پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش خانه فوتبال، ضربه‌های اقتصادی ویروس کرونا به بخش‌های مختلف فوتبال و ضرر و زیان هنگفت فدراسیون ها و تیم ها، فیفا را به این اندیشه وا داشته که بخشی از اندوخته مالی هنگفت خود در این سال ها را برای برطرف کردن بحران مالی فدراسیون ها را آزاد کند.

در این بین، فدراسیون فوتبال ایران به دلایل مختلفی، از نظر اقتصادی در شرایط بحرانی به سر می‌برد و در مقطعی از سال گذشته توان پرداخت حقوق کارکنان خود را نداشت که این موضوع نگرانی‌ها را درباره ورشکستی فدراسیون فوتبال افزایش داد.

مشکلات مالی این مجموعه، اکنون با بحران مالی کرونا همراه شده و اندک درآمدزایی این فدراسیون هم به حد بسیار زیادی کاهش یافته و امیدی به رفع این بحران وجود ندارد اما کمک مالی فیفا به فدراسیون‌های عضو از جمله ایران می‌تواند یه نقطه عطف در شرایط کنونی به شمار برود.

در خبری که نشریه استاد الدوحه اعلام کرده، فیفا با همکاری پروژه «فوروارد» مبلغ ۱.۷۵ میلیارد دلار به ۲۱۱ عضوش برای کاهش ضررهای مالی کرونا پرداخت می‌کند. اینفانتینو نیز با تایید این خبر در مصاحبه ای گفته که فیفا ذخایر مالی هنگفتی دارد که این پول متعلق به فدراسیون های عضو است و اکنون برای کمک به آن ها استفاده خواهد شد.

کشمکش بر سر جام در هیاهوی کرونا

* مشکل قدیمی ایران و فیفا

بدون شک چندین میلیون از این مبلغ کلان، می‌تواند گره گشای تمام مشکلات کنونی فدراسیون فوتبال باشد اما هنوز فیفا جزییات و میزان این کمک مالی را اعلام نکرده و نگفته که کمک ها به چه صورت خواهد بود.

در این برنامه، سهم کشورها از یکدیگر متفاوت خواهد بود اما همواره یک مشکل قدیمی در پیش روی ایران و فیفا وجود دارد که در این سال ها مانع از رسیدن فدراسیون فوتبال و تیم های ایران به پاداش های فیفا شده است.

تحریم ها آمریکا در شرایط کنونی، حدود 8 میلیون دلار از پاداش فدراسیون، داوران و تیم ها را بلوکه کرده و کاری هم از دست فیفا برنمی آید.

* نگرانی از بی‌نصیب ماندن ایران

اگر برنامه کمک مالی فیفا از روزها و هفته های آینده آزاد شود، فدراسیون فوتبال هم می‌تواند کمک هایی را از فیفا دریافت کند اما هنوز مشخص نیست که بانک‌ها سوئیسی در این برنامه با ایران همکاری خواهند کرد یا خیر؟ و آیا تحریم‌های بانکی آمریکا در این شرایط هم شامل ایران می شود یا خیر؟

با این وجود، تردیدی نیست که فعلا تحریم های آمریکا به قوت خود باقی است و مقامات این کشور هم بارها اعلام کردند که در شرایط اضطراری کنونی قصد معلق کردن این تحریم‌ها را ندارد.

باید دید فیفا که قصد کمک کردن به فدراسیون‌های بحران‌زده را دارد، درباره ایران چه برنامه‌ای را پیاده خواهد کرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: