پایگاه خبری خانه فوتبال:

 ممکن است دوباره برنامه مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های ۲۰۲۳ دستخوش تغییراتی شود.
به گزارش ایرنا، بعد از سه مرحله تعویق، گویا بازهم باید منتظر عقب افتادن بازی‌های مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های چین۲۰۲۳ در قاره کهن باشیم. پیش از این گفته شده بود که بازی‌ها بدون حضور تماشاگران و به میزبانی کشورهایی که باید میزبانی را به عهده داشته باشند، برگزار خواهد شد و فروردین‌ماه ۱۴۰۰ زمانی بود که برای ۲ بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج مشخص شده بود اما دوباره گویا ویروس کرونا، قرار است برنامه‌ها را تغییر دهد.
FIFAو AFC هنوز به جمع‌بندی درباره نحوه برگزاری مسابقات نرسیده‌اند. قوانین خاص هر کشور برای ورود و خروج، عدم وجود امکانات لازم برای قرنطینه هتلی و ... مسائلی هستند که باعث شده دوباره طرح برگزاری مسابقات به صورت متمرکز و مجتمع در یک کشور به وجود بیاید. طرحی که پیش از این هم وجود داشت اما برای رعایت عدالت بین تیم‌ها منتفی شد ولی حالا بازهم احتمال به انجام رسیدن مسابقات با این فرمت وجود دارد.

در حال حاضر سه راه پیش روی فیفا و ای‌اف‌سی وجود دارد. آنها می‌توانند با به وجود آوردن استثنائاتی بازی‌ها را با میزبانی کشورهایی که باید طبق جدول میزبان باشند برگزار کنند. در صورت دوم همه تیم‌ها باید در یک کشور جمع شوند و مانند لیگ قهرمانان آسیا، مسابقات به صورت مجتمع برگزار شود. راه حل سوم هم این است که برای هر گروه یک میزبان مشخص شود و دیدارهای باقی‌مانده همگی در آن کشور به انجام برسد؛ کاری که قرار است در لیگ قهرمانان آسیای سال ۲۰۲۱ عملی شود.

با توجه به شرایط کنونی احتمال به وجود آمدن حالت و دوم و سوم بسیار بیشتر از حالت اول است. مشخصا حالت دوم، بدترین حالت ممکن برای تیم ملی فوتبال ایران خواهد بود چرا که ما در حالت عادی میزبان سه بازی از چهار بازی باقی‌مانده‌مان بودیم و روی امتیاز میزبانی حساب کرده بودیم. از طرفی رویارویی با عراق و بحرین در خردادماه که میزان گرمی و شرجی هوا هم زیاد است در کشوری مثل قطر اصلا باب میل اسکوچیچ و شاگردانش نیست.

بلاتکلیفی FIFAو AFC باعث شده تا برنامه‌ریزی تیم‌ها از جمله تیم ملی فوتبال ایران نیز با اختلال مواجه شود. اگر قرار باشد مسابقات به روال سابق برگزار شود، تیم ملی ۲ بازی در فروردین ماه و ۲ بازی در خردادماه پیش روی دارد اما اگر قرار به برگزاری مجتمع و متمرکز مسابقات باشد؛ دیدارهای باقی‌مانده به خردادماه موکول می‌شود و دیگر در فروردین مسابقه‌ای به انجام نمی‌رسد. در این میان برنامه لیگ برتر فوتبال کشورمان نیز می‌تواند دستخوش تغییراتی شود. اگر تیم ملی در فروردین ماه بازی نکند، می‌توان دیدارهای لیگ برتر یا جام حذفی را در آن برهه زمانی برگزار کرد تا نوبت به انجام شدن بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا برسد.

گفتنی است تیم ملی فوتبال ایران در حال حاضر در مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های ۲۰۲۳ چین در گروه سوم با یک بازی کمتر نسبت به چهار تیم دیگر با ۶ امتیاز در رده سوم قرار دارد و فاصله‌اش با عراق صدرنشین و بحرین رده دومی به ترتیب پنج و سه امتیاز است. باید دید با این برنامه‌ی نامشخص، دراگان اسکوچیچ چگونه تیم ملی برای دیدارهای سرنوشت‌ساز پیش رو مهیا خواهد کرد.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: