پایگاه خبری خانه فوتبال:

اواخر مهرماه بود که در گزارش مفصلی در روزنامه خبرورزشی، این موضوع را انعکاس دادیم که معادلات در بازار نقل و انتقالات ایران به هم خورده و نه تنها شاهد افزایش بی‌رویه، بی‌دلیل و بدون منطق قرارداد بازیکنان هستیم بلکه اتفاقات دیگری هم در حال رقم خوردن است. در آن گزارش به این موضوع اشاره کردیم که مقصر اصلی بالا رفتن قیمت بازیکنان، فعالیت عجیب و باورنکردنی برخی دلالان است که حالا دیگر دست‌شان وارد یک کاسه شده و مدتی است با تأسیس شرکت، با هم در نقل و انتقالات شریک شده‌اند. آنها ارزش بازیکنان ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومانی را به سقف سه میلیارد تا ۱۲ میلیارد رسانده‌اند و از هیچ کوششی برای لطمه زدن به اقتصاد ورشکسته فوتبال کشورمان و باشگاه‌های صد درصد دولتی که ارتزاق‌شان از بیت‌المال و جیب مردم است، کوتاهی نمی‌کنند. این افراد با حیله و نیرنگ و تکنیک‌های عجیب خود، باشگاه‌ها را «تیغ» می‌زنند و قراردادهایی منعقد می‌کنند که همگی به لحاظ حقوقی و مالی دچار مشکل است. به عنوان مثال، چطور امکان دارد بازیکنی که فصل قبل با ۳۲۵ میلیون تومان قرارداد بسته، به یک باره در این فصل با سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان راهی یک باشگاه دولتی شود؟ یا بازیکنی که فصل قبل در یک باشگاه شهرستانی قرارداد ۶۰۰ میلیون تومانی داشت، چطور ممکن است قرارداد این فصلش تا ۹ میلیارد تومان بالا برود؟ حالا بازیکنان خارجی، درگیر موضوع قیمت دلار در فوتبال ایران هستند، بازیکنان داخلی چرا باید تا این حد گران شوند؟ 

پاسخ این سؤالات را مسئولانی که مشغول بررسی ابعاد مختلف بالا رفتن قراردادها هستند، به زودی می‌دهند. از دور و نزدیک می‌شنویم که یک تیم قدرتمند مشغول بررسی این اتفاقات است و به زودی قرار شده پشت پرده افزایش بدون منطق قراردادها مشخص شود؛ اتفاق خوبی که به پاک شدن فوتبال ایران هم کمک می‌کند. 

اما در این مورد، یک بحث مهم باقی می‌ماند. در گزارش قبلی نوشتیم که با بالا رفتن رقم قراردادها، جیب دلال‌ها هم پر می‌شود و این‌طور نیست که همه چیز فقط به سود بازیکن باشد. فوتبالیست‌هایی که در سال‌های قبل، تنها ۱۰ درصد از کل قراردادشان را به ایجنت، مدیر برنامه یا دلال‌شان پرداخت می‌کردند، در این فصل مجبور شدند رقم پرداختی و کمیسیون را بالا ببرند. تعداد بازیکنانی که دو برابر بیشتر از گذشته به مدیر برنامه‌ها پول دادند، آنقدر زیاد است که می‌توان آن را در یک لیست عجیب، نوشت. گویا رقم‌ها تا مرز ۲۰ درصد بالا رفته یعنی نقل و انتقالات این فصل، بیش از بازیکن برای مدیر برنامه‌ها و دلال‌ها سودآوری داشت. به عنوان مثال، بازیکنی که فصل قبل با قرارداد ۴۰۰ میلیون تومانی برای یک تیم معمولی در یک شهرستان بازی می‌کرد و تنها ۴۰ میلیون تومان به مدیر برنامه‌هایش پرداخت، امسال با همان مدیر برنامه، راهی یک تیم قدرتمند شد و قراردادش به مرز ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید، یعنی بیش از ۱۰ برابر قیمت فصل قبل! همین بازیکن به صورت طبیعی باید ۴۵۰ میلیون تومان به مدیر برنامه‌هایش می‌داد اما از آنجا که مبلغ کمیسیون در قرارداد ۲۰ درصد عنوان شده، بازیکن باید ۹۰۰ میلیون تومان را به مدیر برنامه‌هایش بدهد! 

البته شایعاتی هم مطرح شده مبنی بر اینکه برخی بازیکنان حتی حاضر شدند با کمیسیون ۳۰ تا ۳۵ درصد از قراردادشان به تیم‌های جدید بروند که تمام این مسائل، قابل پیگیری است. امیدواریم به زودی تکلیف دلیل بالا رفتن قیمت بازیکنان مشخص شود.

 

منبع: خبرورزشی

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: