پایگاه خبری خانه فوتبال:

مجموعه شرایط میزبانی از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در جزوه‌ای ٢٨ صفحه‌ای از سوی AFC به ٥ کشور نامزد ازجمله ایران اعلام شده و نحوه برگزاری جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات به عنوان الگوی ایده‌آل مورد توجه قرار گرفته است.

در چشم‌انداز جام ملت‌های ۲۰۲۷ بر ضرورت استفاده از امکانات مدرن و پیشرفته همچنین زیرساخت‌های مجهز و منطبق با استانداردهای روز فوتبال جهان تاکید شده است. توسعه صنعت توریسم در کشور میزبان و تقویت ارتباطات و تعاملات بین المللی در حوزه ورزش همچنین مشارکت سایر بخش‌های کشور از جمله مسائلی است که در مسیر کسب میزبانی جام ملت‌های آسیا مورد تاکید قرار گرفته است.

بر اساس شرایط جدید اعلام شده کشور میزبان باید حداقل ٨ ورزشگاه مجهز و پیشرفته با تمام شرایط مدنظر AFC را معرفی کرده و یک ماه قبل از آغاز رسمی مسابقات به کمیته برگزاری رقابت‌ها و نمایندگان کنفدراسیون تحویل بدهد.

حداقل ظرفیت مورد نظر این ٨ استادیوم، ۲۰ هزار تماشاگر است و البته ورزشگاه بازی‌های افتتاحیه و نیمه‌ نهایی باید حداقل ظرفیت حضور ۴۰ هزار تماشاگر را داشته باشد. استادیوم بازی فینال هم با ظرفیت حداقل ۵۰ هزار تماشاگر مورد تایید قرار می‌گیرد.

در بخش امکانات تمرینی، AFC با توجه به حضور ٢٤ تیم در جام ملت‌ها خواستار معرفی ٢٤ زمین مجهز با کیفیت چمن زمین اصلی مسابقات شده است. این زمین‌ها نباید بیش از ۳۰ دقیقه با محل اقامت هر تیم فاصله داشته باشد. همچنین لازم است تمام امکانات و زیرساخت‌های استاندارد مورد نیاز در تمرین از جمله رختکن مجهز و کامل نیز برای این کمپ‌های تمرینی در نظر گرفته شود.

در حوزه امکانات اقامتی AFC خواستار معرفی حداقل ۳۰ هتل ۵ ستاره در کشور میزبان شده  تا برای ٢٤ تیم شرکت کننده، میزبانی از ستاد برگزاری مسابقات، عوامل اجرایی AFC، تیم‌های داوری، میهمانان ویژه و شخصیت‌های رسمی بین المللی در نظر گرفته شود. فاصله این هتل‌ها با کمپ‌های تمرینی و ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات باید منطبق با استانداردهای ذکر شده باشد.

شرایط و ویژگی‌های فرودگاه‌های بین‌المللی یا داخلی در شهرهای میزبان مسابقات نیز بخش دیگری از الزامات را در بر می‌گیرد که بر اساس آخرین استانداردهای بین المللی حوزه حمل و نقل و گردشگری تنظیم شده است.

ایران، هند، عربستان، قطر و ازبکستان نامزد میزبانی این بازی‌ها هستند. میزبان نوزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۱ معرفی خواهد شد.

با توجه به مجموعه شرایط اعلام شده فوتبال ایران کار بسیار دشواری برای کسب میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۷ دارد و باید دید در مدت زمان باقی‌مانده تا فاصله اعلام میزبان، تلاشی برای بهبود شرایط و امکانات صورت خواهد گرفت یا خیر.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: