پایگاه خبری خانه فوتبال:

بله؛ سوپرلیگ اروپا رسما متولد شد و با بیانیه رسمی باشگاه رئال‌مادرید از همین تابستان شروع به فعالیت خواهد کرد. در این بیانیه 12 باشگاه به عنوان موسس سوپرلیگ جدید اروپایی نام برده شده‌اند که در واقع مقابل لیگ قهرمانان یوفا قرار می‌گیرد.

1
رئال‌مادرید، منچستریونایتد، آرسنال، چلسی، تاتنهام، سیتی، لیورپول، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، اینترمیلان، آث میلان و یوونتوس باشگاه های موسس سوپرلیگ اروپا هستند. سه باشگاه اسپانیایی، شش باشگاه انگلیسی و سه باشگاه ایتالیایی که به این جمع سه باشگاه دیگر نیز اضافه خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: «باشگاه‌های موسس سوپرلیگ با یوفا و فیفا گفت‌و‌گوهایی خواهند داشت تا به بهترین راه حل ممکن برای برگزاری این تورنمنت و جامعه جهانی فوتبال برسند. تاسیس این سوپرلیگ زمانی سرعت گرفت که دنیای فوتبال تحت تاثیر پاندمی کرونا ضرر و زیان اقتصادی فراوانی دید. در طی سال‌های اخیر باشگاه‌های موسس در پی بهبودی کیفیت رقابت‌های فوتبال اروپایی در بالاترین سطح و به خصوص تاسیس یک سوپرلیگ با حضور بهترین‌های فوتبال اروپا بودند تا بتوانند هر هفته با یکدیگر مصاف دهند. پاندمی کرونا باعث شد که به یک استراتژی بهتر و جدید برای بهبود وضعیت اقتصادی باشگاه نیاز است. در ماه‌های اخیر گفت‌و‌گوها بین باشگاه‌های موسس جدی‌تر شد. باشگاه‌های موسس معتقدند که راه‌حل‌های ارائه شده توسط اتحادیه فوتبال اروپا برای تغییر شکل برگزاری لیگ قهرمانان، پاسخگو نیازها نخواهد بود. برای حفظ منابع مالی نیاز به تاسیس سوپرلیگ حس می‌شد تا هر هفته شاهد برگزاری بازی‌های بزرگ و باکیفیت‌تر باشیم.»

شکل برگزاری

سوپرلیگ با حضور 20 تیم برگزار خواهد شد. 15باشگاه موسس و 5 باشگاه که سال به سال بر اساس عملکردشان در فصل گذشته برگزیده خواهند شد.

فصل از ماه آگوست شروع می‌شود و تیم‌ها در دو گروه 10 تیمی قرار می‌گیرند و هر هفته بازی‌ها به انجام می‌رسند. بازی‌هایی رفت و برگشت که در نهایت سه تیم نخست هر گروه مستقیما راهی یک‌چهارم‌نهایی می‌شوند و تیم‌های چهارم و پنجم گروه‌ها در دو بازی رفت و برگشت پلی‌آف، 4 تیم باقیمانده یک چهارم را تعیین خواهند کرد. بازی‌ها تا فینال رفت و برگشت است و ماه می بازی نهایی در زمینی بی‌طرف به انجام می‌رسد.

تیم‌ها در لیگ‌های داخلی خود شرکت می‌کنند و این سوپرلیگ منافاتی با برگزاری لیگ‌های داخلی نخواهد داشت. پس از برگزاری سوپرلیگ اروپایی مردان، کار شکل دهی سوپرلیگ فوتبال زنان نیز شروع خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود در درازمدت گردش مالی سوپرلیگ جدید تا 10 میلیارد یورو باشد و رشد اقتصادی آن به مراتب بالاتر از شکل فعلی برگزاری بازی‌های اروپایی است. باشگاه‌های موسس در قبال تعهدی که خواهند داد در مجموع 3.5 میلیارد یورو دریافت خواهند کرد که به انجام برنامه‌های سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها و جبران تأثیر همه گیر COVID اختصاص می‌یابد. بر اساس گزارش‌ها، ریاست این لیگ جدید برعهده فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه رئال‌مادرید خواهد بود و آنیلی، مالک باشگاه یوونتوس نایب رییس خواهد بود.

نیویورک تایمز مدعی شده است که باشگاه‌ها در صورت پذیرش دعوتنامه پیوستن به این لیگ، مبلغ ۴۲۵ میلیون دلار پاداش دریافت می‌کنند.

تصمیم یوفا و فیفا

این در حالی است که ساعاتی پیش از اعلام رسمی شکل‌گیری سوپرلیگ، اتحادیه فوتبال اروپا با انتشار  بیانیه‌ای واکنشی بسیار منفی و تند به برگزاری آن نشان داد و تیم‌های موسس را تهدید به اخراج از تمام رقابت‌های اروپایی کرد. در همین حال شبکه «بی بی اسپورت» خبر داد اتحادیه فوتبال اروپا به دلیل تاسیس خودسرانه یک لیگ جدید از سوی 12 باشگاه اروپایی، لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا را به حالت تعلیق درآورد. یوفا قصد دارد 12 باشگاه قانون‌شکن را از این مسابقات کنار بگذارد و محروم کند. در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا تیم‌های رئال‌مادرید، منچسترسیتی، چلسی و پاری‌سن‌ژرمن حضور دارند. رئال، سیتی و چلسی جزو 12 باشگاه کودتاگر علیه فیفا و یوفا به شمار می‌روند که از این رقابت‌ها حذف می‌شوند و در صورت اجرایی شدن این حکم یوفا، پاری‌سن‌ژرمن به عنوان قهرمان لیگ قهرمانان شناخته می‌شود.

فیفا نیز تهدید کرده است که به بازیکنان این تیم‌ها اجازه حضور در جام‌جهانی و تورنمنت‌های بین‌المللی را نمی‌دهد: «یوفا، اتحادیه فوتبال انگلیس و لیگ برتر، فدراسیون فوتبال اسپانیا و لالیگا، فدراسیون فوتبال ایتالیا و سری آ با خبر شده‌اند که ممکن است چند باشگاه انگلیسی، اسپانیایی و ایتالیایی قصد حضور در یک رقابت که به اصطلاح سوپر لیگ اروپایی نامگذاری شده، را داشته باشند. اگر این اتفاق رخ دهد می‌خواهیم یک بار دیگر تکرار کنیم که ما، یوفا، اتحادیه فوتبال انگلیس، لیگ برتر، سری آ، فدراسیون فوتبال اسپانیا و ایتالیا و حتی فیفا و تمام انجمن‌های زیر مجموعه ما برای متوقف کردن این ایده متحد خواهیم شد. این پروژه بدبینانه طرحی است که بر اساس منافع شخصی چند باشگاه و در زمانی بنا نهاده شده که ما بیش از هر موقعی به همبستگی احتیاج داریم. ما برای جلوگیری از این اتفاق تمام تدابیر موجود در همه سطوح اعم از قضایی و ورزشی را در نظر خواهیم گرفت. فوتبال مبتنی بر مسابقات آزادانه و شایستگی های ورزشی است. راه دیگری وجود ندارد.»

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: