پایگاه خبری خانه فوتبال:

ورزش سه نوشت: شکست مقابل کره جنوبی می‌تواند رویاهای ایران در جام جهانی را از بین ببرد.

در فاصله کم‌تر از یک ماه تا قرعه‌ کشی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گمانه زنی‌ها پیرامون سید بندی این رقابت‌ها شدت یافته است و طرفداران تیم‌ ملی امیدوارند که ایران برای نخستین بار در سید دوم قرار بگیرد تا احتمالا با یک قرعه مطلوب روبرو شود و امکان صعود به دور بعد را داشته باشد.

قرعه کشی جام‌ جهانی ۱۲ اسفند در دوحه برگزار خواهد شد و ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی در چهار سید بر اساس رتبه فیفا قرار می‌گیرند تا گروه بندی این رقابت‌ها مشخص شود.

تیم ملی ایران هم‌اکنون با ۱۵۷۲ امتیاز در جایگاه بیست‌ویکم رتبه فیفا قرار دارد و با اختلاف ۲۳.۳ امتیازی نسبت به ژاپن و ۵۰.۴ امتیازی نسبت به کره جنوبی برترین تیم آسیاست.

با توجه به این‌که از بین ایتالیا و پرتغال یک تیم از دور رقابت‌ها حذف خواهد شد تیم ملی ایران فرصت این را دارد تا با کسب دو پیروزی در دیدار مقابل لبنان و کره جنوبی شانس خود را برای ورود به جمع ۱۵ تیم برتر حاضر در جام جهانی از نظر رتبه فیفا اصافه کند.

اکنون از بین تیم‌هایی که بالاتر از ایران قرار دارند، صعود مکزیک، اروگوئه، کلمبیا، سنگال و … قطعی نشده و تیم ملی باید امیدوار باشد که این چند تیم نتوانند راه صعود به جام جهانی را پیدا کنند تا ایران با کسب دو پیروزی و بهبود جایگاه خود این عملیات شگفت‌انگیز را رقم بزند. اما ماجرا روی دیگری هم دارد.

حالت ایده ‌آل برای ایران پیروزی مقابل کره جنوبی و لبنان است که برتری بر لبنان در ورزشگاه امام رضا شاید محتمل به نظر بیاید اما شکست شاگردان پائولو بنتو در کره جنوبی کار چندان آسانی نیست. حال اگر ایران بازی با کره جنوبی را واگذار کند، با توجه به فرمول رنکینگ فیفا که برد و باخت در مقدماتی جام جهانی بیشترین میزان اهمیت را پس از بازی‌های خود جام جهانی دارد، ممکن است جایگاه خود را به کره جنوبی یا ژاپن واگذار کند.

با شکست ایران مقابل کره‌جنوبی، شاگردان بنتو باتوجه به اینکه در یک مسابقه اثرگذار (مقدماتی جام جهانی) توانسته‌اند، حریفی را شکست دهند که امتیاز و جایگاه بهتری نسبت به آنها داشته، بنابراین امتیاز بسیار خوبی دریافت می‌کنند و در عین حال ایران هیچ امتیازی نخواهد گرفت. در بازی هفته آخر نیز حتی اگر ایران موفق به شکست لبنان شود، باتوجه به اینکه کره‌جنوبی، امارات را به عنوان تیمی با رنگنیک و امتیاز بهتر نسبت به حریف ایران (لبنان) شکست می‌دهد، امتیاز بیشتری کسب خواهد کرد که این دو نتیجه (برد کره مقابل ایران و پیروزی هر دو تیم در بازی پایانی) احتمالا کره جنوبی را بالاتر از ایران قرار می‌دهد.

در صورتی که ایران، پایین‌تر از کره و احتمالا ژاپن قرار بگیرد، احتمالا تیم‌هایی نظیر شیلی، مراکش، لهستان، کانادا و حتی مصر _که شانس صعود به جام جهانی را دارند_ بالاتر از ایران قرار خواهند گرفت تا به این ترتیب حتی احتمال یک شوک بزرگ به ایران در آستانه قرعه کشی وجود داشته باشد؛ اینکه ایران نه تنها به سید دوم راه پیدا نکند بلکه حتی به سید چهارم برود تا به این ترتیب احتمال یک قرعه دشوار مطرح شود.

با این حساب شاید کسب یک نتیجه تساوی در بازی خارج از خانه برابر کره جنوبی و پیروزی خانگی برابر لبنان که صدرنشینی ایران در آسیا و حفظ جایگاه در سید سوم را تضمین می‌کند، نتیجه‌ای عقلانی برای شاگردان دراگان اسکوچیچ باشد تا اینکه رویاهای پیچیده صعود به سید دوم قرعه کشی جام جهانی در دستور کار قرار بگیرد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: