاومت و دوام بالاتری هستند. فرایند تولید مخازن SMC طولانی‌تر از فرایند ساخت مخازن GRP است. به دلیل وزن بالاتر، نصب مخازن SMC نسبت به نصب مخازن GRP به هزینه بیشتری نیاز دارد و از این مخزن برای نگهداری کودهای شیمیایی مایع نیز استفاده می‌شود.

مخزن از نوع فایبرگلاس با اندازه کوچک

 

خصوصیات و ویژگی‌های کلی مخازن فایبرگلاس از نوع مکعبی و زیرزمینی  

مخزن مکعبی فایبرگلاس برای افرادی که خواهان نگهداری آب یا سایر مایعات با حجم بسیار بالا هستند، ایده‌آل محسوب می‌شود. این مخازن را نمی‌توان به آسانی جابه‌جا کرد. در واقع، پس از نصب، برای جابه‌جایی مخزن مکعبی باید اجزای آن از هم جدا شوند. معمولاً ظرفیت مخزن فایبرگلاس مکعبی بیش از پنجاه هزار لیتر است. پیش از نصب این مخزن محل قرارگیری آن باید به طور دقیق مشخص شود. این مخازن برای اماکنی که لوله‌کشی آب ندارند، ایده‌آل به حساب می‌آیند.  

یکی از مزایای مخازن جی آر پی امکان نصب آن‌ها در زیر سطح زمین است. به دلیل مقاومت بالای مخازن فایبرگلاس در برابر پوسیدگی نصب این مخازن در زیر سطح زمین هیچ تأثیری بر دوام و طول عمر آن‌ها نمی‌گذارد. مخازن GRP زیرزمینی در اکثر مواقع به شکل استوانه‌ای ساخته می‌شوند. ظرفیت مخازن فایبرگلاس زیرزمینی معمولاً بالای پنج هزار لیتر است. نصب مخازن فایبرگلاس زیرزمینی نسبت به سایر مخازن فایبرگلاس دشواری‌های بیشتری دارد.

فرایند نصب مخازن GRP زیرزمینی حدود هفت روز طول می‌کشد. در حال حاضر، مخازن فایبرگلاس زیرزمینی تنها برای نگهداری آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نظر داشته باشید که ضخامت ورق‌های مورد استفاده در بدنه مخازن فایبرگلاس زیرزمینی نسبت به سایر مخازن فایبرگلاس اندکی بیشتر است. برای تهیه این مخازن و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با گروه ناب زیست تماس بگیرید.

یک مخزن از نوع فایبرگلاس برای نگهداری آب

 

شرایط کلی نگهداری انواع سوخت در مخازن فایبرگلاس

گاهی افراد برای نگهداری سوخت مورد نیاز تجهیزات صنعتی خود از مخزن فایبرگلاس استفاده می‌کنند. در نظر داشته باشید که مخازن فایبرگلاس برای نگهداری بنزین و نفت و گازوئیل ایده‌آل هستند. مخازن SMC برای نگهداری سوخت گزینه بهتری به حساب می‌آیند. شایان ذکر است که برای حفظ امنیت، سوخت‌ها باید در دمای پایین نگه داشته شوند. مخازن SMC عایق حرارتی بهتری برای جلوگیری از انتقال حرارت محیط به درون مخزن هستند.

مخازن فایبرگلاس مورد استفاده برای نگهداری سوخت معمولاً ظرفیت بالای پنج هزار لیتر دارند. با این وجود، در برخی از مواقع افراد از مخزن فایبرگلاس کوچک‌تر نیز برای نگهداری سوخت استفاده می‌کنند. مخازن فایبرگلاس نسبت به مخازن استیل گزینه بهتری برای نگهداری انواع سوخت محسوب می‌شوند و احتمال نشت سوخت از آن‎ها بسیار پایین‌تر از مخازن استیل است.

مخزن از نوع فایبرگلاس در اندازه متوسط

 

راهنمای خرید مخزن فایبرگلاس

امروزه بسیاری از افراد برای نگهداری آب و سایر مایعات از مخازن فایبرگلاس استفاده می‌کنند. مخزن فایبرگلاس در برابر فشارهای فیزیکی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. هزینه نصب و نگهداری این گروه از مخازن نسبتاً پایین است. امکان نگهداری سوخت در مخازن مزبور وجود دارد. این مخازن بر خلاف مخازن ساخته شده از آلیاژ استیل حرارت را از خود عبور نمی‌دهند و میکروارگانیسم‌ها نمی‌توانند در آن‎ها رشد کنند. شما می‌توانید برای تهیه و سفارش مخازن فایبرگلاس در اندازه و شکل مورد نظر خود با مجموعه سازآب تماس بگیرید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: