پایگاه خبری خانه فوتبال:

سهام عدالت افزایشی شد. حالا مبنای دریافت کارت اعتباری است. سهام عدالت جهت کمک به معیشت مردم طراحی شد . سهام عدالت دارای سود است برای سهامداران . سود سهام عدالت به حساب مردم واریز شد .خبرهای سهام عدالت را با ما دنبال کنید 

در حالی که 16 سال از اعطای سهام عدالت می گذرد اما سال هاست که مشخص شده حدود 20 میلیون نفر مشمول این سهام از دریافت آن بازمانده اند و در این سال ها وعده های زیادی برای تعیین تکلیف این بازماندگان از سهام عدالت داده شده و طبق گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس قرار است بخشی از این جاماندگان در خرداد امسال شاهد فراخوانی برای ثبت نام باشند. اما جاماندگان سهام عدالت که این روزها صحبت از نام نویسی آن ها به میان آمده است؛ چه کسانی هستند و تعدادشان چند نفر خواهد بود؟

 از کی بحث جاماندگان داغ شد؟

با آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت سال ۹۹ و قیمت قابل توجه این سهام متاثر از وضعیت بازار سرمایه در آن روزها، بحث مشمول بودن یا نبودن سهام عدالت داغ شد. درحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده ای به گوش می‌رسد که چرا با وجود این که جزو دهک های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند؟  این درحالی است که بارها به جاماندگان سهام عدالت وعده داده شده که سهام عدالت به آن‌ها هم واگذار می‌شود.

دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان این که مشمول جدیدی پذیرفته شود، وجود ندارد. هرچند که مجلس نشینان هر از گاهی دوباره برگه وعده اختصاص سهام عدالت به جاماندگان را رو می‌کردند؛ با این حال و هرچند که سقوط آزاد بازار سرمایه باعث کاهش ارزش واقعی سهام عدالت شد و اکنون نیز امکان فروش این سهام آن طور که باید و شاید وجود ندارد اما سهام عدالت همچنان از ارج و قرب نیفتاده و افراد زیادی خواهان آن هستند.

تاکنون چه وعده هایی به جاماندگان داده شده است؟

تا پیش از اردیبهشت 99 و زمانی که هنوز سهام عدالت آزادسازی نشده بود، وعده هایی به جاماندگان سهام عدالت داده بودند و قرار بود در مجلس به آن رسیدگی شود اما بعد از اردیبهشت 99 و بالارفتن ارزش این سهام که حدود 17 میلیون تومان بود، موضوع جاماندگان دهک های پایین یا دارندگان برگه سهام عدالتی که موفق به ثبت نام نهایی نشده بودند، دوباره سر زبان ها افتاد و باعث شد جاماندگان چندین و چند بار تقاضای خود را برای دریافت سهام عدالت به گوش مسئولان برسانند.  در دی ماه 1400 نیکزاد نایب رئیس مجلس، اجرای سهام عدالت را ناموفق خواند و گفت: «کارنامه موفقی در اجرا نداشتیم، باید جاماندگان سهام عدالت تعیین تکلیف شوند و همچنین برای سهام عدالت ارزش افزوده ایجاد کنیم.» اما از اردیبهشت سال قبل وعده هایی برای سامان دهی جاماندگان سهام عدالت داده شد تا جایی که پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در آبان امسال از نهایی‌شدن طرح واگذاری سهام عدالت به جاماندگان ظرف دو هفته خبر داد؛ دو هفته ای که حالا به خرداد 1401 رسیده است.

20 میلیون جامانده  

طبق گفته های علی اکبر حیدری سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت، به طور کلی جاماندگان سهام عدالت به سه گروه تقسیم می شوند.

1- افرادی که اقدام به ثبت نام در دور اول این نام نویسی کرده اند اما به هر دلیلی مانند خرابی زیرساخت های سیستمی موفق به انجام این کار و دریافت آن نشده‌اند.

2- افرادی که بعد از اجرایی شدن طرح ثبت نام سهام عدالت عضو کمیته مستضعفان یا دیگر سازمان های حمایتی شده اند یا قبل از این دوران عضو خانواده نبوده و بعدا وارد آن شده‌اند.

3- افرادی که جزو شش دهک اول و ضعیف جامعه هستند که دولت موظف به حمایت از آن هاست.

آخرین آمارهای رسمی، این بازماندگان را بدین صورت تقسیم کرده است: تعداد ۱۰ میلیون نفر از آن ها تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند که شش میلیون نفر  کارگر ساختمانی، یک میلیون و ٢٠٠ هزار نفر  کمیته امدادی‌ها و دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هم تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. همچنین حدود ۱۰ میلیون نفر که جزو شش دهک پایین درآمدی هستند و تحت پوشش هیچ مرکز حمایتی هم قرار ندارند  بخش دیگری از جاماندگان سهام عدالت را شامل می‌شوند که تا به حال موفق به دریافت آن نشده‌اند.

جاماندگان از کی سهام دار می شوند؟

 اما آن چه برای جاماندگان مهم است، وعده های داده شده نیست بلکه می خواهند بدانند چه زمانی می توانند سهام عدالت دریافت کنند و خیال شان راحت باشد که سهام عدالت دارند. «محمد خزاعی کوه پر» دبیر کل کانون شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت کشور روز گذشته به ایرنا گفته: «طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی که در کمیسیون تلفیق هم تایید شده، به وزارت اقتصاد ارجاع خواهد شد تا در خرداد امسال مجدد از جاماندگان سهام عدالت ثبت نام انجام شود.» البته حجت‌ا... عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به خانه ملت گفته: تصمیم گیرنده اصلی در خصوص تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت، مربوط به وزارت اقتصاد و دارایی است اما ما به عنوان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کسانی را که برای دریافت سهام عدالت اولویت دارند، مشخص کرده ایم.» پیش از این هم پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود که تخصیص سهام عدالت به جاماندگان بر اساس اولویت‌بندی انجام می شود و اولویت هم با افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر است. او همچنین اظهار امیدواری کرده که تا پایان سال حداقل کار واگذاری سهام عدالت به 50 درصد از جاماندگان محقق شود.

سهام عدالت چقدر می ارزد؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. هم اکنون برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی وجود دارد که ارزش فعلی آن ها نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال 99 با افت 53 درصدی مواجه شده است. با این حال در جدول زیر به ارزش سهام عدالت در بازار بورس در 25 فروردین 1401 نگاهی انداخته ایم.

منبع: خراسان

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: