پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

مهریه از جمله حقوق و اموال زن است که نسبت به آن مالکیت دارد و هر زمانی می تواند آن را دریافت کند. حتی بعد از مرگ زوج یا زوجه این حق ساقط نخواهد شد. این حق می تواند سکه، آپارتمان یا پول نقد باشد که در صورت وجه رایج بودن محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه صورت خواهد گرفت. به گونه ای که مرد زمانی با پرداخت آن بری الذمه می شود که به نرخ روز پرداختش کند. همچنین بعد از فوت زن یا مرد، باز هم این حق باید پرداخت شود.

 

مطالبه مهریه بعد از فوت زوج

در صورتی که مرد فوت کند مهریه ساقط نخواهد شد و زن می تواند بعد از مرگ شوهر از اموال او حقش‌ را دریافت کند. در این صورت زن باید بعد از فوت همسرش به دفترخانه محل وقوع عقد مراجعه نموده و درخواست صدور اجراییه بدهد و پس از آن با معرفی اموال شوهر نسبت به دریافت صداق اقدام کند. طبق قانون، شاخص محاسبه صداق نیز سال فوت شوهر است. اگر صداق سکه یا مال غیر منقول باشد اصل سکه و مال را دریافت می کند و اگر وجه نقد باشد به نرخ روز با فروش اموال دریافت خواهد شد. با محاسبه مهریه آنلاین بر اساس شاخص سالانه مبلغ درج شده در سند ازدواج به نرخ روز محاسبه خواهد شد.

مطالبه مهریه بعد از فوت زوجه

مهریه حق زن است و به هیچ عنوان ساقط نمی شود حتی بعد از مرگ یکی از زوجین، مگر اینکه زن خودش آن را ببخشد. در صورتی که زن فوت کند و مهریه اش را قبلا دریافت نکرده باشد وراث او می توانند آن را دریافت کنند. وراث زن نیز فرزندان، پدر و مادر و شوهر او هستند‌. در صورتی که در مورد زن، زناشویی صورت نگرفته باشد صداق نصف خواهد بود.

11

 

مطالبه مهریه در طلاق توافقی

در صورتی که زوجین در زمان طلاق بر صداق در مبلغی به توافق برسند، مرد با پرداخت همان مبلغ بری الذمه خواهد شد. دادگاه نیز همان مبلغ را در زمان حکم در نظر می گیرد. ولی اگر در میزان مهریه به توافق نرسند و صداق درج شده در سند ازدواج وجه نقد باشد این وجه به نرخ روز محاسبه خواهد شد. در سامانه محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز مبلغ درج شده در سند بر اساس شاخص سالانه و طبق فرمول زیر محاسبه خواهد شد.

عدد شاخص در سال ÷ عدد شاخص در سال وقوع عقد × مبلغ درج شده در عقدنامه

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: