پایگاه خبری خانه فوتبال:

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: دعوت نشدن طارمی به تیم ملی از سوی اسکوچیچ از نظر کلاسیک درست است اما تیم ملی نیاز به بزرگتر دارد.
جلال چراغپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد شرایط پیش آمده در تیم ملی و دعوت نشدن مهدی طارمی اظهار داشت: اول باید بگویم علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد، دوم بعد از اینکه اتفاقی رخ می‌دهد همه صاحب‌نظر می‌شوند اما قبل از آن یا شهامت حرف زدن ندارند یا سواد و بینش لازم را؛ وقتی که در یک بازی معمولی که سردار آزمون در هفت دقیقه مانده به پایان بازی تعویض می‌شود هنگامی که دوربین او  را برای لحظه ای نشان می‌دهد چهره مهاجم تیم ملی از این تعویض  در هم رفته است. به عقیده من بازیکنی ذائقه سردار آزمون را نباید به خاطر صرفه‌جویی در هفت دقیقه پایانی تلخ کرد.

وی افزود: البته وقتی نیمکت تیم ملی از سوی دوربین‌ها نشان داده می‌شود، اعضای کادر فنی را می‌بینیم که خونسردتر از تماشاگران بازی را نگاه می‌کنند و این معنایش آن است که اسکوچیچ تک و تنها است. شاید می‌توانستیم قبول کنیم که کی‌روش به خاطر رزومه‌اش و حضور در رئال مادرید، منچستر یوناتید، تیم ملی پرتغال و به خاطر غرورش در گوشه‌ای چمباتمه می‌زند و فوتبال را نگاه می‌کند اما وقتی مربی مثل اسکوچیچ که از تار و پود فوتبال‌مان است و در آخرین تیمی که مربیگری کرده نفت آبادان بوده و با یک شکست 4 بر صفر از آن تیم جدا شده چرا باید مؤثرترین و نام‌‌آورترین بازیکن ما در اروپا را به خاطر هفت دقیقه ناراحت کند.

چراغپور ادامه داد: سردار آزمون در اروپایی شرقی مثل کریم بنز ماست. این حرکت مربی تیم ملی نیست که بخواهد چنین بازیکنی را در هفت دقیقه پایانی تعویض کند. این حرکت یک مربی باشگاهی است که می خواهد آن بازیکن را برای بازی‌های بعد حفظ کند.

این کارشناس فوتبال تصریح کرد: وقتی در رختکن تیم ملی اشکالاتی به وجود آمده نباید روی آن سرپوش گذاشت باید این مسئله را حل کرد تا  عفونی و چرکین نشود و باید با دخالت بزرگتر‌ها این مشکل را حل کرد. مدیریت در فوتبال فقط این نیست که شما فقط یک مربی بگذاری و بروید آن طرف دنیا؛ نمی‌گویم برای مدیریت در فوتبال حتماً باید فوتبالیست بود اما لازمه مجامع فوتبالی حضور فوتبالیستی است که اتفاقات رختکن را درک کرده باشد. لگد زدن به ساک ورزشی و ظرف آب را دیده باشد.باید در بدنه مدیریت فوتبال چنین افرادی حضور داشته باشند.

چراغپور در مورد اتفاقی که برای مهدی طارمی رخ داده و به تیم ملی دعوت نشده است، گفت:‌ بازیکنان باید مثل سربازان باید در اختیار فرمانده یا  همان سرمربی  باشند. اگر سربازی مثل طارمی روبه‌روی مربی‌اش موضع‌گیری کرد دو حالت به وجود می‌آید اول اینکه مربی سکوت کند و حرفی نزند و دوم اینکه عکس‌العمل نشان دهد که اگر عکس‌العمل نشان ندهد راه درازی در پیش دارد و ممکن است تعداد بازیکنانی که چنین رفتاری می‌کنند زیاد شود و مدام باید بگوید چرا چنین کاری کرده، چرا چنین تصمیمی گرفته و ... بنابراین  بازیکن نباید نسبت به نظر سرمربی موضع‌گیری کند.

وی تاکید کرد: از نظر کلاسیک طبیعی‌ترین کاری که اسکوچیچ می‌توانست مقابل طارمی انجام بدهد دعوت نکردنش به تیم ملی بود. در جام‌های جهانی هم دیده بودیم که سرمربی سه روز قبل از  آغاز مسابقات بازیکنی را از کمپ تیم اخراج می‌کند. بنابراین از نظر کلاسیک رفتار اسکوچیچ طبیعی و درست است.

این کارشناس فوتبال با  اشاره به صحبت‌های سرمربی تیم ملی با یک رسانه خارجی عنوان کرد: اما وقتی مربی تیم فوتبال یک کشور کل نسل یک کشور را زیر سؤال می‌برد و می‌گوید بازیکنان ایرانی هوش تاکتیکی ندارند بزرگترین استراتژی را علیه خودش به کار گرفته او با این صحبتش به فوتبال ایران و یک گروه پنج میلیون نفری که در ایران فوتبال بازی می‌کنند توهین کرده است. مهدی طارمی هم نسبت به این صحبت واکنش نشان داده و گفته بازیکنان ایرانی هوش دارند اما مشکل جایی دیگر است که در واقع منظورش اسکوچیچ بوده و گفته مشکل تویی؛ اما نباید مهدی طارمی نسبت به مصاحبه اسکوچیچ این واکنش را نشان می‌داد.

وی تأکید کرد:‌وقتی اسکوچیچ چنین مصاحبه‌ای انجام داد به جای طارمی فدراسیون فوتبال باید سرمربی را احضار می‌کرد و با رفتار دیپلماتیک که در همه جای دنیا عرف است به او تذکر می‌داد و از سرمربی تیم ملی می‌خواست که حرفش را اصلاح کند و اسکوچیچ هم می‌گفت منظور او همه فوتبالیست های ایران نبوده بلکه منظور از نداشتن هوش تاکتیکی این بوده که وقتی با بازیکنان ایرانی الگویی را تمرین می کند آنها الگوی حرکتی نظم را به دقت اجرا نمی‌کنند که در این صورت حرف سرمربی تیم ملی درست بود.

وی تصریح کرد: اما اینکه اسکوچیچ بگوید بازیکنان فوتبال ایران هوش تاکتیکی ندارند حرف غلطی است و توهین به فوتبال  کشور محسوب می‌شود. بقیه هم انگار نه انگار حرفی زده شده و مثل سنگ حرف‌های  اسکوچیچ را گوش کردند و فدراسیون فوتبال واکنشی نشان نداد تا یک فوتبالیست نسبت به این حرف موضع‌گیری کند.

این کارشناس فوتبال با اشاره به راهکار دیگر مدیران فدراسیون فوتبال گفت: اگر قدرت مدیران فدراسیون اینگونه نبود که با اسکوچیچ برخوردی دیپلماتیک داشته باشند حداقل می‌توانستند مهدی طارمی را صدا کنند و از مهاجم تیم ملی بخواهند مواضعش را نرم‌تر و با موضع‌گیری قابل هضم‌تر بیان کند طارمی هم در آن صورت می‌گفت منظور من از مشکل جایی دیگر است این است که کم تمرین می‌کنیم و در اردوها کمتر همدیگر را می‌بینیم. متاسفانه این  اتفاق هم رخ نداد که دلیلش نداشتن بزرگتر در تیم ملی وفوتبال ماست.

چراغپور تاکید کرد: وقتی بزرگتری در فوتبال نیست نتیجه این می شود که مهدی طارمی بزرگترین بازیکن ماه پرتغال را از تیم ملی فوتبال کشورمان کنار می‌گذاریم و نتیجه آن خواهد شد قهرمانان مستعدی مثل مهدی طارمی را به دلیل نداشتن مدیریت صحیح نابود می‌کنیم. مهدی طارمی بعد از علی دایی یکی از بهترین مهاجمان ما در فوتبال اروپا است. اما چرا هیچ بزرگتری در تیم ملی یا  فدراسیون حضور ندارد، چرا کمیته فنی یا مدیر فنی در تیم ملی نیست؟ تا قبل از اعلام فهرست تیم ملی فهرست سرمربی را بخواند و اعلام نظر کند.

وی افزود: از نظر فنی، اقتصادی و  حتی سیاسی می‌توان در مورد فهرست تیم ملی نظر داد و به سرمربی تیم ملی گفت در این مقطع نمی‌توانی مهدی طارمی را دعوت نکنی مهدی طارمی که رهگذر در کنار فوتبال نیست که با دعوت نکردنش به تیم ملی عکس‌العملی دیده نشود. جالب است این سؤال را مطرح کنم اگر یک بازیکن دیگر هم از کادر فنی انتقاد کرد آیا او را هم بیرون می‌گذارید؟ آیا نفر سوم هم بعد از انتقاد از تیم ملی بیرون می‌گذارید؟ الان دیگر زمانی نیست که وقتی 14 بازیکن تیم ملی نامه‌ای را امضا کردند و گفتند نباید فلانی سرمربی باشد آن 14 نفر را کنار بگذاریم و از گوشه کشور بازیکن جدید به تیم ملی دعوت کنیم دیگر در آن مقطع تاریخی نیستیم. کنار گذاشتن مهدی طارمی چالشی بزرگی را برای تیم ملی در شرف صعود به جام جهانی ایجاد خواهد کرد این قضیه باید حل شود و هرچه سریع‌تر از طریق بزرگتر و یک نگاه مدیریتی این مسئله را حل کنیم.

وی تأکید کرد: تیم ملی نیازمند یک مدیر فنی است و یک بزرگتر می‌خواهد. یک نظام فوتبالی می‌خواهد که وقتی مدیر فنی اجازه انتشار لیست تیم ملی را نداد فیفا نتواند دخالت کند زیرا به فیفا می‌گوییم این فرد مدیر فنی و بزرگتر تیم ملی است و می‌تواند جلوی انتشار لیست تیم ملی را بگیرد اما اکنون فهرست تیم ملی منتشر شده و با یک مسئله چند وجهی مواجه شده‌ایم و نباید اجازه می‌دادیم کار به اینجا برسد.

این کارشناس فوتبال با اشاره به اینکه بهترین حرکت برای فوتبال ملی و تیم ملی کشورمان این است که نگاه مدیران فدراسیون رو به آینده و پیشرفت باشد، اضافه کرد:  ما در دوره‌هایی که به جام جهانی رفته‌ایم در هر دور سه بازی در مرحله‌ای گروهی انجام دادیم و حذف شدیم. چه با کی‌روش و چه با مربیان دیگر فقط سه بازی در جام جهانی انجام داده‌ایم.

چراغپور خاطر نشان کرد: اندازه اسکوچیچ هم در فوتبال اندازه همان سه بازی است نه بیشتر. وقتی تیم ملی در بازی دوستانه به رم با 7 گل شکست خورد پای پلکان هواپیما سرمربی خارجی را کنار گذاشتیم و با جلال طالبی و ذوالفقارنسب به جام جهانی رفتیم و آمریکا را هم بردیم اما بازهم فقط 3 بازی در مرحله گروهی انجام دادیم اگر می‌خواهیم در جام جهانی به مرحله بعدی صعود کنیم باید به فکر افزایش ظرفیت‌های فوتبالی کشورمان باشیم ما به احتمال 85 تا 90 درصد به جام جهانی صعود می‌کنیم. اما بهتر است مثل ژاپنی‌ها به فکر صعود از مرحله گروهی باشیم و به مراحل بالاتر فکر کنیم و این کار نیاز به افزایش ظرفیت ملی فوتبال کشورمان دارد.مثلاً یک مربی خوب پرتغالی که جوان اما باتجربه باشد بیاوریم. 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: