پایگاه خبری خانه فوتبال:

او حرف هایش را دراین باره این چنین آغاز می کند:« هم اعضای کمیته فنی برای من قابل احترام هستند و هم اسکوچیچ چون همکارم است. از سویی در کمیته فنی آدم های بزرگی حضور دارند. مرتضی محصص که یکی از مدرسان برجسته کنفدراسیون فوتبال آسیا بشمار می رود و حسین کلانی که نیاز به تایید و تعریف از سوی من ندارد. با حضور این آدم ها انتخاب اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی برای من قابل درک نیست و جای سوال دارد. این روزها هر کس به من می رسد به عنوان یک مربی حاضر در لیگ برتر می پرسد اسکوچیچ با چه ساز و کاری سرمربی تیم ملی شده است؟ وقتی مردم از این انتخاب خوشحال نیستند و کارشناسان مدام انتقاد می کنند و مربیان این انتخاب را بر نمی تابند بدین معنی است که فدراسیون فوتبال انتخاب درست و خوشحال کننده ای نداشته است. سوال مهم اینجاست چرا اعضای هیات رییسه همه اختیارات برای انتخاب سرمربی را به یک نفر تفویض کرده بود؟»

مهدی تارتار ادامه می دهد:«دانستن حق مردم است. فدراسیون فوتبال و در راس آن حیدر بهاروند باید رسما اعلام کنند این انتخاب چگونه صورت گرفته است و باید در این باره به مردم در رسانه ملی توضیح بدهند. ملاک عملکرد تیم در فصل فوتبالی جدول رده بندی است و ملاک رده بندی مربی هم کارنامه ای است که از خود به جای می گذارد. کارنامه اسکوچیچ در تیم های ملوان، فولاد، خونه به خونه و تیم صنعت نفت آبادان مشخص است. او به همراه صنعت نفت در بین فصل چهارم شد و این مقام ممکن است در پایان فصل دستخوش تغییر شود؛ کما اینکه بعد از تعطیلات زمستانی باخت های صنعت نفت با اسکوچیچ شروع شد و حتی به ما دو بر صفر باختند. و آیا همین عنوان برای مربی شدن در تیم ملی کافی است؟ اگر اینطور است خیلی از مربیان می توانند داعیه حضور در راس کادر فنی تیم ملی را داشته باشند. با احترام به کمیته فنی و با احترام به اسکوچیچ که همکارم بشمار می رود باید بگویم این انتخاب اصلا قابل دفاع نیست و توهین به مربی ایرانی بود. علی دایی سه بار قهرمان شده؛ امیر قلعه نویی پرافتخارترین مربی لیگ برتر است. چرا علی دایی نه. واقعا چرا نه؟ چرا امیر قلعه نویی نه. به طور حتم اگر فدراسیون فوتبال به طور جدی راضی به حضور امیر قلعه نویی در تیم ملی می شد همان طور که رضایت صنعت نفت را گرفت می توانست رضایت سپاهان را بگیرد. بعید می دانم مدیران خوب سپاهان منفعت باشگاهی را بر منفعت ملی ترجیح می دادند. من اصلا دوست ندارم از خودم صحبت کنم که با پارس جنوبی قهرمانی لیگ یک شدم و در اولین فصل حضور در لیگ برتر به همراه این تیم با وجود مشکلات مالی پنجم شدم. اما در همان لیگی که اسکوچیچ با خونه به خونه از صعود به لیگ برتر باز ماند جواد نکونام به همراه نساجی به لیگ برتر آمد. چرا جواد نکونام نه؟ جواد سال های سال کاپیتان تیم ملی بوده. دستیار کارلوس کی روش و... چرا علیرضا منصوریان نه. فدراسیون فوتبال باید از ما مربیان ایرانی برنامه می گرفت. حتی اگر قصد توافق را نداشت. این طور با مطالعه برنامه ها به جمع بندی بهتری می رسید و انتخاب بهتری می کرد.»

سرمربی تیم نفت مسجد سلیمان حرف هایش را این چنین به پایان برد:« امروز اگر نگاهی به لیست مربیان تیم های ملی در سراسر جهان بیاندازید بیشتر مربیان تیم های ملی بومی هستند. در جام جهانی و در جام ملت ها هم این طور بوده و بیشتر مربیان تیم های ملی بومی بوده اند. هدف از برگزاری بازی لیگ برتر چیست؟ این همه پول برای فوتبال هزینه می شود که چه اتفاقی رخ دهد؟ جز اینکه تیم ملی ای ساخته شود که مایه مباهات باشد؟ چرا مربی ایرانی خوب به فوتبال آسیا و فوتبال جهان معرفی نکنیم؟ مگرعلیرضا فغانی از همین فوتبال جهانی نشد؟ روزی در دربی از داوران خارجی استفاده می کردیم که مثل هر داوری اشتباه می کردند اما اکنون سال های سال است که داور ایرانی دربی را سوت می زند. آیا اتفاق بدی رخ داده است؟ آیا انتخاب داور ایرانی برای دربی اشتباه بوده است؟ من بارها گفته ام شرایط تغییر کرده. اکنون برای مربی ای که در دورترین نقطه مربیگری می کند با مربی ای که در بهترین مکان حضور دارد، علم قابل دسترسی است. اینترنت جهان را به یک دهکده تبدیل کرده است. من می گویم مربی ایرانی برای تیم ملی به خصوص در این برهه بهتر از مربی خارجی بوده چه رسد به اسکوچیچ که در لیگ برتر ما حتی یک تیم را قهرمان لیگ برتر نکرده است و حتی یک تیم را به لیگ برتر هدایت نکرده است. مربی ایرانی بهتر بود به این خاطر که به فرهنگ فوتبال ایران آشناست. بازیکنان ایرانی را به خوبی می شناسد. کی روش طی 8 سال حضور در ایران مهم ترین کاری که کرد کارهای روحی و روانی بود و این کارها را ملی پوشان پذیرفتند چون کی روش مربی بزرگی بود. سوال اصلی من اینجاست آیا بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران نگاهشان به اسکوچیچ به عنوان یک مربی بزرگ است؟ آیا او را می پذیرند؟ هر چند من با این انتخاب هم به عنوان یک مربی ایرانی دوست دارم تیم ملی موفق عمل کند چون تیم ملی برای همه ماست. باید به این نکته هم اشاره کنم من با اسکوچیچ مشکلی ندارم. او مربی جنتلمنی است. در بازی با ما در حالی که هنوز داور سوت پایان بازی را نزده بود به سمت من آمد و تبریک گفت. ایرادی به او وارد نیست چون این پیشنهاد می تواند برای هر مربی وسوسه بر انگیز باشد. اگر نقدی هم وارد باشد به فدراسیون فوتبال وارد است که با این انتخاب به مربیان ایرانی توهین کرد. البته نوع حضور اسکوچیچ در تیم ملی هم اصلا قشنگ نبود. او به بهانه بیماری و هم چنین دلتنگی برای خانواده از صنعت نفت جدا شد اما سر از تیم ملی در آورد. این رفتار قطعا برای مردم آبادان ناراحت کننده است. به شخصه بر این عقیده ام جدایی مربی از تیم باید به گونه ای باشد که همیشه و با هر نتیجه ای از او به نیکی یاد کنند.»ورزش سه

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: