پایگاه خبری خانه فوتبال:

سوپرلیگ اروپا، تورنمنت ارویایی که مدت‌ها بود رسانه‌های مختلف از احتمال شکل‌گیری آن با حضور غول‌های فوتبال اروپا صحبت می‌کردند، سرانجام شکل رسمی به خود گرفت، تورنمنتی که ریاست آن برعهده فلورنتینو پرس، رئیس باشگاه رئال مادرید است. 12 باشگاه میلان، آرسنال، اتلتیکومادرید، چلسی  بارسلونا، اینتر، یوونتوس، لیورپول، منچسترسیتی، منچستریونایتد، رئال مادرید و تاتنهام به عنوان باشگاه‌های مؤسس این رقابت‌ها هستند و همگی هم از عضویت در اتحادیه باشگاه‌های اروپا (ECA) استعفا داده‌اند. قرار است این مسابقات از ماه آگوست و با حضور 20 تیم در دو کروه 10 تیمی آغاز شود.

فلورنتینو پرس در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «ال‌چیرینگیتو» اسپانیا در تشریح دلایل شکل‌گیری سوپرلیگ اروپا گفت: ما (12 باشگاه موسس سوپرلیگ اروپا) مجموعاً 5 میلیارد یورو ضرر کرده‌ایم که باشگاه رئال مادرید به تنهایی 400 میلیون یورو ضرر کرده است. بسیاری از باشگاه‌های مهم در اسپانیا، ایتالیا و انگلیس باید راه‌حلی برای این وضعیت مالی وحشتناک پیدا کنند. وقتی جدا از حق پخش تلویزیونی درآمد دیگری ندارید، راه حل این است که بازی‌های جذاب‌تری را با حضور هواداران انجام دهید که قابل تماشا در سراسر جهان است.

وی افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که اگر به جای لیگ قهرمانان در سوپرلیگ بازی کنیم، می‌توانیم آنچه را که از دست داده‌ایم را به حداقل برسانیم. فوتبال نیاز به تغییر دارد و باید از جذابیت بیشتری در سطح جهانی برخوردار شود. لیگ قهرمانان جذابیتی که در دهه 1950 داشت را از دست داده بود. سپس با وجود مخالفت‌های فیفا و یوفا تغییراتی اتفاق افتاد و فوتبال تغییر کرد. در حال حاضر بازی‌های بی‌کیفیتی وجود دارد. تقابل بارسلونا و منچستریونایتد از رویارویی منچستریونایتد با یک تیم متوسط در لیگ قهرمانان جذاب‌تر است.

رئیس باشگاه رئال مادرید تصریح کرد: ما در همه جای دنیا طرفدار داریم. این جایی است که پول از آنجا تأمین می‌شود. پول برای همه است. این یک هرم است. اگر باشگاه‌های برتر پول داشته باشند، می‌توانند برای همه درآمدزایی کنند. یکی از دلایلی که ما این کار را (شکل دادن سوپرلیگ) انجام می‌دهیم، نجات فوتبال است، نجات آن به طور کلی. ما می‌خواهیم در اسرع وقت این تورنمنت را شروع کنیم، می‌خواهیم با یوفا و فیفا صحبت کنیم اما آنها نباید عصبانی شوند.

پرس صحبت‌های خود را اینطور ادامه داد: یوفا در حال کار بر روی مسابقات با فرمت‌های دیگری بود که اول از همه، من آن را درک نمی‌کردم و درآمد لازم برای نجات فوتبال را نیز تولید نمی‌کرد. قالب جدید لیگ قهرمانان برای سال 2024 امری پوچ است. من علاقه شخصی به ساخت این سوپرلیگ ندارم. من صاحب رئال نیستم، بلکه فقط رئیس هستم، چون اعضای این باشگاه صاحب آن هستند. من فقط می‌خواهم فوتبال را نجات دهم و وقتی از "نجات فوتبال" صحبت می‌کنم، منظورم نجات همه است.

وی همچنین در انتقاد از الکساندر چفرین رئیس یوفا که روز گذشته گفته بود آندره‌آ آنیلی (نایب‌رئیس سوپرلیگ و رئیس باشگاه یوونتوس) انسانی دروغگو است، اظهار داشت: چفرین به آنیلی توهین کرد، چنین چیزی ممکن نیست. دیوانگی است که درباره رئیس باشگاهی مانند یوونتوس بحث شود. این امری غیرقابل قبول است، یوفا باید تغییر کند، ما رئیسی (چفرین) نمی‌خواهیم که به رؤسای دیگر توهین کند.

رئیس سوپرلیگ اروپا همچنین درباره عدم حضور باشگاه‌هایی همچون پاری‌سن‌ژرمن، بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند در سوپرلیگ اروپا گفت: در حال حاضر باشگاه پاری‌سن‌ژرمن به سوپرلیگ اروپا دعوت نشده است. ما حتی با باشگاه‌های آلمانی صحبت نکرده‌ایم. ما در حال حاضر 12 باشگاه هستیم و می‌خواهیم 15 باشگاه شویم. اگر PSG و بایرن مونیخ از حضور در این تورتنمت امتناع کنند، سوپرلیگ لغو نمی‌شود. آنچه ما می‌خواهیم که از برنابئو به ما به ارث رسیده است، نجات فوتبال است تا بتوانیم 20 سال آینده را در آرامش زندگی کنیم، زیرا شرایط بسیار به هم ریخته است.

وی همچنین از احتمال حضور دیگر باشگاه‌ها در سوپرلیگ اروپا خبر داد و گفت: 15 باشگاه موسس از نظر سرگرمی بیشترین اهمیت را دارند. باشگاه‌های دیگر مانند ناپولی یا رم، سال دیگر یا سال پس از آن فرصت حضور در مسابقات را خواهند داشت.

یوفا تهدید  کرده بازیکنان شرکت‌کننده در مسابقات سوپرلیگ را از حضور در مسابقات دیگر مانند جام جهانی و یورو منع خواهد کرد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در ایتالیا ، باشگاه‌هایی که هنوز در این فصل لیگ قهرمانان اروپا حضور دارند (مرحله نیمه‌نهایی) نیز ممکن است روز جمعه ار ادامه حضور در این مسابقات محروم شوند.

پرس در واکنش به این موضوع خاطرنشان کرد: رئال مادرید و سایر باشگاه‌های سوپرلیگ از فصل جاری لیگ قهرمانان حذف نخواهند شد. این اتفاق نخواهد افتاد، قانون از ما محافظت می‌کند. رخ دادن چنین چیزی غیرممکن است. این سوپرلیگ برای ثروتمندان نیست، بلکه برای نجات فوتبال است. اگر شرایط کنونی ادامه یابد، فوتبال ناپدید می‌شود و تا سال 2024 ما دیگر مرده‌ایم. این تنها راه نجات همه است؛ باشگاه‌های بزرگ، متوسط و کوچک.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: