پایگاه خبری خانه فوتبال:

شایعاتی وجود دارد که بدنسازی باعث کاهش قد کودکان و نوجوانان علاقه مند به این رشته می شود ولی طبق مطالعات انجام شده باید گفت که این ورزش در صورت داشتن تغذیه مناسب باعث رشد بیشتر در کودکان می شود و همچنین موجب افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قدرت بدنی می‌شود و از دلایل آن می توان به افزایش ترشح هورمون های آنابولیک مانند هورمون رشد در اثرانجام دادن این تمرینات می باشد .

طبق تحقیقاتی که اکادمی طب اطفال آمریکا (APP) انجام داده است کودکانی که بالای ۱۱ سال دارند می توانند ورزش بدنسازی را انجام دهند به جز کودکانی که فشار خون بالای کنترل نشده، اختلالات تشنجی و یا سابقه شیمی درمانی جهت درمان سرطان دارند .

باید به بدن کودکان در سنین رشد مواد مغذی و املاح معدنی کامل برسد که در صورت کمبود این مواد رشد کودکان با مشکل مواجه می شود و همچنین در صورت زیاده روی در مصرف غذا دچار چاقی و اضافه وزن شوند پس بنابراین آنها باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشند .

دکتر Avery Faigenbaum از دانشگاه ماساچوست معتقد است که کودکان علاقه مند به وزنه برداری و بدنسازی با تغذیه مناسب و تمرین منظم به رشد کامل می رسند ولی در افرادی با تغذیه نا سالم احتمال توقف رشد وجود دارد.

نوجوانان می توانند تمرینات بدنسازی را از سن ۱۱ تا ۱۴ سالگی اما باید ابتدا حرکات اصلی را با وزنه های سبک شروع کنند و تمرینات قدرتی را از سن ۱۷ سالگی آغاز نمایند.

فواید بدنسازی در سن رشد

افزایش قدرت و استحکام استخوان ها

کاهش ریسک شکستگی و میزان آسیب های ورزشی

 افزایش عزت نفس و علاقه به تناسب اندام

ما زمانی که مروری بر زندگی نامه بسیاری از ورزشکاران بدنساز حرفه ای داشته باشیم متوجه می‌شویم که همه آنها در دوران نوجوانی به این ورزش روی آورده اند ولی هیچ یک از آنها با مشکل رشد رو به رو نشده اند . پس بنابراین باید گفته شود نه تنها در بدنسازی و وزنه برداری بلکه در هر رشته ورزشی اگر تغذیه نا مناسب باشد موجب تأثیر در رشد و کوتاهی قد می‌شود. از طرفی نیز انجام حرکات تمرینی باید طبق قواعد و اصول و به درستی باید انجام شود.حرکات نادرست در سنین مختلف نیز می تواند دلیلی بر عدم رشد نوجوانان گردد.

 


 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: