پایگاه خبری خانه فوتبال:

تکنولوژی VAR قرار است فقط در بازی های تیم ملی ایران استفاده شود.
فدراسیون فوتبال اعلام کرد تکنولوژی VAR از امشب وارد ایران می شود.
صبح امروز سایت فدراسیون فوتبال در خبری اعلام کرد تکنولوژی کمک داور ویدیویی امشب وارد ایران شده و در بازی ایران و کره جنوبی از VAR به صورت رسمی رونمایی خواهد شد.
قرار است فدراسیون فوتبال با کمک شرکت های مورد تایید فیفا، این تکنولوژی را در ورزشگاه آزادی نصب کند. ولی نکته ای که شاید خیلی ها به آن توجه نکردند مربوط به بخشی از اطلاعیه فدراسیون فوتبال در خصوص VAR است.

فدراسیون فوتبال در سایت خود نوشته است:

 باتوجه به اقدامات چند ماه اخیر فدراسیون فوتبال جهت تجهیز فوتبال ملی و باشگاهی به سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) در نهایت قرارداد مربوطه با یکی از پانزده شرکت مورد تایید فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) منعقد شد.

 بر این اساس، تجهیزات VAR از سوی شرکت طرف قرارداد با فدراسیون فوتبال امشب وارد کشور می‌شود و اقدامات لازم جهت نصب و راه اندازی این سیستم آغاز خواهد شد.

فدراسیون فوتبال نوشته این تکنولوژی هم برای مسابقات ملی و هم باشگاهی استفاده خواهد شد که چنین چیزی طبق قوانین فیفا فعلا امکان ندارد.

قانون فیفا در خصوص استفاده از VAR برای رقابت های لیگ هر کشوری می گوید باید تمام ورزشگاه ها به این تکنولوژی مجهز باشند. در ایران فعلا فقط ورزشگاه آزادی قرار است VAR داشته باشد، آن هم به اجبار!

ورزشگاه آزادی فقط میزبان بازی های سرخابی هاست و اگر قرار باشد در لیگ برتر از VAR استفاده شود، فقط در بازی های استقلال و پرسپولیس امکان این موضوع وجود دارد؛ یعنی تصور کنید مثلا در دیداری که در خوزستان یا اصفهان یا هر استان دیگری برگزار می شود، ممکن است اشتباه داوری رخ دهد ولی وقتی بازی در تهران برگزار شود، داور اجازه استفاده از VAR را دارد!

طبق قانون فیفا چنین چیزی غیر ممکن است و به نظر می رسد فدراسیون فوتبال به اشتباه این موضوع را در اطلاعیه خود بیان کرده است.

لیگی که می خواهد از سیستم کمک داور ویدئویی استفاده کند، باید تمام ورزشگاه های محل برگزاری اش به این سیستم مجهز باشد. باور این که ظرف مدت باقی مانده تا شروع لیگ بیست و یکم تمام ورزشگاه ها مجهز شود غیر ممکن است به خصوص که تیم هایی مثل نساجی، فجرسپاسی، هوادار و... هنوز معلوم نیست در کدام ورزشگاه قرار است بازی کنند؟

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: