پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش سایت خبرآزاد همه تعهد در برابر همه تعهد ما آماده ایم؛ بخشی از تعهد در برابر بخشی از تعهد باز هم آماده ایم.

در چهار سال گذشته ما راه دیپلماسی را باز نگه داشتیم، نه آنها؛ و امروز کسی که باید اولین قدم را بردارد، آنها هستند نه ما.

روحانی با اشاره به شکست تحریم های غیرقانونی و فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران و اعتراف دولتمردان جدید این کشور به این موضوع، اظهار داشت: فعال شدن برجام به عنوان یک توافق چندجانبه بین المللی منوط به لغو تحریم ها از سوی آمریکا و ایفای تعهدات کامل همه اعضا است.

انتقاد حسن روحانی نسبت به بی تدبیری اروپا برای برجام 

رئیس جمهور با انتقاد از بی عملی و بی تحرکی اروپا نسبت به تعهدات برجامی، افزود: جمهوری اسلامی ایران متعهد به برجام و حفظ آن بوده و تنها طرفی است که برای آن هزینه پرداخته است اما این وضع نمی تواند به همین شکل تداوم یابد و برای حفظ و احیاء برجام اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی همه اعضای برجام ضروری است.

 روحانی در ادامه با اشاره به اقدام ایران در توقف اجرای پروتکل الحاقی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: برغم توقف اجرای پروتکل الحاقی، ایران همچنان مصمم به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایفای وظایف این سازمان براساس توافق صورت گرفته است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ایران آمادگی دارد پس از رفع تحریم های غیرقانونی آمریکا و دست کشیدن این کشور از سیاست تهدید و فشار، بلافاصله اقدامات جبرانی خود را منطبق با مفاد برجام انجام داده و به تعهدات خود عمل کند.

 روحانی همچنین در این دیدار توسعه و تعمیق روابط تهران – دوبلین در همه زمینه ها بویژه روابط اقتصادی و تجاری را خواستار شد و با تاکید بر استفاده از همه ظرفیت های موجود در این زمینه، اظهارداشت: دو کشور ظرفیت های استفاده نشده زیادی در همه ابعاد دارند که باید برای استفاده از آن تلاش کرد. 

برجام

وزیر امور خارجه ایرلند نیز در این دیدار با اشاره به نقش این کشور به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل برای ۲ سال آتی و جایگاه تسهیل‌گری در اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد، گفت: خروج ترامپ از توافق برجام یک اشتباه تاریخی بود و دولت جدید آمریکا مصمم به بازگشت به برجام است.

سایمون کاوونی با بیان اینکه برجام را به عنوان یک توافق بین‌المللی برای صلح بسیار ارزشمند می‌دانیم، افزود: ما تمام تلاش خود را برای حفظ برجام انجام خواهیم داد و حاضریم هر نقش ممکن که می‌تواند به بهتر شدن شرایط و آغاز دوباره گفتگوهای همه اعضای برجام کمک کند، ایفا کنیم.

وزیر امور خارجه ایرلند با اشاره به تغییرات ایجاد شده در دولت آمریکا و تمایل دولتمردان این کشور برای بازگشت به برجام، ‌اظهار داشت: با شرایط جدید فرصت مناسبی برای مذاکره و گفتگو ایجاد شده که باید از آن به عنوان ملزم شدن همه اعضا به اجرای برجام استفاده کنیم.

سید حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در عراق خبر داد.

وی گفت: منابع موثقی در عراق از موافقت آمریکا با آزادسازی منابع ایران در بانک تجارت عراق خبر می‌دهند و اعلام داشته‌اند که چند تراکنش نیز انجام شده است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده شامگاه چهارشنبه در نشست خبری روزانه حاضر شد و درباره مسائلی از جمله توافق هسته‌ای ایران، گزارش امنیتی درباره عربستان سعودی و تداوم فشار بر روسیه صحبت کرد.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، پرایس در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت توافق هسته‌ای ایران، مدعی شد: «بهترین مکان برای گفت‌وگوی آمریکا و ایران درباره پرونده هسته‌ای این کشور، همان مسیر گروه ۵+۱ است. ما صراحتاََ گفته‌ایم که خواستار تعامل با ایران در چارچوب ۵+۱ هستیم».

وی با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران، گفت: «ما تعهد کامل و پایداری برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی داریم. مؤثرترین ابزار برای این امر نیز دیپلماسی است و درباره شکل گفت‌وگو با ایران برای مطمئن شدن از عدم دستیابی به سلاح اتمی، کوته‌فکر نیستیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مخالفت ایران با حضور در نشستی غیررسمی به همراه کشورهای اروپایی و آمریکا نیز اظهار داشت: «از پاسخ ایران در رد میانجی‌گری اروپا درباره مذاکرات پرونده هسته‌ای، ناامید شدیم».

پرایس در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی به دستور «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد این کشور، تصریح کرد: «دولت بایدن با این کار، پیام شفافی به عربستان سعودی داد و آینده روابط را تعیین کرد».

وی با بیان اینکه دولت آمریکا قصد دارد «شراکت مسئولانه‌ای» با عربستان سعودی داشته باشد، گفت: «همزمان باید مطمئن شویم که [حادثه‌ای شبیه] قتل خاشقچی، بار دیگر تکرار نشود. ما گام‌هایی را برای اعمال محدودیت ورود بر ۷۶ تبعه سعودی [به آمریکا] که در قتل خاشقچی دخیل بودند، برمی‌داریم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش اطلاعاتی قتل خاشقچی، توضیح داد: «این گزارش جدید نیست. ما متعهد به انتشار گزارش قتل خاشقچی هستیم و بخاطر تعهدمان به اصل شفافیت، عذرخواهی نمی‌کنیم. هیچ نفوذ سیاسی در این گزارش اطلاعاتی و انتشار لیست افراد دخیل در قتل خاشقچی وجود نداشت».

پرایس ضمن تاکید بر اهمیت تداوم فرایند اصلاحات در عربستان سعودی برای منافع آمریکا، افزود: «امیدواریم که روابط‌مان با عربستان سعودی را به مسیر درست برگردانیم و نگرانی‌های کنگره را نیز برطرف کنیم. روابط ما با عربستان سعودی در مرحله اصلاح قرار دارد، نه تحریم. هدف از اقدامات ما، شکل دادن به روابط خود با عربستان سعودی به نحوی جدید در آینده است».

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز جمعه خود بار دیگر موضع دولت آمریکا درخصوص وعده انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهور جدید این کشور مبنی بر بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تکرار کرد.

برجام/ آمریکا اقدامی مشابه آبان انجام خواهد داد

برجام

بنابر گزارش وب سایت کاخ سفید، جن ساکی در پاسخ به سوالی درباره استرتژی بایدن درقبال ایران و توافق هسته ای گفت: من فکر می کنم که گام اولیه در این زمینه، همان طور که رئیس جمهور مشخص کرده، این است که اگر ایران به اجرای کامل تعهداتش ذیل برجام بازگردد آمریکا نیز اقدام مشابهی انجام خواهد داد و از آن به عنوان زیربنایی برای ایجاد یک توافق قوی تر و طولانی تر و همچنین رسیدگی به سایر نگرانی ها استفاده خواهد کرد.

وی ادامه داد: این موضوع همچنین در گفت وگوهای رئیس جمهور با  شرکا و متحدان کلیدی اروپایی مان، باتوجه به نقش مهم آنها در ۱+۵ مورد بحث قرار گرفته است. البته اگر قرار باشد ما دوباره به این گروه بپیوندیم، تیم مذاکره کننده باید کار را پیش ببرد.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که اکنون توپ در زمین ایران قرار دارد.

این درحالی است که مقامات آمریکا برخلاف وعده انتخاباتی جو بایدن که گفته بود قصد بازگشت به برجام را دارد، اکنون می گویند که اگر ایران به تعهداتش بازگردد واشنگتن هم به توافق هسته ای برمی گردد.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها تاکید کرده اند که آمریکا به عنوان طرفی که توافق را نقض کرده و به طور یک جانبه از آن خارج شده است، ابتدا می بایست به برجام بازگردد و تحریم ها را به طور کامل لغو کند، سپس ایران گام های برداشته شده برای کاهش تعهدات برجامی اش را به عقب بازمی گرداند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگوی اخیر خود با فرید زکریا از سی‌ان‌ان با اشاره به اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باید به همان توافقی بازگردد که ایران در سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی به آن دست یافته، تاکید کرد که مذاکرات جدیدی بر سر توافق هسته‌ای شکل نخواهد گرفت.

ظریف بیان کرد که ایران هیچگاه از توافق هسته‌ای خارج نشده و تنها در پی خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از برجام تعهدات خود را کاهش داده است.

این دیپلمات ارشد ایران با تاکید بر خروج دونالد ترامپ از برجام گفت که بایدن باید به همان توافقی که پیش‌تر بر سر آن توافق شده بود، بازگردد.

مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی اخیرشان با تاکید بر رفع تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران بیان کردند: ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچ کس از آن عدول نخواهد کرد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان نیز در گفت‌وگویی اعلام کرد: درخصوص برجام و بازگشت آمریکا به برجام، آنچه که برای ما اهمیت دارد، تعهداتی است که این کشورها در برجام به‌طور مشخص برای رفع تحریم‌ها داشته‌ و دارند. برجام بر دو پایه قرار دارد؛ یک پایه اقدامات هسته‌ای ایران است که در یک دوره‌ی زمانی مشخص صورت می‌گیرد و دیگری تحریم‌های علیه ایران است که طرف مقابل باید برمی‌گرداند. طبیعتاً هرکدام از این دو پایه وجود نداشته باشد، برجام موضوعیت خودش را از دست می‌دهد. بنابراین، بازگشت آمریکا به برجام برای ما زمانی اهمیت دارد که منجر به رفع تحریم‌ها شود.   وقتی می‌گوییم رفع تحریم‌ها، منظور همه‌ی تحریم‌هایی است که هم در برجام پیش‌بینی شده و بعد از خروج آمریکا از برجام دوباره وضع شده و هم  تحریم‌هایی که جدیداً وضع شده و عنوانش عوض شده است. این موضع کاملاً منطقی است. آنچه که ما الآن داریم در کاهش تعهداتمان انجام می‌دهیم، عکس‌العمل به اقداماتی است که آمریکا انجام داده است. بنابراین، اگر آمریکا می‌خواهد که به برجام برگردد و برجام دوباره شکل اصلی خودش را پیدا بکند، طبیعی است که آن‌ها باید برگردند و تحریم‌های خودشان را بردارند. همان‌طوری که رهبر انقلاب هم فرمودند راستی‌آزمایی شود و ما مطمئن بشویم، بعد دوباره به تعهدات خودمان باز خواهیم گشت.

رویترز به نقل از سه منبع آگاه نوشت دولت بایدن در حال بررسی راه‌های متعددی برای احیای برجام است که شامل این گزینه می‌شود که طرفین قدم‌های کوچکی (در مقایسه با بازگشت به تعهدات کامل) بردارند تا اندکی زمان بخرند.​

این گزینه می‌تواند به این معنا باشد که واشنگتن به تهران اجازه ‌دهد از مزایایی اقتصادی بهره‌مند شود که کمتر از رفع یا کاهش تحریم‌ها ارزش دارد؛ گفته شده وام از سوی صندوق بین‌المللی پول و یا ارائه تسهیلات اعتباری توسط اروپا از گزینه‌های مطرح است. در عوض ایران هم گام‌های برداشته شده در مسیر فعالیت‌های هسته‌ای خود را جبران کند.

این منابع آگاه اما تاکید داشتند که بایدن هنوز تصمیم خود را نگرفته و تیم او واقعا در حال فکر کردن است.

 تاکید مجدد آمریکا بر مواضع خود درباره برجام

منبع دیگری نیز گفت اگر دولت بایدن به این نتیجه برسد که مذاکره برای بازگشت کامل به توافق خیلی طولانی است، ممکن است رویکرد متواضعانه‌تری را در پیش بگیرد.

در همین حال رویترز به نقل از سه دیپلمات آگاه اروپایی می‌نویسد با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران، فرصت حتی برای برداشتن گام‌های کوچک هم محدود است. یکی از این افراد می‌گوید: «این یک وضعیت اضطراری است. اگر اکنون نتوانیم از فرصت استفاده کنیم، بسیار دشوار است که فکر کنیم می‌توانیم قبل از پاییز مذاکرات اساسی انجام دهیم.»

رویترز سومین منبعی است که چنین احتمالی را خبر می‌دهد. پیش از این بلومبرگ و همچنین یک خبرنگار امریکایی به طور جداگانه و به نقل از منابع آگاه مطرح کرده بودند که امریکا کم کردن فشارهای اقتصادی بر ایران (از جمله تسهیل دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول) را به جای رفع تحریم‌ها در نظر دارد.

شبکه سی‌بی‌اس نیوز ویدئوی کوتاهی از مصاحبه خود با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را منتشر کرده که در آن بایدن پاسخ‌های کوتاهی با بله یا خیر در جواب مجری برنامه که درباره برنامه هسته‌ای ایران سوال می‌کند، می‌دهد.

او در پاسخ به سوال مجری برنامه سی‌بی‌اس نیوز که می‌پرسید" آیا ایالات متحده اول تحریم‌ها را برخواهد داشت تا ایران به پای میز مذاکره بازگردد؟ " گفت: نه.

بایدن در ادامه در پاسخ به سوال مجری که پرسید " آیا آن‌ها ابتدا باید به غنی‌سازی اورانیوم پایان دهند" سر خود را به نشانه تایید تکان داد.

قرار است مشروح این مصاحبه تا ساعاتی دیگر از سوی این شبکه منتشر شود.

اول ایران به برجام برگردد.بعد از راستی آزمایی، امریکا به برجام برمی گردد.ایران باید برای ورود به مذاکرات جامع شامل متن برجام و موضوعات موشکی و منطقه ای اطمینان دهد.به زبان ساده، راهبرد دولت ترامپ با ادبیات نرم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: