پایگاه خبری خانه فوتبال:

با وجود سپری‌شدن اسمی ۲۰ دوره از رقابت‌های لیگ حرفه‌ای ایران تحت عنوان لیگ برتر، هنوز اتفاقات عجیب‌و‌غریبی در این رقابت‌ها رخ می‌دهد که نشان‌دهنده آماتور‌بودن آن است.

فارغ از زمین و ورزشگاه تعدادی از تیم‌ها که امکاناتشان در حد لیگ دسته اول هم نیست، برگزاری و چگونگی ساماندهی این رقابت‌ها هم گاهی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شود که زمینه‌ساز جنجال‌های باورنکردنی است. اگرچه از این قبیل رخداد‌ها کمتر پیش آمده، ولی تکرار چندباره‌اش در ادوار رقابت‌های لیگ برتر، نشان می‌دهد هنوز نه یک جای کار بلکه چندین جای کار می‌لنگد.

موضوع تازه‌ای که باعث بروز جنجال ناخواسته شده، حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا است؛ این تیم برای اینکه بتواند یک هفته زودتر خودش را به قطر، محل برگزاری بازی فینال برساند، طبق تقویم اعلام‌شده از سوی سازمان لیگ، مجبور شد بازی هفته هفتمش با سپاهان در لیگ برتر را لغو کند.

با وجود اعلام قبلی، پرسپولیس، اما علاوه بر سپاهان، دو بازی دیگرش یعنی جدال با نساجی و ذوب‌آهن را هم معوقه دید تا به‌این‌ترتیب برای حضور در فینال، سه بازی کمتر از بقیه تیم‌های حاضر در لیگ انجام دهد. به غیر از جدال با سپاهان که از پیش وضعیتش مشخص شده بود، لغو دو بازی دیگر پرسپولیس در لیگ برتر هم خالی از جنجال نبود.

ابتدا لغو دیدار با نساجی خبرساز شد؛ پرسپولیسی‌ها نگران ابتلای بازیکنانشان به کرونا در طول سفر به قائمشهر بودند و ازاین‌رو از تیم نساجی درخواست کردند آن‌ها برای برگزاری بازی رفت به تهران بیایند تا دیدار برگشت در مازندران برگزار شود. نساجی این پیشنهاد را نپذیرفت و در نهایت سازمان لیگ برای حفظ سلامتی بازیکنان پرسپولیس این دیدار را هم لغو کرد.

بازی بعدی، اما جنجالش هنوز پابرجاست؛ ذوب‌آهنی‌ها در شرایطی که به تهران هم سفر کرده بودند تا برابر شاگردان یحیی گل‌محمدی قرار بگیرند، ولی اعلام کردند تعداد کرونایی‌هایشان بیش از حد مصوب است و آن بازی هم لغو شد. پرسپولیسی‌ها حالا مدعی‌اند ذوبی‌ها اصول را رعایت نکرده‌اند و بازی نباید تکرار بلکه باید ۳ بر صفر به سود آن‌ها خاتمه یابد؛ ادعایی که با اعتراض شدید ذوب‌آهن روبه‌رو شده و گفته‌اند طبق قانون و از آنجا که این دیدار با دستور سازمان لیگ لغو شده، باید دوباره تکرار شود. این ادعا اکنون ثابت شده است و به نظر می‌رسد دوباره این دو تیم باید در تهران به مصاف هم بروند.

به‌این‌ترتیب پرسپولیس بدون انجام سه بازی در طول دو هفته راهی فینال آسیا شد و آنجا هم بازی را واگذار کرد. این تیم حالا بعد از فینال، یکی از بازی‌های معوقه‌اش برابر نساجی را برگزار کرده، ولی هنوز هم سه بازی دیگر معوقه دارد! آن‌ها باید در هفته هشتم به مصاف استقلال در دربی می‌رفتند که این بازی هم به تعویق افتاده است! در نتیجه، با وجود آنکه بسیاری از تیم‌های حاضر در لیگ، هشت بازی دارند، پرسپولیس فعلا با پنج بازی در میانه‌های جدول رده‌بندی قرار دارد.

استقلال، معترض اول

همان زمان که سازمان لیگ بازی‌های پرسپولیس را لغو کرد، باشگاه استقلال و به‌طور ویژه، پرویز مظلومی، سرپرست این باشگاه در گفت‌وگویی رسمی اعلام کرد تا زمانی که بازی‌های معوقه پرسپولیس برگزار نشود، آن‌ها حاضر نمی‌شوند در دربی به میدان بروند! ادعای استقلالی‌ها این است که دو تیم باید در شرایط کاملا برابر به مصاف هم بروند؛ البته آن‌طور‌که از شواهد امر بر‌می‌آید، استقلالی‌ها نمی‌خواهند پرسپولیس با استراحت بیشتر نسبت به آن‌ها پا به دربی بگذارد.

موضوع دیگر که آبی‌ها در خفا بین خودشان صحبت می‌کنند، این است که با برگزاری دیدار‌های معوقه پرسپولیس علاوه بر اینکه ممکن است بازیکنان سرخ‌پوش مصدوم شوند، احتمال چندکارته‌شدن آن‌ها هم وجود دارد. در نتیجه پرسپولیسی‌ها ممکن است با تیم کامل به مصاف استقلال نرسند.

سازمان لیگ اگرچه ابتدا واکنشی به درخواست استقلالی‌ها نداشت، ولی علنا با تعویق دربی و عقب‌انداختن بازی‌های استقلال به خواسته آن‌ها احترام گذاشت. حالا در این بین، پرسپولیسی‌ها، رقیب تهرانی را متهم به این می‌کنند که با تعویق بازی‌ها به دنبال این هستند که بازیکنان مصدوم را مهیای دربی کنند؛ به‌ویژه شیخ دیاباته که هنوز به‌طور صد در‌صد مهیای بازی برای استقلال نشده است.

نکته عجیبی که در این بین رخ داده و باعث هرج‌ومرج شده این است که برای تعویق سه بازی پرسپولیس، سازمان لیگ علنا بیش از ۱۰ بازی در لیگ را به تعویق انداخته است تا بلاتکلیفی عجیبی بر تیم‌های لیگ برتر مستولی شود. این‌ها به غیر از مواردی است که بعضا تعدادی از تیم‌های دیگر را وا‌می‌دارد تا هر چهار روز یک‌بار به مصاف هم بروند و برنامه حسابی فشرده شود!

گل گهر هم از راه رسید

سازمان لیگ هنوز معمایی را که خواسته استقلال برایش به وجود آورده، حل نکرده است که گل‌گهر سیرجان هم روز گذشته بیانیه‌ای صادر کرده و خبر داده آن‌ها هم بعد از دیدار با استقلال حاضر نیستند بازی دیگری کنند؛ مگر اینکه بازی‌های معوقه برگزار شود!

این خبر بدی برای سازمان لیگ است که تا همین‌جا نزدیک به ۱۷ بازی معوقه روی دستش باقی می‌ماند. حالا اگر تهدید گل‌گهری‌ها جدی از آب دربیاید، آن‌ها باید برنامه فشرده دیگری تنظیم کنند تا رقابت‌های این فصل سروسامان یاید. اگر استقلال در پی این است که پرسپولیس با شرایط برابر پا به دربی بگذارد؛ اما گل‌گهر نگران وضعیتش در صدر جدول است؛ شاگردان قلعه‌نویی فعلا صدرنشین لیگ برتر هستند و باید چهارشنبه همین هفته در چارچوب هفته نهم لیگ برتر به مصاف استقلال بروند. آن‌ها گفته‌اند بازی برابر استقلال را انجام می‌دهند و بعد تا روشن‌نشدن وضعیت بازی‌های معوقه دیگر حاضر به برگزاری مسابقه‌ای نیستند.

علیه پرسپولیس؟

اگرچه در بیانیه تازه گل‌گهری‌ها عنوان شده که همه چیز باید عادلانه برای همه تیم‌ها پیش برود و استقلال هم می‌گوید باید با شرایط برابر به مصاف پرسپولیس برود، ولی به نظر می‌رسد همه این موارد، خیزش تازه‌ای علیه پرسپولیس، مدافع عنوان قهرمانی در لیگ برتر است. حساسیت‌های موجود در این فصل و البته قهرمانی‌های متوالی در فصول اخیر، این موضوع را پررنگ‌تر کرده که تیم‌ها را علیه پرسپولیس (از لحاظ فنی) بسیج کند.

در واقع استقلال با محمود فکری در این فصل تحت فشار است که جام بیاورد و آن‌ها هم نمی‌خواهند با دادن امتیاز خارج از زمین به پرسپولیس، شرایط را برای رقیب دیرینه مهیا کنند. از سوی دیگر، گل‌گهر با امیر قلعه‌نویی هم میهمان ناخوانده صدر جدول است؛ آن‌ها هم نگران این هستند که پرسپولیسی‌ها با استراحت بیشتر بتوانند بازی‌ها را راحت‌تر برگزار کنند و در نتیجه به صدر جدول نزدیک شده و جایگاه گل‌گهر تهدید شود؛ ازاین‌رو است که امیر قلعه‌نویی و تیمش هم نمی‌خواهند مزیتی برای تیم‌های دیگر در نظر گرفته شود. اگرچه حرف دو تیم درست است، ولی این گلایه بر سازمان لیگ رواست که چطور با بی‌برنامگی و حرف‌شنوی (!) جنجالی عجیب‌و‌غریب در لیگ برتر به وجود آورده است.

منبع: روزنامه شرق

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: