پایگاه خبری خانه فوتبال:

عملکرد سازمان لیگ از ابتدای تاسیسش تاکنون به شکلی بوده که هر لحظه می‌تواند باشگاه‌ها و اهالی فوتبال را شگفت‌زده کند. با این حال پیش از شروع لیگ بیست و یکم تا هفته بیست و پنجم این رقابت‌ها، این خصوصیت سازمان لیگ بیشتر به چشم آمد چرا که این سازمان از تاخیر در شروع لیگ برتر و قطره چکانی اعلام کردن برنامه این رقابت‌ها تا تغییر متعدد ساعت بازی‌های لیگ برتر، بدسلیقه و بی‌برنامه عمل کرده و استانداردهای دوگانه این سازمان در بسیاری از موضوعات، باعث تعجب همه شده است.

جدیدترین شگفتانه سازمان لیگ فوتبال برای باشگاه‌ها، تغییر دوباره قانون تعیین رتبه تیم‌های هم‌امتیاز در جدول رده‌بندی است؛ جایی که سهیل مهدی، مدیر کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال نشان داد که فوتبال به اصطلاح حرفه‌ای ایران علاوه بر امکانات سخت‌افزاری، چند سال هم از نظر قوانین فوتبال مدرن عقب است.

ابتدای فصل بود که حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال اعلام کرد که قانون بازی رو در رو جای تفاضل گل را در تعیین رتبه تیم‌های هم‌امتیاز گرفته است. در ادامه هم سهیل مهدی، مدیر کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال در تشریح این قانون صحبتی از گل زده در خانه حریف برای تعیین تیم برتر در بازی‌های رو در رو نکرده بود. از طرفی چون در کشورهای مختلف، دیگر قانون گل زده در خانه حریف ملاک اول نیست، باشگاه‌ها و اهالی فوتبال مبنا را بر نبودن این قانون در لیگ برتر گذاشته بودند.

با این حال مهدی، دوشنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی در فاصله ۶ هفته مانده به پایان لیگ برتر اعلام کرد که بازی رو در رو با در نظر گرفتن قانون گل زده در خانه حریف ملاک سازمان لیگ فوتبال برای رتبه بندی تیم‌هاست. اظهارات مدیر کمیته مسابقات، اعتراض باشگاه پرسپولیس را به همراه داشت چرا که در صورت هم‌امتیاز شدن استقلال و پرسپولیس در پایان فصل، استقلال قهرمان لیگ می‌شود، زیرا داربی رفت به میزبانی استقلال با تساوی صفر، صفر و داربی برگشت به میزبانی پرسپولیس با تساوی یک، یک به پایان رسیده است.

اکنون می‌خواهیم بررسی کنیم که لیگ‌های معتبر اروپایی که تیم‌های هم‌امتیاز را بر مبنای قانون بازی رو در رو رتبه‌بندی می‌کنند، در صورتی که نتیجه بازی رو در رو مساوی باشد، به ترتیب چه پارامترهایی تعیین‌کننده رتبه آن‌هاست.

لالیگا

تفاضل گل در بازی رو در رو (بدون اعمال گل زده در خانه حریف)

تفاضل گل

گل زده

بازی جوانمردانه

سری آ

تفاضل گل در بازی رو در رو

تفاضل گل

گل زده

بازی پلی‌آف در زمین بی‌طرف در صورتی که برای تعیین قهرمان، سهمیه اروپا یا سقوط باشد. در غیر این صورت با قرعه‌کشی.

بوندسلیگا

در بوندسلیگا در صورتی که دو تیم در امتیاز، تفاضل گل و گل زده برابر باشند، بازی رو در رو تعیین کننده رتبه تیم‌ها می‌شود. حال اگر امتیازات دو تیم در بازی رو در رو برابر شود، تعیین رتبه بر مبنای زیر است:

گل زده در بازی رو در رو

گل زده در خانه حریف

گل‌های زده در دیدارهای خارج از خانه

لیگ قهرمانان اروپا

از امسال قانون گل زده در خانه حریف از لیگ قهرمانان حذف شده است.

به گزارش ایسنا، موارد بالا نشان می‌دهد که فوتبال مدرن اروپا به دنبال حذف قانون گل زده در خانه حریف است. با این وجود به نظر می‌رسد فوتبال ایران می‌خواهد به عقب‌ماندگی خودخواسته‌اش ادامه دهد و در ساده‌ترین موارد مانند تعیین رتبه تیم‌های هم‌امتیاز هم با قوانین قدیمی اداره شود. البته در رابطه با این موضوع، حتی اگر حق را به سازمان لیگ بدهیم که بتواند قوانین خودش را تصویب و اجرا کند اما همچنان جای انتقاد بابت دیر اعلام کردن جزئیات قوانین تعیین رتبه تیم‌های هم‌امتیاز که می‌تواند سرنوشت قهرمانی را تعیین کند، وجود دارد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: