پایگاه خبری خانه فوتبال:

آخرین و حساس‌ترین دیدار از اولین هفته یورو ۲۰۲۰ امشب در ورزشگاه آلیانتس‌آرنای شهر مونیخ برگزار خواهد شد. نبرد فرانسه نایب‌قهرمان دوره قبل جام ملت‌های اروپا و قهرمان جام‌جهانی ۲۰۱۸ با آلمان قهرمان ۳ دوره یورو و قهرمان جام‌جهانی ۲۰۱۴. ابرقدرت‌هایی که می‌خواهد با شروعی خوب برای رقبا خط و نشان بکشند و از این نبرد فینال‌گونه سربلند بیرون بیایند.

فرانسه؛ بزرگ‌ترین شانس قهرمانی

پرستاره، آماده و قهرمان جام‌جهانی! موارد زیادی هستند که اگر به آن‌ها اشاره کنیم به ژوزه مورینیو حق می‌دهیم که بگوید بهانه‌ای برای قهرمان نشدن فرانسه در یورو ۲۰۲۰ وجود ندارد. با این حال دیدیه دشان سرمربی خروس‌ها برای این که تیمش تحت فشار نباشد علیه آقای‌خاص موضع گرفت و گفت هیچ دلیلی وجود ندارد تیمش را قبل از شروع مسابقات قهرمان بدانند. حق را به دشان می‌دهیم، چون معمولاً در تورنمنت‌های ملی اتفاقات غیرمنتظره زیادی رخ داده، از طرفی تاریخ یورو نشان می‌دهد قهرمان‌های پرتعدادی داشته و حتی وقتی انتظار نداریم تیم‌هایی مثل یونان و حتی پرتغال جام را به خانه می‌برند. دوره قبلی هم فرانسه یکی از برترین‌ها بود و تا فینال هم پیش رفت، ولی فینال گل‌نزن شده بودند. فرانسه حالا کارش را با دیدار سخت مقابل آلمان شروع خواهد کرد، ولی سال‌هاست به ژرمن‌ها نباخته‌اند و این از نظر روحی می‌تواند به سودشان باشد.

آلمان؛ پایان خوش یوگی

مانشافتِ جام‌جهانی ۲۰۱۴ که همه را نابود می‌کرد، نابود شد! در یورو ۲۰۱۶ هم آلمان عملکرد بدی نداشت، ولی سال‌هاست که پرافتخارترین تیم جام ملت‌های اروپا هم حسرت قهرمانی در این تورنمنت را دارد. از یورو ۱۹۹۶ تا امروز ۲۵ سال می‌شود که این جام را نگرفته‌اند. یواخیم لو که اولین تورنمنتش هم یورو ۲۰۰۸ بود و تیمش را تا فینال هم پیش برد، دوست دارد با یک جام خداحافظی کند. اگرچه شرایطی که بعد از همه‌گیری ویروس کرونا داشته‌اند و برخی نتایج عجیب مثل شکست سنگین مقابل اسپانیا و مقدونیه‌شمالی باعث شده با تردید درباره مانشافت صحبت شود. با این حال آلمان هم تیم کم‌ستاره‌ای نیست و یوگی هم دست از لجبازی برداشته و بازیکنان ارزشمندی مثل توماس مولر و متس هوملس را به تیم بازگردانده. اولین گام، سخت‌ترین گام است، ولی لو و تیمش سابقه پیروزی مقابل فرانسه را داشته‌اند؛ البته ۷ سال پیش!

آخرین جدال

اکتبر سال ۲۰۱۸ در لیگ ملت‌های اروپا، فرانسه ۲ بر یک آلمان را شکست داد. گریزمن هردو گل خروس‌ها را زد و کروس تنها گل مانشافت را به ثمر رساند.

آمار بازی

۳) آلمانی‌ها با ۳ قهرمانی پرافتخارترین تیم یورو در کنار اسپانیا هستند. با توجه به ۳ نایب‌قهرمانی بالاتر از اسپانیا قرار گرفته‌اند. فرانسه هم با ۲ قهرمانی سومین تیم پرافتخار تورنمنت است. در واقع این ۳ تیم، تنها تیم‌هایی هستند که بیش از یک جام گرفته‌اند.

۳۱) در تاریخ ۳۱ مرتبه فرانسه و آلمان به مصاف هم رفته‌اند که ژرمن‌ها برنده ۱۰ دیدار بوده‌اند و خروس‌ها ۱۴ بازی را برده‌اند. ۷ بازی بین دو تیم هم مساوی شده است.

۷) آلمان ۷ سال است که موفق به شکست فرانسه نشده. ژرمن‌ها آخرین مرتبه در یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی ۲۰۱۴ با تک‌گل هوملس از سد فرانسه گذشتند.

۵) فرانسه در ۵ بازی آخرش مقابل آلمان شکست نخورده. ۳ برد و ۲ تساوی در این دیدارها برای‌شان ثبت شده است.

۱) فقط یک مرتبه دو تیم در جام ملت‌های اروپا به مصاف هم رفته‌اند که نیمه‌نهایی یورو ۲۰۱۶ بود. آن بازی را فرانسه با ۲ گل گریزمن از آلمان برد.

۲۶) بیشترین برد در تاریخ یورو با ۲۶ پیروزی متعلق به آلمان است. فرانسه با ۲۰ برد، اسپانیا با ۱۹ برد، پرتغال با ۱۸ برد، هلند با ۱۷ برد و ایتالیا با ۱۶ برد قبل از شروع یورو ۲۰۲۰ در رده‌های بعدی قرار داشته‌اند.

۹) مانشافت در ۱۲ دوره قبلی که در جام ملت‌های اروپا حضور داشته فقط ۳ دوره در مرحله گروهی حذف شده و ۹ دوره به مراحل بالاتر رسیده است. آن‌ها ۳ دوره گذشته بین ۴ تیم برتر بوده‌اند.

۷) آمار صعود فرانسه از گروهش در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا ۷ مرتبه در ۹ مرتبه حضور بوده است. فرانسه ۴ مرتبه به مرحله نیمه‌نهایی رسیده است.

۶) تنها ۶ برد در ۱۳ دیدار در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ باعث شده یواخیم لو مورد انتقاد قرار بگیرد. ۲ شکست آلمان با نتیجه سنگین ۶ بر صفر مقابل اسپانیا و باخت مقابل مقدونیه‌شمالی بوده است.

۱۰) فرانسه با دیدیه دشان در سال‌های اخیر عملکرد خوبی داشته. در ۲ سال اخیر ۱۰ بازی از ۱۳ بازی‌شان را برده‌اند و در ۴ بازی قبل از یورو ۲۰۲۰ هیچ گلی دریافت نکردند. در کل در سال ۲۰۲۱ فقط یک گل خورده‌اند که گل‌به‌خودی کیمپمبه در دیدار مقابل اوکراین بوده.

۶) آنتوان گریزمن ۶ گل در یورو ۲۰۱۶ زد و آقای‌گل شد. او شانس دارد به رکورد ۹ گل میشل پلاتینی برسد و بهترین گلزن جام ملت‌ها شود. البته کریستیانو رونالدوی ۹ گله رقیب او در این دوره است.

۲) دیدیه دشان در صورتی که قهرمان شود در کنار برتی فوگتس دومین کسی خواهد بود که هم به‌عنوان بازیکن و هم به‌عنوان مربی قهرمان جام ملت‌ها شده است.

مصدومان و محرومان

کریم بنزما در آخرین دیدار دوستانه قبل از یورو مصدوم شد، ولی به طور واضح اعلام نشد چند روز دور از میادین خواهد بود. به نظر می‌رسد او را به اولین دیدار فرانسه مقابل آلمان رسانده‌اند. کورت زوما دیگر مصدوم فرانسه است که شاید در این دیدار غایب باشد. یوناس هوفمن و لئون گورتسکا مصدومان آلمان هستند که غایبان قطعی نخستین دیدار تیم‌شان خواهند بود.

ترکیب احتمالی دو تیم

فرانسه: لوریس، پاوار، واران، کیمپمبه، هرناندس، تولیسو، کانته، پوگبا، گریزمن، بنزما و امباپه

آلمان: نویر، گینتر، هوملس، رودیگر، کیمیش، گوندوغان، کروس، گوسنس، مولر، هاورتس و گنبری

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: