پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

 فوبیا یا ترس از زمان‌های قدیم در افراد وجود داشته است، اما ترس هر کسی متفاوت می‌باشد. ترس‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند، ترس‌های ساده، ترس‌های اجتماعی، آگروفوبیا. برای رهایی از این ترس‌ها در زندگی می‌توانید راهکار‌هایی را اجرا کنید، که ترس‌های خود را کنترل کرده و کم کم آن‌ها را از بین ببرید. با ما همراه باشید.

نشستن و استراحت کردن یک اشتباه بزرگ است شما به حرکت کنید و آدرنالین را بسوزانید، بنابراین در طول حملات راه بروید یا ورزش کنید.

ما به تعداد انسان‌های کره زمین ترس وجود دارد، اما هر کدام با دیگری متفاوت می‌باشد. چرا که هر فردی از چیز خاصی می‌ترسد و مقدار ترس و فرد دیگر کاملاً متفاوت است. ترس هرکسی به شکل خاص خودش می‌باشد، برای مثال اگر فوبیای ساده داشته باشند، از یک شی خاص، مکان یا وضعیت خاصی می‌ترسید. اما اگر فوبیای اجتماعی در آن‌ها باشد، از جمعیت زیاد، مهمانی‌ها و بازی‌های گروهی می‌ترسد، به طوری که از حضور در این مکان‌ها خودداری می‌کنند و هرگز در این موقعیت‌ها احساس آرامش ندارد.

۱۰ راهکار فوری غلبه بر ترس چیست؟ترس‌های شدت دار در کودکان با علائمی مانند گریه‌های طولانی یا مداوم بی اشتهایی و اختلال در خواب، تیک‌های عصبی، وسواس، لجبازی، بهانه گیری، دل درد‌های بی مورد، سردرد و لرزش دست و پا خود را نشان می‌دهد. [۱]هر ترسی، ترس اضافه نیست. چرا که بعضی اوقات ترس باعث نجات جان انسان می‌شود و بسیار بجاست، اما یک سری از ترس‌های اضافه است و انسان را باز می‌دارد. اینگونه ترس‌ها که باعث آزار خود فرد نیز می‌شود، فوبیا می‌باشد؛ که برای درمان آن و کنترلش می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید.

fear-1

اعتماد به خودتان را بالا ببریم

گاهی اوقات قبل از آنکه موضوعی پیش بیاید، ما اعتمادمان را نسبت به خودمان از دست می‌دهیم. حتی زمانی که نمی‌دانیم که با آن روبه‌رو شویم یا نه! در این این موقعیت‌ها باید به خودتان اعتماد کامل پیدا کنید، و اطمینان دهید که هرگز از آن موضوع نمی‌ترسید. این روش به شما کمک می‌کند که کم کم با ترس خود مقابله کنید.

بازی‌های فکری انجام دهید

هنگامی که ترسیدید، سعی کنید با نفس کشیدن‌های عمیق یا بلند صحبت کردن خودتان را مشغول کنید. این کار شما یک بازی فکری به حساب می‌آید، چرا که شما مغز خود را با کار‌های دیگر مشغول می‌کنید که از تمرکزش را از ترس دور کنید و بدن تان را آرام کنید.

یا می‌توانید تفکر خود را درگیر خاطرات خوب تان کنید یا فضای خوبی که در ذهن دارید، مانند یک رنگین کمان، یک جنگل سرسبز، که می‌تواند حال روحی شما را خوب کند. زمانی که افکار ترسناک را از خود دور کرده و به افکار خوب فکر می‌کنید، ذهن شما بازی داده می‌شود و ترس را فراموش می‌کند.

عضلات خود را ورزش دهید

بعضی از افراد زمانی که می‌ترسند، دچار حملات عصبی شده و نمی‌توانند از جای خود حرکت کنند و واکنشی را داشته باشند؛ بنابراین بهتر است که در آن زمان با انقباض و انبساط کردن عضلات آن‌ها را بیدار کنید. به طوری که برای مثال زمانی که می‌خواهیم راه بروید و ترس شما مانع این کار می‌شود، یک بار عضلات ران خود را سفت کرده سپس سریع آن را شل کنید و حرکت کنید.

شما نخواهید مرد

زمانی که ترس به شما غلبه می‌کند، گاهی اوقات ترس مرگ دارید و فکر می‌کنید که الان دیگر در معرض مرگ قرار دارید. این در حالی است که همان اتفاق شاید قبلا هم برای شما اتفاق افتاده باشد و همان گونه تجربه ترس داشتید و هرگز نمرده ایم؛ بنابراین به خود گوشزد کنید که این تجربه را داشته اید و این حمله ترس را قبلاً داشتید و از آن جان سالم به در برده اید. پس لزومی ندارد که الان همان گونه بترسید و همان گونه که احساس مرگ داشته باشید.

به دل ترس بزنید

امام علی (علیه السلام) فرمودند: هنگامى که از چیزى (زیاد) مى ترسى خود را در آن بیفکن، چرا که سختى پرهیز از آن از آنچه مى ترسى بیشتر است. [۲]شاید قبلا هم این جمله را شنیده باشید، که برای مقابله با خطر باید به دل او زد، این جمله در مورد ترس نیز صدق می‌کند. به طوری که خیلی از ما‌ها حتی قبل از آنکه تجربه ترسناکی را داشته باشیم، از آن اجتناب می‌کنیم. چرا که در ذهن خود آن را مانند یک غول ترسناک، بزرگ کرده ایم و از آن دوری می‌کنیم.

اما اگر یک بار به آن غلبه کنیم و به دل ترس برویم، می‌فهمیم که ما از آن بالاترین و می‌توانیم به آن پیروز شویم. اینکه شما خودتان را در معرض یک ترس قرار می‌دهید، به تدریج باعث می‌شود که به آن‌ها عادت کنید و این عادت شما ترس را از بین می‌برد. برای مثال اگر از موجودی می‌ترسید، هرگز از دیدن آن اجتناب نکنید، عکس‌های آن موجود را به مرور نگاه کرده و به خود یادآوری کنید، که این موجود هرگز ترس ندارد من به آن غلبه می‌کنم. این کلمات کلیشه‌ای حتی می‌تواند به مرور زمان تاثیر مثبت بر شما بگذارد.

از ۱ تا ۱۰ نمره دهید

ترس‌های خود را اندازه گیری کنید و ببینید از یک تا ده در چه درجه‌ای قرار دارد؟! در این صورت متوجه می‌شوید که کمترین ترس‌های شما کدامند و بیشترین ترس‌ها کدام می‌باشد. شروع کنید و از کمترین آن‌ها از زندگی خود حذف شان کنید. به طور که افکار منفی خود را نسبت به آن موضوع کنار بگذارید، برای مثال زمانی که در ذهن خود می‌پندارید که سگی که در روبرو شما است شما را گاز می‌گیرد، بهتر است همان لحظه به این فکر کنید که آن سگ به کمک شما نیاز دارد یا گرسنه است، هیچ آسیبی را به شما نمی‌رساند و تنها می‌خواهد از کنار شما بگذرد.

هورمون آدرنالین را بسوزانید

آدرنالین هورمونی است که غده فوق کلیه آن را ترشح می‌کند و هنگام حملات فوبیایی بدن شما مقدار زیادی از این هورمون را ترشح می‌کند و وقتی که شما حرکت می‌کنید، آن را می‌سوزانید. نشستن و استراحت کردن یک اشتباه بزرگ است شما به حرکت کنید و آدرنالین را بسوزانید، بنابراین در طول حملات راه بروید یا ورزش کنید. کافئین مصرفی خود را کم کنید

افرادی که دچار حملات ترس می‌شوند و بدن آن‌ها در مقابله ترس واکنش‌های زیادی نشان می‌دهد، کافئین اثر بسیار منفی را بر آن‌ها دارد؛ بنابراین سعی کنید به مرور زمان مواد دارای کافئین را از رژیم غذایی خود کاملا حذف کنید. کافئین در قهوه، چای، کوکاکولا و شکلات‌های کاکائویی و.. وجود دارد.

به خودتان سخت نگیرید

همیشه و هر لحظه به خودتان هشدار ندهید که نباید بترسید، چرا که این جمله شما را ضعیف‌تر می‌کند. سعی کنید در برابر خودتان آرام باشید و کم کم پیش بروید. یک شروع آرام داشته باشید و همیشه آن را ادامه دهید. هدفی را برای خود مشخص کنید و هر هفته یا هر ماه سعی کنید با آن هدف خود برسید؛ برای مثال سعی کنید در این ماه ترس خود را از رانندگی کنار بگذارید.

ما باید نگاه خودمان را به دو مفهوم موفقیت و شکست تغییر دهیم. شکست نردبان و پلکان ترقی و پیشرفت ماست. ما باید به این نکته باور داشته باشیم که شکست هرگز پایان راه و آخر زندگی نیست و هیچ انسانی به دلیل شکست خوردن از زندگی محو نخواهد شد. بلکه این افکار و طرز فکر ماست که شکست را به عنوان نقطه پایان راه و مسیر و مانعی بر سر راه انجام دادن کار تلقی می‌کنیم. از دیدن فیلم‌های ترسناک و شنیدن داستان‌های ترسناک خودداری کنید. 

خیلی از فیلم‌های ترسناک یا داستان‌هایی که می‌شنوید، زاده مغز یک انسان دیگر می‌باشد و هرگز در واقعیت وجود ندارد و بیشتر پیش آمد‌های آن ساختگی می‌باشد. اما این موضوع را مغز ما درک نمی‌کند و با آن تصویر‌ها و آن صدا‌هایی که می‌شنود باور می‌کند که این اتفاق ممکن است برایش پیش بی‌اید، سپس تا مدت‌ها آن ترس را به همراه دارد. برای همین به شما توصیه می‌کنیم که از دیدن این فیلم‌ها یا شنیدن داستان‌های ترسناک دیگران دوری کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: