پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

با استناد به ماده 1082 قانون مدنی میتوان برای تعیین مهریه شرایطی در نظر گرفت. براساس این ماده قانون مهریه باید چیزی انتخاب شود که مالیت داشته باشد، یعنی بتوان آن را قیمت گذاری کرد و آن را به پول تبدیل کرد.

بنابراین مهریه براساس توافق طرفین و رسم و رسومات هر خانواده می تواند انواع مختلفی از جمله مقداری وجه نقد، تعدادی سکه، ملک یا خودرو و ... باشد. در صورتیکه مهریه خانمی به صورت مبلغی وجه نقد مشخص شود، در زمان مطالبه مهریه، محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه صورت می گیرد.

 

علت محاسبه مهریه به نرخ روز

بدیهی است که مسائل و مشکلات اقتصادی و همچنین تورم بر میزان کاهش یا افزایش ارزش پول تاثیرگذارند. به همین دلیل اکثر جوامع مخصوصاً ایران در طی سال های گذشته با کاهش شدید ارزش پول رایج مملکت مواجه شده اند.

در چنین حالتی قانون گذار باید به این نکته توجه داشته باشد که کاهش ارزش پول نباید باعث کاهش ارزش بدهی شود. به همین دلیل برای حفظ ارزش بدهی های ریالی برای آنها قانونی با عنوان تاخیر تادیه یا همان دیرکرد در نظر گرفته شده است.

بر همین اساس مهریه نیز که یکی از مهم ترین بدهی های هر مردی است، در صورتیکه به صورت وجه نقد رایج مملکت یعنی ریال تعیین شده باشد به نرخ روز محاسبه می شود.

محاسبه مهریه به نرخ روز 1402 تنها برای بدهی های ریالی کاربرد دارد. زیرا سایر انواع مهریه مانند سکه، ملک و ... با گذشت زمان و کاهش ارزش پول، همچنان ارزش خود را حفظ کرده اند.

9

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

برای محاسبه مهریه به نرخ روز براساس فرمول قوه قضاییه به عدد شاخص قیمت سالانه مربوط به سال قبل از مطالبه مهریه و همچنین سال وقوع عقد ازدواج نیاز دارید. عدد شاخص قیمت در پایان هر سال توسط بانک مرکزی اعلام می شود.

لازم به ذکر است که با استفاده از اپلیکیشن محاسبه مهریه به نرخ روز شما به راحتی می توانید این محاسبات را انجام دهید. به عنوان مثال اگر در سال 1360 مهریه خانمی مبلغ 200 هزار تومان تعیین شده باشد، برای محاسبه مهریه ایشان به نرخ روز 1402 در ابتدا لازم است عدد شاخص سال 1401 را بر عدد شاخص سال 1360 تقسیم کنید.

در قدم دوم لازم است حاصل تقسیم را در مبلغ مهریه یعنی 200 هزار تومان ضرب کنید. نتیجه به دست آمده مبلغ مهریه به نرخ روز می باشد که در این مثال مبلغ  547,200,854 تومان می باشد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: