پایگاه خبری خانه فوتبال:

در آستانه برگزاری نود و چهارمین دربی پایتخت با مربی و بازیکن پیشین استقلال که در دوران سرمربیگری وینفرد شفر و آندره آ استرامچونی در کنار این دو مربی آلمانی و ایتالیایی مشغول بود درباره وضعیت این روزهای استقلال پس از کسب دو برد متوالی قبل از دربی از تیم محمود فکری صحبت کردیم.

بیژن طاهری درباره خط به خط تیم استقلال و نتایج اخیر همچنین در ارتباط با دربی پیش رو و شرایط این بازی حرف زد.

* دوباره دربی و دوباره حساسیت های همیشگی! بازی را چطور پیش بینی می کنید؟

- این تنها بازی است که اصلا نمی توان نتیجه اش را پیش بینی کرد. نتیجه این بازی نه به رده تیم در جدول بستگی دارد و نه به مسایل اینچنینی بلکه مهمترین نکته در تاریخ ۹۳ باره دربی ها می گوید هر تیمی که روحیه و اعتمادبنفس بیشتری داشته باشد، هم بهتر بازی می کند و هم نتیجه بهتری می گیرد. شما وقتی بهتر بازی می کنید طبعا با آرامش بیشتری در اجرای تاکتیک های تیم تان موفق عمل می کنید. ضمن اینکه چون در این دربی هم تماشاگران نیستند بنابراین بازیکنان هر دو تیم می تواند با آرامش بهتری بازی کنند.

مهدی قایدی

* چطور؟

- این کمک می کند وقتی تیمی گل خورد تحت فشار طرفداران خودی و حریف نیست و بهتر برای جبران گل خورده عمل می کند.

* اوضاع استقلال در دیدارهای اخیر را چطور ارزیابی می کنید؟

- استقلال روند رو به رشدی را طی کرده که البته قابل پیش بینی هم بود. الان تیم روانتر بازی می کند و بازیکنان بهتر به یکدیگر پاس می دهند و در نیمه دوم دیدار با آلومینیوم دیدیم که استقلال خیلی بهتر کار کرد و هر دو مهاجم تیم هم گل زدند.

* دیاباته را چطور دیدید؟

- شیخ پس از مدتها در استادیوم آزادی به میدان می رفت و یک پاس گل هم داد و فکر می کنم در دربی بتواند نقش مهمی را ایفا کند. این مسایل کمک کرده تا کادر فنی هم از زیر فشار بیرون برود.

* این کادر در استقلال چقدر به برتری استقلال کمک می کند؟

- همه مربیان استقلال سردوگرم چشیده دربی هستند. درباره دو سرمربی هم باید گفت که یحیی شاید بیشتر از فکری در دربی ها مربی بوده ولی فکری بارها و بارها در دربی به میدان رفته و بهتر از یحیی با دربی آشناست. دربی برای همه حساس است. برخی شب دربی نمی خوابند و برخی در طول روز بازی دائم اضطراب دارند ولی معمولا کسانی که بیشتر میدان دربی را دیده باشند خیلی راحت تر با این بازی مواجه می شوند.

* نکته مهم در مربیگری دربی چیست؟

- قطعا اتخاذ تاکتیک و استراتژی و ارنج مهم است ولی آنچه خیلی مهمتر است تعویض هایی است که در خلال دربی انجام می شود. فکری باید با تمرکز لازم در دربی به موضوع تعویض ها فکر کند.

* فکر می کنید دربی روز کدامیک از بازیکنان استقلال است؟

- در یکی دو سال اخیر که من در کادر فنی بودم نشد خیلی از مهدی قایدی به خاطر مشکلاتی که برایش ایجاد شده بود استفاده کنیم ولی در این چند دربی دیدم که او نقش تعیین کننده ای در دربی بازی می کند. او وقتی پا به توپ می شود مدافعان حریف را به ترس می اندازد و از طرفی وقتی وارد محوطه ۱۸ قدم می شود بازیکنان حریف می ترسند که روی او خطا کنند و پنالتی بدهند بنابراین فکر می کنم قایدی هم در گلسازی و هم گلزنی می تواند نقش مهمی را ایفا کند.

* تقابل مظاهری و حامد لک را چطور پیش بینی می کنید؟

- محمدرشید مظاهری و حامد لک جزو دروازه بانان خوب ایران بودند که چون در تیم های پرطرفدار بازی نمی کردند کمتر مورد توجه قرار گرفته بودند ولی دیدیم که مظاهری در دو، سه بازی اخیر نقطه عطف خودش را نشان داد و مشخص کرد که باتجربه تر و پخته تر از لک کار می کند و معتقدم او دربی موفقی را پشت سر می گذارد.

* قبول دارید خط دفاعی استقلال کمی نامطمئن ظاهر می شود؟

- بله! دلیلش ناهماهنگی مرادمند با دانشگر و عارف غلامی است. شاید برای همین هم نسبت به این دو عقب تر بازی می کند. امیدوارم مرادمند در این حدفاصل فیلم بازیهای اخیرش را ببیند و متوجه اشتباهاتش بشود. چون این دربی اولش است باید از زیر فشار روحی خارج شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: