پایگاه خبری خانه فوتبال:

کارشناس فوتبال ایران گفت: مردم باید یاد بگیرند که هر حرف و مطلبی در فضای مجازی بی منظور و درست نیست، وقتی این را بیاموزند به آسانی ابزار عده‌ای نمی‌شوند.
هومن افاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در خصوص کیفیت نیم فصل اول لیگ برتر اظهار داشت: شرایط کیفی لیگ ما در نیم‌فصل اول تا هفته دوازدهم خوب نبود. برخلاف روال سال‌های گذشته فاصله تیم‌ها با هم کم شده، یکی از دلایلش این است که بازیکنان نخبه لیگ ما به کشورهای دیگر رفته‌اند و ما نتوانستیم از نظر کیفی، خلا آن‌ها را پر کنیم. برای همین تیم‌ها به هم نزدیک شده‌اند و تیمی که بازیکن شاخص داشته باشد در لیگ کم است.
افاضلی افزود: تیم‌ها مدام از هم امتیاز می‌گیرند و از نظر کیفی فاصله کمی با هم دارند. بازیکنان طراز اول در لیگ ما حتی در سطح فوتبال خودمان کمتر پیدا می‌شود. یکی دیگر از عوامل مهمی که روی کیفیت لیگ تاثیر گذاشته عدم وجود بازیکن و مربی خارجی است. در مجموع کیفیت لیگ امسال نسبت به سال‌های گذشته پایین آمده است.
کارشناس فوتبال ایران با اشاره به حضور تعداد زیاد مربیان جوان در لیگ امسال گفت: امسال تعداد زیادی از مربیان جوان به لیگ اضافه شده‌اند که بعضی از آن‌ها خودشان را برای این کار آماده نکرده بودند و شاید برای آن‌ها کمی زود بود که چنین مسئولیتی را قبول کنند. این هم از مواردی است که روی کیفیت لیگ تاثیر گذاشته، اما یکی دو مربی جوان کارشان خوب بوده و نشان دادند علیرغم سن و سال کم در عرصه سرمربیگری، خودشان را خوب آماده کردند.

وی افزود: به عنوان مثال محمد ربیعی علیرغم جوانی، تجربه خیلی خوبی دارد. او سال‌ها مربیگری کرده و سابقه خوبی دارد. چند مربی جوان دیگر هم هستند؛ با وجود اینکه سال‌های اول این کار را پشت سر می‌گذارند، رفته رفته با تجربه‌تر می‌شوند و پخته‌تر عمل می‌کنند اما  در مجوع خیلی از مربیانی که اضافه شدند خودشان را برای این سطح آماده نکرده بودند و امیدوارم بعدا فضا برایشان فراهم شود که شانس مربیگری را داشته باشند.

افاضلی در مورد اینکه آیا تیم‌هایی هستند که از نظر تاکتیکی و کارتیمی قابل توجه باشند، عنوان کرد: خیلی از تیم‌ها لیگ را با شکل و شمایل دفاعی شروع کردند و این مساله خیلی به کیفیت لیگ اضافه نمی کند اما چند تیم هستند که سعی می‌کنند فوتبال بهتری ارائه بدهند. شاید آن‌ها بتوانند بقیه تیم‌ها را هم به دنبال خودشان بکشانند. سپاهان، پرسپولیس و مس رفسنجان تیم‌هایی هستند که شجاعانه بازی کردند و به نظر می‌رسد می‌توانند به بقیه هم انرژی بدهند. در کنار این تیم‌ها گل گهر سیرجان هم علیرغم اینکه رتبه‌اش افت کرده اما کیفیت بازی متفاوتی از نظر تاکتیکی ارائه می‌دهد. تیم‌های دیگری هم هستند که این پتانسیل را دارند اما هنوز به این مرحله وارد نشده‌اند.

وی در مورد اینکه آیا امسال شرایط گلزنی در فوتبال ایران بهتر شده، گفت: اگر ما یک بازیکن متفاوت از نظر کیفیت گل‌های زده شده داشتیم، الان باید مهاجمی را داشته باشیم که حدود 17 گل زده باشد اما بهترین گلزن لیگ تنها 12 گل به ثمر رسانده، این کافی نیست. به این ترتیب فکر می‌کنم در بخش هجومی همچنان همان مشکلات گذشته را داریم.

کارشناس فوتبال ایران در مورد اینکه امسال چه تیم‌هایی مدعی اصلی قهرمانی هستند اظهار داشت: پرسپولیس، سپاهان، استقلال و تراکتور از نظر کیفیت و پتانسیل فردی با بقیه تیم‌ها تفاوت دارند. بقیه تیم‌ها تقریباً در یک سطح قرار دارند. دو تیم سپاهان و پرسپولیس روند رو به رشدی دارند اما استقلال پرنوسان است چون در این باشگاه چند دستگی حاکم شده و روی بازیکنان هم تاثیر گذاشته، به طوریکه دو سه گروه متفاوت دارند. استقلال تا این مساله را حل نکند نمی‌تواند از همه پتانسیل خودش برای قهرمانی استفاده کند.

وی با اشاره به شرایط تیم تراکتور عنوان کرد: تراکتور با توجه شرایطی که داشته، رویه‌های متفاوتی را طی کرده است. رسول خطیبی سومین مربی است که در این فصل روی نیمکت این تیم نشسته و این مساله باعث می‌شود که تیم تراکتور نتواند شکل مشخصی داشته باشد و یک رویه‌ واحد را در پیش بگیرد. تغییر مداوم باعث می‌شود، تیم دچار بلاتکلیفی فنی باشد. بازیکنان نمی‌توانند تمرکز و به یک سبک بازی عادت کنند. این کار احتیاج به زمان دارد و وقتی مربی تیم مدام تغییر می‌کند این اتفاق نمی‌افتد. به همین خاطر تراکتور علیرغم اینکه از نظر کیفیت مهره‌ای تیم بسیار خوبی است، به جای بالای جدول در رتبه‌های میانی قرار دارد.

کارشناس فوتبال ایران در مورد اثرات گسترده فضای مجازی بر روی فوتبال کشورمان گفت: این فضا در همه جای دنیا وجود دارد و می‌تواند هم تاثیر مخرب داشته باشد، هم تاثیر مثبت، بستگی دارد که چگونه از آن استفاده شود. شما نمی‌توانید بگویید ما آن را نمی‌خواهیم. به هر حال بخشی از دنیای امروز است که گردش آزاد اطلاعات در آن وجود دارد. یک سری مسائل ممکن است برای ما مطلوب نباشد ولی برای عده‌ای دیگر مطلوب باشد.

وی افزود: چند موضوع به ما کمک می‌کند که این فضا را بهتر مدیریت کنیم. اول اینکه باید بپذیریم این فضا، جزیی از دنیای امروز است. دوم اینکه باید فرهنگ اجتماعی خودمان را بالا ببریم. هرچه فرهنگ اجتماعی ما بالاتر برود، تاثیر این فضا کمتر می‌شود چون آدم‌ها به آسانی هر مطلبی را نمی‌پذیرند. وقتی آدم‌ها روشن شوند که هر کسی هرچیزی می‌گوید دلیل بر درستی آن نیست، قبول هر حرف و مطلبی به آسانی اتفاق نمی‌افتد. سومین مساله این است که خود بازیکنان و مسئولان باید برای استفاده از فضای مجازی در خود باشگاه قواعدی وضع کنند که بتوانند درون خودشان مسائل را مدیریت و سازماندهی کنند.

افاضلی در مورد اینکه کانا‌ل‌ها و پیج‌های مجازی باعث جریان سازی و جو سازی علیه بازیکنان، مربیان، داوران و حتی برگزاری تجمعات خیابانی می‌شوند، گفت: نمی‌توانیم این فضا را ببندیم. باید در مورد آن فرهنگ سازی شود و وقتی این اتفاق بیفتد، آدم‌ها به آسانی ابزار دیگران نمی‌شوند. مردم باید یاد بگیرند که هر حرف و مطلبی در فضای مجازی بی منظور و درست نیست. وقتی این را بیاموزند به آسانی ابزار عده‌ای نمی‌شوند چون آن‌ها حرف‌هایی را مطرح می‌کنند که منظور دیگری دارند و به دنبال منفعتی هستند و در این میان هم افرادی هستند که تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وی افزود: این یک مساله فرهنگی است و نیاز به زمان دارد. هر پدیده‌ای در دنیا معایب و مزایایی دارد. وقتی همه گیر می‌شود یعنی مزایای آن از معایبش بیشتر است ولی باید تلاش کنیم فرهنگمان را بالا ببریم که بتوانیم از معایبش دوری کنیم. باید بپذیریم که این فضا وجود دارد و تبعاتی هم دارد اما اگر انسان‌ها از ابزار موجود درست استفاده کنند، آن ابزار می‌تواند ابزار خوبی باشد و آن‌ها بازیچه نمی‌شوند.

افاضلی در مورد لزوم ورود نهادهای امنیتی و نظارتی به جنبه‌های غیرقانونی فضای مجازی مانند باجگیری، جریان سازی، زدوبندها یا تخریب افراد، اظهار داشت: باید در بخش غیرقانونی این فضا مانند شرط بندی یا جوسازی دروغ، نهادهای ناظر بر جریانات ورود کنند. باید نظارت باشد تا فضاسازی سازی دروغی شکل نگیرد. به طور کلی هر چیزی باید ضوابطی برای استفاده صحیح و درست داشته باشد و آن ضوابط باید رعایت شوند.

 


 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: