پایگاه خبری خانه فوتبال:

آمار ضعیف گلزنی در مسابقات لیگ برتردر واقع چالشی نگران کننده برای اهالی فوتبال کشور است.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، فصل جدید لیگ برتر ایران به اولین تعطیلی خودش رسید و حالا تیم‌هایی که آماده سازی خوبی را درپیش فصل نداشتند حدود یک ماه فرصت دارند تا شرایط بهتری برای حضور در ادامه مسابقات پیدا کنند.
بازی‌های کم هیجان و کم موقعیت در این 4 هفته تقریبا تمام اهالی فوتبال را دلسرد کرده و این زنگ خطری برای متولیان فوتبال کشور خواهد بود چرا که لیگ کم کیفیت و یا حتی بی کیفیت در نهایت به یک تیم ملی بی کیفیت منتهی خواهد شد.
در دنیای فوتبال آمار گلزنی اولین معیار برای سنجش کیفیت مسابقات و لیگ‌ها به شمار می رود. به همین خاطر طبق آنچه که در ادامه مشاهده خواهید کرد به بررسی آمار گلزنی تیم‌ها می پردازیم.

هفته اول

لیگ جدید در اولین روز خودش تنها 3 بار شاهد باز شدن دروازه‌ها بود. در صورتیکه در اولین روز از فصل گذشته 7بار توپ از خط دروازه‌ها رد شده بود.

در اولین روز لیگ امسال دو تساوی بدون گل و یک برد 1-0 ثبت شد و تنها پیروزی 2 بر صفر سپاهان که شاید بتوان گفت آماده ترین تیم لیگ امسال است، باعث شد فصل بیست و یکم با یک گل آغاز نشود!

در ادامه 7گل در روز دوم و 4گل در روز آخر کمک کرد تا هفته اول لیگ با 14 گل به پایان برسد. با این حال در مقایسه با فصل گذشته که با 19گل به پایان رسید، هفته اول فوتبال کشور کاهشی 5گله داشته که نشان می‌دهد آماده سازی تیم‌ها نسبت به لیگ بیستم کیفیت پایین‌تری داشته است.

اگر لیگ برتر انگلستان را به عنوان سطح استاندارد فوتبال در نظر بگیریم، با توجه به اینکه این تورنمنت هجومی‌ترین لیگ جهان نیز محسوب می‌شود مقایسه آمار گلزنی با مسابقات آن می‌تواند معیاری واقعی برای تفاوت کیفی باشد. البته نمی‌توان از 20تیمی بودن لیگ جزیره چشم پوشی کرد اما این مقایسه به عنوان سطح استاندارد، فاصله واقعی را به خوبی نشان می‌دهد که قطعا توجه و بررسی دقیق‌تر به پیشرفت کیفی فوتبال کشور کمک خواهد کرد.

در هفته اول لیگ برتر انگلستان، 33 بار توپ از خط دروازه‌ها رد شد و بر این اساس می‌توان فاصله هفته اول فوتبال‌مان با سطح استاندارد را به اندازه 19 گل دانست!  

هفته دوم

با وجود اینکه در این هفته یک بازی لغو شد اما گلزنی‌ها نسبت به هفته اول بهتر شد. در این هفته هیچ مسابقه‌ای با نتیجه تساوی به پایان نرسید و در نهایت 17گل ثبت شد. این آمار در مقایسه با هفته دوم فصل قبل رشدی 3گله داشته اما در مقایسه با هفته دوم لیگ جزیره که با 25گل به پایان رسید باید گفت که فوتبال کشورمان هنوز برای بهتر شدن آمار گلزنی کار دارد.

هفته سوم

در این هفته نیز یک بازی لغو شد و یک بازی با نتیجه 1-1 به پایان رسید. 5گل در روز اول و 6گل در روز دوم آمار 11گل را در پایان این هفته به ما می‌دهد. این آمار در مقایسه با هفته سوم فصل قبل که 9گل داشته با افزایش همراه بوده اما در مقایسه با لیگ جزیره امسال که هفته سوم آن با 26گل به پایان رسید، اختلافی 15 گله دارد که با توجه به آمارهای ارائه شده این تعداد گل می‌تواند یک آمار خوب برای یک هفته لیگ برتر کشورمان باشد!

هفته چهارم

8گل در روز اول شاید جای امیدواری داشته باشد اما دو 2-1 و 1-0 و یک تساوی 1-1 نشانگر این است که بازی‌ها جذابیت چندانی نداشته‌اند. در روز دوم نیز دو تساوی بدون گل و یک تساوی 1-1 در کنار یک بر  2 بر صفر، باعث شد تنها 4 بار شاهد گلزنی تیم‌ها باشیم تا به این ترتیب در پایان این هفته آمار 12گل زده به ثبت رسید.

در هفته چهارم فصل قبل نیز 9گل به ثمر رسیده بود تا امسال شاهد رشد  5 گله باشیم اما در مقایسه با 23گل زده شده در هفته چهارم لیگ برتر انگلستان، فاصله زیادی دیده می‌شود.

فقر گلزنی در فوتبال کشور موضوعی است که همیشه کارشناسان و حتی مربیان تیم‌ها نیز به آن اشاره می‌کنند. این مساله تنها به تاکتیک تیم‌ها مربوط نمی‌شود. درست است که تفکرات اقتصادی و نتیجه‌گرای مدیران در کنار احتیاط و برنامه‌های دفاعی تیم‌ها منجر به این می‌شود که مربیان با افتخار از هدف "اول گل نخوردن" صحبت کنند اما بخش مهمی از این چالش هم به کیفیت مهاجمان یا دیگر مهره‌های هجومی تیم‌ها مربوط می‌شود.

در همین 4 هفته هواداران فوتبال شاهد موقعیت‌هایی بودند که به دلیل بی دقتی و یا حتی ضعف گلزنی بازیکنان هدر رفت و این مساله سال به سال روی کیفیت لیگ تاثیر منفی بیشتری می‌گذارد. بی توجهی به این مساله در یک دهه اخیر باعث شده که ما پس از رشد و شکوفایی رضا قوچان نژاد، سردار آزمون یا مهدی طارمی، شاهد معرفی یک مهاجم شش دانگ نباشیم. البته این دو مهاجم تیم ملی هم بر اساس برنامه ریزی دقیق فوتبالی معرفی نشدند و استعدادهایی بودند که با تلاش و مهیا شدن شرایط توانستند خودشان را به فوتبال اروپا معرفی کنند.

قطعا تاثیر منفی این وضعیت در سال‌های بعدی خودش را بیشتر نشان خواهد و به همین خاطر لازم است متولیان فوتبال برای بالا بردن کیفیت کار در سال‌های آینده توجه بیشتری به فوتبال پایه داشته باشند تا از بروز یک فاجعه در دهه بعدی جلوگیری شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: