پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت دلار در چندین ماه گذشته به شدت بالا رفته بود. قیمت دلار دچار نوسان شدید شده بود. قیمت دلار بعد از انتخابات آمریکا نزولی شد. قیمت دلار بر روی اجناس دیگر در بازار تاثیر مستقیم دارد. قیمت دلار بزودی کاهشی می شود.

رسانه‌های آمریکایی بامداد سه‌شنبه گزارش دادند «مجمع گزینندگان» این کشور موسوم به «الکترال کالج»، پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری را تایید کرد. بر این اساس، مجمع گزینندگان آمریکا اعلام کرد با رأی برگزینندگان ایالت کالیفرنیا به بایدن، او توانسته از حد نصاب ۲۷۰ رأی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری عبور کند.

پیش از این، تجارت‌نیوز در بخش آکادمی در تحلیل و مصاحبه‌های مختلفی به این سوال جواب داد که تاثیر انتخابات امریکا بر اقتصاد ایران چیست و چقدر بازارهای مالی را متاثر می‌کند.

در یک جمع‌بندی باید گفت تاثیرپذیری بازارهایی چون سکه و ارز و طلا از نتیجه انتخابات با تاثیر آن بر کلیت اقتصاد ایران دو موضوع مختلف است.

قیمت دلار

کارشناسانی که در پرونده انتخاباتی این هفته با آنها صحبت کرده‌ایم، درباره آینده بازارهای مالی یک نظر مشترک دارند؛ بازارها در کوتاه‌مدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

اما اینکه در بلندمدت این انتخابات چه اثری دارد و آیا اصلا این انتخابات برای ایران مهم و اثرگذار است یا نه،‌ دو دسته دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاهی که می‌گوید این انتخابات مهم‌ترین انتخابات امریکا برای ایران است چون آینده مذاکره ایران و امریکا را مشخص می‌کند.

و دیدگاه دومی که معتقد است این بی‌اثرترین انتخابات آمریکا برای ایران است، بایدن یا ترامپ هر کدام که بر سر کار بیایند، از مذاکره خبری نیست و شرایط تغییری نمی‌کند. ایران باید خودش ساختارهایش را اصلاح کند.

این دو دیدگاه البته در یک نقطه به هم می‌رسند آن هم اینکه، تحریم‌ها و سیاست‌های خارجی بخشی از مشکلات اقتصاد ایران است و بخش مهم‌تر مشکلات ساختاری و داخلی است و تا آنها بهبود پیدا نکند، نمی‌توان به تغییر کلی شرایط امید داشت.

کاهش احتمالی قیمت دلار

قیمت دلار

بایدن، نماد تغییر وضع موجود است. فردی که اعلام کرده آمادگی مذاکره با ایران را دارد و بازار پذیرفته، در صورت انتخاب او و آغاز مذاکرات، قیمت‌ها باید کاهش یابد. اما کارشناسان در این پرونده چه گفتند؟

کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی می‌گوید قیمت دلار در کاخ سفید تعیین می‌شود و نه پاستور. چراکه صادرات 3 میلیون بشکه‌ای نفت ایران، با خروج ترامپ از برجام به کمتر از 400 هزار بشکه رسیده و این کانال درآمد ارزی ایران را بسته و دولت دچار تنگنای مالی شده. در این میان چون دولت توان کاهش هزینه‌های خود را ندارد، پس با کمبود شدید ارز و افزایش قیمت آن مواجه شده است.

حجت قندی، استاد اقتصاد دانشگاه وندربیلت امریکا هم تا حدودی با سیدعلی هم‌نظر است اما او می‌گوید تاثیر انتخاب بایدن و احتمال مذاکره تا حدودی جو روانی را کاهش می‌دهد اما بعید است با انتخاب بایدن قیمت دلار مثلا به 15 هزار تومان برسد و نصف شود. اما حداقل برای مدتی انتظارات منفی کنترل می‌شود.

رشد احتمالی شاخص بورس

بورس

در آستانه برگزاری انتخابات آمریکا، تجارت‌نیوز، از 10 کارشناس بورسی نظرسنجی کرد. هشت نفر آنها گفته‌اند چه ترامپ بیاید و چه بایدن بورس صعودی است. چراکه بازار سهام انتخابات آمریکا را پیش‌خور کرده و با در نظر گرفتن بدترین سناریوهای موجود بعد از انتخابات آمریکا اوضاع بازار سرمایه بدتر نمی‌شود.

 

منبع: تجارت نیوز

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: