پایگاه خبری خانه فوتبال:

محسن ترکی داور پیشکسوت کشور گفت: یکی از ارکان مهم فدراسیون فوتبال کمیته داوران است که به حمایت های این کمیته نیاز دارد.
به گزارش رادیو ورزش؛ محسن ترکی داور پیشکسوت کشورمان در گفت و گو با برنامه داورانه درباره سرگذشت داوری خود اظهار داشت: قضاوت من به شکلی بود که همیشه برایم سخت بود. حتی اگر در بازی نوجوانان هم قرار می گرفتم آن روز برای من سخت بود. مسابقات زیادی را قضاوت کردم. نزدیک به 130 مسابقه بین المللی که من هیچ خاطره بدی از این مسابقات ندارم. 4 دوره مقدماتی جام جهانی و المپیک، نزدیک به 8 سال لیگ قهرمانان آسیا، فینال جوانان آسیا و ... از مسابقات متعددی است که قضاوت آن ها را به عهده داشتم. در کشور هم به لحاظ فنی مسابقات و حواشی زیاد، جو ورزشگاه ها به شکلی است که کار را برای تیم های داوری سخت می کند. 

وی ادامه داد: یکی از روزهای سخت داوری من بازی استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز بود. یک اشتباه داشتم و روز جالبی برای من نبود. در ورزشگاه تماشاچیان شرایط را برای من و سایر همکارانم سخت کردند. در اولین قضاوتم در دربی به دلیل حساسیت بالای بازی و نرفتن مسئولین به سمت داوران خارجی، شب قبل از مسابقه 2 الی 3 ساعت بیشتر نخوابیدم. بازی های بسیار زیادی را در شهر تبریز قضاوت کردم و همیشه درجه یک و عالی بودند. داوران آسیایی همیشه از تعبیر جهنم آزادی برای ورزشگاه آزادی استفاده می کردند و می گفتند اصلا قابل قیاس با جهنم تبریز نیست. 

ترکی از نحوه رفتار متفاوت خود در زمین بازی گفت: همیشه بزرگان داوری هم این موضوع را به من گفتند. همیشه سعی کردم همان شخصیت خود را در زمین داشته باشم. اما این اجازه را به  کسی ندادم که پای خود را فراتر بگذارد. روحیه من در جایگاه های مدیریتی هم به همین شکل است. در طول همین دو دهه داوری شاید تندترین مصاحبه ها را علیه مسئولین فدراسیون و کمیته داوری انجام دادم. اگر کسی مسیر را اشتباه رفته و از چهارچوب قوانین خارج می شد سعی می کردیم جلوی او بایستیم چرا که احترام به داور در حقیقت احترام به قانون است. 

او افزود: حدود 2 سال است که تماشاچی نداشته ولی باز هم مشکلاتی را در زمین بازی داریم. 7 الی 8 نفر از مسئولین رسمی هر دو تیم را نمی توانند کنترل کنند. از زمانی هم که اجازه دادند کارت های زرد و قرز را به مقامات رسمی هم نشان بدهیم، این قانون دست داور را باز کرد. مربیان متاسفانه یاد گرفتند که ابتدا یک نفر و سپس نفر دیگری را برای اعتراض فرستاده تا از روی نیمکت اخراج نشوند. در طول بازی این فشار را روی تیم داوری وارد می کنند. به نظرم با این قوانین جدیدی که فیفا گذاشته، دست داوران جوان بازتر است. 

داور پیشکسوت فوتبال با اشاره به عوامل بیرونی و کمک کننده داوران تصریح کرد: مهمترین مساله، سازمانی است مخصوصا کمیته انضباطی که از داوران حمایت می کند. داوران حتی پس از سوت پایان مورد هتک حرمت قرار گرفته و برخوردها با مربیان و داوران خیلی مناسب نیست. از زمان حضور آقای کامرانی فر این تصمیمات شدیدتر شده است. زمانی که کارت ها بیشتر می شود حمایت ها کمتر می شود. چه کمیته داوران و چه کمیته انضباطی و در راس آن فدراسیون فوتبال باید این حمایت ها را داشته باشند. واقعا رادیو ورزش روی بحث های اخلاقی خیلی خوب و منصفانه عمل می کند.

محسن ترکی از حضور و انتخاب کامرانی فر گفت: قطعا به عنوان دبیر کل فدراسیون فوتبال انتظارات زیادی از او می رود. نزدیک به 8 ماه است که از تصدی فدراسیون جدید می گذرد اما هنوز در بخش داوری رییس کمیته داوران، اعضای این کمیته، رییس دپارتمان و نایب رییس نداریم. 3 هفته از لیگ ما می گذرد و هنوز رییس کمیته ما به صورت سرپرست است. حدود 3 ماه لیگ ما تعطیل بود و فرصت بسیار خوبی بود تا کارهای آموزشی برای داوران انجام شود. 

داور بین المللی کشور خاطرنشان کرد: ما انتظار داشتیم در یکی دو هفته اول بعد از نشستن رییس فدراسیون این اتفاقات رخ دهد. در حال حاضر تمام دغدغه فدراسیون، تیم ملی است. این موضوع بدی نیست اما اینکه فقط به تیم ملی چسبیده و بقیه بخش ها را در نظر نگیریم اصلا خوب نیست. یکی از ارکان مهم فدراسیون فوتبال کمیته داوران است. از همین هفته آینده فشارها روی تیم داوری شروع خواهد شد. ببینید چه کاری برای داوران انجام دادیم. از همین الان می توانم بگویم که حق الزحمه داوران اضافه نخواهد شد. فقط شعاری عمل می کنیم. جامعه داوری به خاطر پول قضاوت نمی کنند. خیلی اوقات این داوران را با اعداد و ارقام نسبت به سایر بازیکنان می سنجند. 

او در پاسخ به این سوال جدا شدن داوران از فوتبال کشور به شایستگی انجام می شود، گفت: داوران با این همه زحماتی که می کشند قطعا روز خداحافظی خوبی را باید برایشان رقم بزنیم. اقای کامرانی فر برنامه های خوبی را در این خصوص برگزار کرد. خیلی از داوران ما به شکل بدی کنار گذاشته شدند. وحید صالحی و صحبت های اخیر او اصلا مناسب نیست. ببینید به چه شکل با او برخورد می شود که حرف هایی که سالیان سال است را اینگونه بازگو می کند. 

اولین داور دربی سطح داوری را با سطح فوتبال اینگونه ارزیابی کرد: همه جوانب به هم می آید. در چند سال اخیر با قرار گرفتن مربیان جوان در راس تیم ها، نوع فوتبال ما تغییر و پویاتر شده است. زمان مفیدی که در فوتبال بوده به 60 دقیقه رسیده، سرعت بازی ها بالا رفته و تماشاگرپسند شده است. ما ثابت کردیم که اگر سطح داوری ما از فوتبال بالاتر نباشد، کمتر هم نیست. روی داوران جدید باید بیشتر کار شده و هم تراز با فوتبال پیش روند.

 

محسن ترکی در پایان با اشاره به حمایت از داوران جوان تاکید کرد: ما همیشه سعی کردیم کمک کنیم. در همین شهر خودمان به بازی ها رفته و اشکالات را می گویم. اما زمانی این تجربیات در اختیار آنان قرار می گیرد که از ما بخواهند. خیلی دوست داریم که بتوانیم در سطح وسیع تری این کار را برای داوران فوتبال کشور انجام دهیم. من یک روزی که داوری را کنار گذاشتم اصلا دوست نداشتم در هیچ حوزه ای از فوتبال فعالیت کنم. مسئولین AFC با من تماس گرفتند و از من خواستند که مجدد فعالیت کنم. ما برای جامعه داوری دل سوزانده و حدود یک ماه گذشته 10 نفر از بزرگان داوری کشور دور هم جمع شده و از رییس فدراسیون خواستیم که شکل و شمایل داوری را تغییر دهد. نامه ای را ارسال کردیم که حتی پاسخ نامه را هم ندادند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: