پایگاه خبری خانه فوتبال:

سایت فوتبال پلنت، گزارشی در خصوص مهدی طارمی نوشت و از مسیر او در رسیدن به پورتو و بالاترین سطح فوتبال اروپا صحبت کرد که می‌توانید آن را در زیر بخوانید:

اگر شما بازیکنی در کشور‌های برزیل یا آرژانتین هستید یا در برخی از کشور‌های اروپایی بازی می‌کنید، این ضمانت وجود دارد که یک جمع زیاد از کارشناسان و استعدادیاب‌های فوتبال، بازی و نمایش شما را نگاه کنند. شما در این لحظه می‌توانید به تیم‌های سطح بالاتر بیایید، اگر نمایشتان خوب باشد در تیم می‌مانید و اگر خوب نباشد به تیم‌های دیگر قرض داده خواهید شد. این مسیری برای جوانانی است که در این کشور‌ها زندگی می‌کنند. مسیر آن‌ها مشخص است، ولی با این حال شاید نتوانند در بالاترین رقابت دنیا بازی کنند. این مسئله وجود دارد که شما هر چقدر لیاقت یا کیفیت داشته باشید یا آرزو بکنید که در لیگ قهرمانان اروپا بازی کنید ممکن است پیشنهاد‌ها به سمت شما نیاید و شما هیچ وقت نتوانید در این رقابت بازی کنید. شایسته سالاری با اینکه شاید در فوتبال بیشتر از مشاغل دیگر باشد، ولی توزیع فرصت‌ها آنچنان هم که فکر می‌کنید درست و حسابی نیست و نقص‌هایی در آن وجود دارد. نکته جالب این است که همه این مسائل برای افرادی است که در شرایط بالا بازی می‌کنند.

مهدی طارمی تمام مسائل بالا را بهتر از درک کرده است. او به سرخیو کونسیسائو کمک کرد تا یوونتوس را در لیگ قهرمانان اروپا شکست دهد. او که تنها ۲۸ سال سن دارد یک ماه دیگر در جمع ۸ تیم پایانی اروپا بازی خواهد کرد. او ماه آینده در دور برگشت لیگ قهرمانان اروپا به زمین خواهد رفت و یادش خواهد آمد که چه مسیر طولانی از لیگ خلیج فارس تا اینجای کار را طی کرده است.

طارمی فوتبال را مثل بیشتر جوانان ایرانی در شهر خود یعنی بوشهر آغاز کرد. ۱۸ ساله بود که به سربازی رفت و همین مسئله پیشرفتش را کاهش داد، اما پس از اتمام خدمت سربازی سریعا با یک تیم فوتبال قرارداد بست و توانست برای باشگاه «ایران جوان» گلزنی کند. ۱۲ گل در اولین فصل باعث شد تا مورد توجه باشگاه پرسپولیس، باشگاهی بزرگ در لیگ برتر خلیج فارس ایران قرار گیرد. او به باشگاهی رفت که ۱۳ جام دریافت کرده و بیش از ۱۰۰ هزار تماشاگر در سکو‌های آزادی این تیم را تشویق می‌کنند.

طارمی فصل به فصل بهتر شد و توانست به آقای گل لیگ بدل شود. او در سال ۲۰۱۷ قهرمان لیگ شد و بعد به تیم ملی ایران که کارلوس کی‌روش آن را هدایت می‌کرد، رسید. طارمی به تیم ملی بسیار زیاد کمک کرد و توانست ۸ گل در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ به ثبت رساند. پس از مدتی، طارمی رویای بازی در تیم‌های اروپایی را در سر پروراند. پیشنهاد تمدید با پرسپولیس را به امید رسیدن به تیم‌های خارجی رد کرد، ولی هیچ کس او را نگاه نکرد. از سوی یک باشگاه ترکیه‌ای پیشنهاد گرفت و تصمیم داشت به تیم ریزه‌اسپور برود، ولی چون این انتقال مورد انتظارش نبود این تیم را ترک کرد و دوباره به ایران بازگشت. طارمی به پرسپولیس بازگشت، ولی تیم ترکیه‌ای از او به فیفا شکایت کرد و باعث شد تا بازیکن ایرانی از حضور در فوتبال به مدت ۴ ماه محروم شود.

او پس از محرومیت مدتی کوتاه برای پرسپولیس بازی کرد و سپس راهی قطر و تیم الغرافه شد. طارمی در سن ۲۵ سالگی حقوق خوب می‌گرفت، ولی رویایش بازی در قطر نبود و می‌خواست به لیگ اروپایی برسد. او به همین دلیل تلاشش را بیشتر کرد و اعتقاد داشت که یک روز به لیگ برتر اروپایی خواهد رسید.

در سال ۲۰۲۰ مربی بدنسازی کی‌روش در تیم ملی ایران به تمجید از مهدی طارمی پرداخت و در مصاحبه با سایت Tribuna Expresso اظهار داشت: مهدی طارمی یک بازیکن فوق‌العاده است. یک بازیکن ۵ ستاره، بازیکن تیمی و سخت کوش که آینده روشنی پیش رویش است. متاسفانه طارمی در جام جهانی ۲۰۱۸ نتوانست گلزنی کند و ایران در گروهی که پرتغال و اسپانیا حضور داشتند نمایشی شجاعانه به اجرا گذاشت.

پس از جام جهانی، طارمی به پیشنهاد کی‌روش، دستیار فرگوسن در سال‌های قبل منچستریونایتد، راهی ریوآوه پرتغال شد. ریوآوه تیمی بزرگ نبود، ولی طارمی را در یک لیگ بزرگ قرار دارد. لیگی که نگاه‌ها به سمتش دوخته شده بود. طارمی در سال ۲۰۱۹ در مصاحبه‌ای گفت که پیشنهاد‌های زیادی داشته، ولی نمی‌خواست در لیگ قطر بازی کند. پول برای او اهمیت زیادی ندارد و مهدی می‌خواهد در لیگ پرتغال بازی کند. طارمی گفت که به پیشنهاد کی‌روش به ریوآوه آمده و می‌داند این باشگاه، بهترین انتخابش خواهد بود.

کی‌روش راست می‌گفت و طارمی در اولین بازی به تیتر رسانه‌ها بدل شد. با اینکه گل مسابقه را پسر زیدان یعنی انزو به ثمر رساند، ولی همه از نمایش یک بازیکن ایرانی صحبت کردند. بازیکنی که از سمت چپ زمین ۳ بار به دروازه حمله‌ور شد و توانست ۲ گل به ثبت رساند. طارمی در انتهای فصل برای ریوآوه ۱۸ گل به ثبت رسانید و توانست به آقای گل لیگ پرتغال بدل شود. او ریوآوه را به لیگ اروپا رساند و توانست خودش نیز به پورتو و قهرمان پرتغال برسد. طارمی چند ماه طول کشید تا با باشگاه جدید وفق پیدا کند، ولی توانست پس از مدتی با موسی مارگا یک همکاری عجیب را در پورتو به ثبت رساند.

در سال ۲۰۲۱ طارمی در ۱۴ بازی برای پورتو ۸ گل به ثبت رسانده و ۴ پاس گل داده است. او مقابل یوونتوس در دقیقه ۲ با فشاری عجیب روی شزنی توانست به یوونتوس گل بزند و به پنجمین ایرانی گلزن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا بدل شود. اما اوضاع برای او خوب پیش نرفت و یک کارت زرد احمقانه باعث شد تا از بازی اخراج شود. با اینکه در بازی رفت در لیگ قهرمانان اروپا حضور نخواهد داشت، ولی در بازی برگشت بازخواهد گشت تا بتواند پورتو را در مسیر لیگ قهرمانان اروپا کمک دهد.

طارمی با نمایشی که در تیم‌های ریوآوه و پورتو به اجرا گذاشته نه تنها توجهات را به خود جلب کرده بلکه اثبات کرده که باید برای پیدا کردن بازیکنی درست به دورتر هم نگاه کرد.

889997_310

منبع: خبرگزاری فارس

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: