پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

علیرضا جوادی: کوروش تشت‌زر بازیکن نام آشنای استقلال در دهه 70 است. او هر چند این روزها در کانادا به سر می برد ولی مثل همیشه به شدت بازی های استقلال را دنبال می کند و تحلیل خاص خود را دارد. نگاه هافبک اسبق استقلال به برد این تیم مقابل گل گهر احتمالا متفاوت تر از خیلی از کارشناسان است. او درباره بعضی مسایل به محمود فکری انتقاد دارد.

آقای کوروش تشت‌زر از بازی استقلال و گل‌گهر شروع کنیم. ابتدا می‌خواهیم تحلیل کلی‌تان را درباره این مسابقه بدانیم.

از بعد نتیجه به هر حال استقلال برنده شد. من به تمام طرفداران تیم این برد را تبریک می گویم. به نظرم این سه امتیاز، بسیار روحیه بخش بود. من صدرنشینی استقلال قبل از دربی را به فال نیک می‌گیرن. البته ناگفته نماند استقلال این برد را مدیون درخشش رشید مظاهری است. او به نظرم عالی کار کرد. یکی از دلخوشی هواداران در این روزها رشید مظاهری شده. در مقابل اشتباهات ویرانگر علیرضا حقیقی دروازه‌بان گل گهر هم یکی از دلایل اصلی برد استقلال بود.

به نظر شما چرا با وجود بردهای استقلال و صدرنشینی این تیم باز هم بعضی هواداران ناراضی هستند؟

این را نمی‌توان کتمان کرد که استقلال در سه دیدار قبلی خود هفت امتیاز گرفته که نشان از عملکرد خوب‌شان می‌دهد. من هم متوجه این موضوع شدم که هواداران از نحوه بازی تیم راضی نیست. دلیلش هم مشخص است. آنها می‌گویند ما استقلال هستیم. من شنیدم پیام بعضی از هواداران را دیدم که مشخص بود حوصله و اعصاب ندارند. چرا ما باید 90 دقیقه استرس داشته باشیم تا در نهایت رشید مظاهری فرشته نجات تیم‌مان باشد؟ من نمی‌توانم در این باره قضاوت قطعی داشته باشم ولی فکر می‌کنم خواسته هواداران طبیعی است و اگر چیزی می‌گویند به خاطر آن است که دوست دارند تیم‌شان را با صلابت ببینند.

تمرینات استقلال

شما فکر می‌کنید دلیل خاصی برای این مسئله وجود داشته باشد؟

نکته‌ای که در هر بازی استقلال به چشم می‌آید رفتن در لاک دفاعی بعد از گلزنی است. از طرفی به نظر من بازی به بازی تعویض‌های فکری بدتر می‌شود. اینها خروجی فنی برای تیم ندارد بلکه گاهی حریف را تقویت می‌کند.

خب این طبیعی نیست که تیمی گل بزند و دفاع کند؟ به این جهت گفتیم که به هر حال هوادار نتیجه را می‌خواهد.

به نظر من گل گهر با استرس زیاد و همینطور فشار روانی و تنش بالا، برای کسب امتیاز وارد زمین شد. اشتباهات تیمی و همینطور اشتباهات حقیقی، باعث شد تا بازی زمینی و حملات خطرناک استقلال جواب دهد و در همان 20 دقیقه اول دو گل بزند. تیم عالی از کناره‌ها حمله می‌کرد و کفه ترازو خیلی زود به نفع استقلال سنگینی کرد. منتهی بعد از آن دیدیم که دوباره تیم به لاک دفاعی رفت تا نتیجه را حفظ کند. من می گویم وقتی استقلال می تواند و قدرتش را دارد که دوباره گل بزند، چرا باید به حریف اینقدر فرصت دهد که جلو بیاید و هوادار آنطور مضطرب شود؟ استقلال در نیمه دوم نزدیک بود گل دوم را هم بخورد و بازی را مساوی کند.

نکته فنی دیگری در بازی دیدید؟

استفاده از دانشگر راست پا در پست تخصصی میلیچ عملا باعث شد تا سمت چپ استقلال فلج شود و به نظر من این مسئله قابل توجیه نیست. همچنین برای من حضور رضاوند در زمین علامت سوال بزرگی ایجاد کرد. به نظرم بعضی بازیکنان هنوز به فرم بدنی مناسبی نرسیده اند. اعتقاد دارم باید استقلال در بدنسازی خود یک بازنگری اساسی کند. به این دلیل که می بینیم قوای بدنی تیم چطور در اواسط نیمه دوم بازی ها مثل همین دیدار گهر تحلیل رفت. آسیب دیدگی مکرر بازیکنان هم به خوبی گواه این مسئله است. فراموش نکنید لیگی فرسایشی در انتظار استقلال است. درباره تعویض ها هم حرف زدم و معتقدم تغییراتی که فکری در طول بازی ایجاد می کند، فلسفه فنی ندارد. وریا غفوری بعد از خراب کردن پنالتی و همینطور تحلیل قوای بدنی اش باید از زمین بازی تعویض می شد. همینطور دانشگر که به اصطلاح ما جناح او شده بود اتوبان گل گهر. به نظرم این دو بازیکن باید تعویض می شدند.

تصور می کنید چرا استقلال نیمه دوم به نوعی توپ و زمین را به گل گهر داد.

فکر می کنم به همان مسئله تعویض ها مربوط بود. من یک سوال دارم؛ چرا باید ریگی و قائدی در نیمه دوم تعویض شوند؟ به اعتقاد من استقلال به خوبی همه چیز را به گل گهری داد که روی زمین خوب بازی می کند. به نظرم بی جهت نیست که آنها هجومی ترین تیم لیگ برتر هستند. در کل من قصدم تخریب نیست و فقط دوست دارم تحلیلم را داشته باشم و با هوادران صادق باشم. دوست دارم در عین حال به تیم روحیه دهم. حالا استقلال به دربی خواهد رفت و مهم است که به آنها روحیه دهیم. امیدوارم تحلیل های خوبی هم توسط کادر فنی استقلال صورت بگیرد تا انشالله تیم قدرتمندتر شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: