پایگاه خبری خانه فوتبال:

زمانی که اریکسن دانمارکی برای کنترل توپ به سمتش رفت و در جا به زمین افتاد، قلب فوتبال از تپش ایستاد . یک سکته قلبی که می توانست یورو 2020 را به تلخ ترین رویداد تاریخ برگزاری این رقابت ها تبدیل کند. حضور به موقع تیم پزشکی و استفاده از تجهیزات پیشرفته و در ادامه انتقال سریع به بیمارستان، البته قلب از حرکت ایستاده اریکسن را دوباره به تپش در آورد تا همه نفس راحتی بکشند اما ...

جمله حادثه خبر نمی کند، فارغ از جنبه کلیشه ای بودن آن یک واقعیت محض و انکار ناپذیر است. پس لازم است یک بار به جای "ان شالله طوری نمی شود" و "خدای نکرده" و " چشم بد دور" و ... فرض کنیم این اتفاق در فوتبال ایران افتاده است. حالا مسئولان فوتبال ایران به این سوالات جواب شفاف و واضح بدهند.

1- مهم ترین مساله در نجات اریکسن استفاده از دستگاه شوک غیرهماهنگ (دفبیریلاتور) بود که با ایجاد انقباضات مصنوعی مشکل فیبریلاسیون بطنی قلب را برطرف ساخته و باعث تپش مجدد می شود و اما سوال: چه تعداد از این دستگاه در حال حاضر در فوتبال ایران وجود دارد؟

2- چند نفر نیروی متخصص که بتوانند عملیات CPR را در کمترین زمان ممکن برای فوتبالیست حادثه دیده انجام دهند، در حال حاضر در کادر پزشکی باشگاه ها مشغول به کار هستند؟

3- در چند درصد دیدارهای فوتبال در تمام سطوح (لیگ برتر، دسته اول، دوم، بانوان، رده های سنی) آمبولانس مجهز در کنار زمین قرار داشته است؟

4- کاپیتان دانمارک یکی دیگر از افراد موثر در نجات جان اریکسن بود که با باز نگه داشتن دهان، مانع از قرار گرفتن زبان در مسیر تنفس شد. چند نفر از بازیکنان شاغل در فوتبال ایران اصول اولیه و ابتدایی نجات را فراگرفته اند، تا بتوانند در صورت بروز حادثه تا زمان ورود کادر پزشکی، از لحظات طلایی نجات استفاده کنند؟

5- معاینات پیش فصل و ارزیابی وضعیت قلبی بازیکنان یکی از مسائل کلیدی در شناخت بازیکنان مستعد حمله قلبی است. چند درصد بازیکنان در ایران به طور سالانه و مستمر تحت این معاینات قرار می گیرند و کیفیت این ارزیابی ها چه اندازه است؟

متاسفانه واقعیت اینجاست که جواب (واقعی) به سوالات فوق به هیچ وجه امیدوارکننده نخواهد بود و نتایج فاجعه آمیز آن زمانی مشخص می شود که اتفاق تلخی که برای اریکسن افتاد، خدای نکرده در ایران رخ دهد. کما اینکه در گذشته هم حادثه تلخ نه از جنس سکته که از جنس مشکل نخاعی برای پادوانی پیش آمد و عملیات پزشکی از نحوه حضور در زمین گرفته تا مدل انتقال و جابجایی او به بیرون از زمین به شکل حرفه ای انجام نشد. چند هفته پیش حواشی درخصوص حضور پزشک متخصص در حوزه دندانپزشکی در تیم استقلال مطرح شد و بسیاری از پزشکان از جمله در تیم پرسپولیس هستند که تخصص کافی برای کمک در چنین لحظات و وقایعی را ندارند.

منبع: جی پلاس

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: