پایگاه خبری خانه فوتبال:

رسانه انگلیسی زبان به تمجید و آنالیز عملکرد مهدی طارمی در لیگ پرتغال پرداخت و او را بازیکنی گلزن مثل کریم بنزما دانست.
به گزارش خبرگزاری فارس، سایت breakingthelines در گزارشی به آنالیز و بررسی عملکرد طارمی در تیم پورتو پرداخت و از او به عنوان یکی از بهترین بازیکنان دنیا نام برد.
گزارش این رسانه تحلیلی انگلیسی زبان که به قلم اوگنینی آبایومی نوشته شده را در زیر بخوانید:
در تابستان 2019 ، کیلیان امباپه،دومین بازیکن گران‌قیمت دنیا خودش را برای فصلی دیگر برای بازی در پاری‌سن‌ژرمن آغاز کرد. در همان زمان بنزما یک فصل بی‌جام را سپری کرده و محمد صلاح به قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا با لیورپول رسیده بود.
مهدی طارمی، در سمتی دیگر به 18 ماه بازی در الغرافه پایان داد و در تاریخ 27 جولای 2019 با قراردادی 2 ساله راهی ریوآوه شد تا اولین حضور خود در فوتبال اروپا را تجربه کند. امروز طارمی در کنار بنزما، صلاح و امباپه جزو 6 مهاجم برتر دنیا بدل شد که در یک فصل بیش از 20 گل و 10 پاس گل به ثبت رسانده است.

مهاجم ایرانی کار خود را در آکادمی برق بوشهر در سال 2002 آغاز کرد. در سن 14 سالگی به آکادمی ایران‌جوان رفت و سپس برای خدمت سربازی به شاهین بوشهر رسید.

او 7 بازی برای این باشگاه انجام داد و تنها یک گل زد و سپس در سال 2013 با قرارداد 2 ساله به ایران‌جوان بازگشت. او پیراهن شماره 9 را پوشید و توانست در 22 بازی 12 گل به ثمر رساند و به دومین گلزن آن رقابت بدل شود.

گلزنی طارمی ادامه پیدا کرد و به پرسپولیس رسید و در 105 بازی 53 گل به ثمر رساند. او راهی الغرافه شد و در 38 بازی 20 گل برای باشگاه قطری به ثبت رساند تا برای اولین بار به باشگاه اروپایی برسد و به تیم ریوآوه بپیوندد.

ریوآوه باشگاهی است که در سال 1939 تاسیس شده، یک شهر کوچک در شمال پرتغال که نامش از رود آوه گرفته شده است. این باشگاه بازیکنانی چون اوبلاک، ادرسون، روی خورخه، فابیو کوئنترائو را به دنیا معرفی کرده است.

ریوآوه با مربیگری میگوئل کاردوسو به رده پنجم جدول پرتغال رسیده بود. این مربی در پایان فصل راهی فرانسه شد تا هدایت باشگاه نانت را برعهه گیرد. آنها بازیکنان کلیدی خود را نیز فروختند ولی در تابستان بازسازی خوبی شکل گرفت و بازیکنانی چون کارلوس مانه، لئو ژاردیم، سانتوس، لوکاس پیاژون و مهدی طارمی خریداری شد.

ستاره ایرانی یک تاثیر شگرف در تیم ریوآوه گذاشت و توانست در اولین مسابقه خود مقابل آوس یک هت‌تریک به ثبت رساند. در هفته بعد او 3 پنالتی گرفت و توانست باعث پیروزی تیمش مقابل اسپورتینگ لیسبون شود.

طارمی همین عملکرد را تداوم بخشید و توانست در 37 بازی برای ریوآوه آمار 21 گل و 2 پاس گل را زیر نظر کارلوس کاروالهال به ثبت رساند و باعث پنجم شدن ریوآوه شود. این تیم در روز آخر مسابقات لیگ پرتغال تیم فامالیکائو را شکست داد تا به مقدماتی لیگ اروپا نیز راه یابد. ستاره ایرانی 18 گل در لیگ به ثمر رساند و در کنار کارلوس وینیسیوس و پیتزی از بنفیکا به آقای گل لیگ پرتغال بدل شد.

کارلوس وینیسیوس به تاتنهام رسید و پیتزی به ترکیه و تیم استانبول باشاک‌شهیر رفت. در این شرایط طارمی به تنها بازیکن عالی پرتغال بدل شد.

در تابستان برای ریوآوه اتفاقات زیادی افتاد و کارلوس کاروالهال، نونو سانتوس و ماتئوس ریس این تیم را ترک کردند و به نظر می‌رسید طارمی در این تیم بماند ولی این بازیکن نیز به پورتو با قیمت 4.5 میلیون یورو فروخته شد تا دوران جدید ستاره ایرانی آغاز شود.

طارمی در فصل بعدی یعنی فصل 2020-21 برای پورتو درخشش خود را بهبود بخشید و توانست آمار عالی 23 گل و 18 پاس گل را به ثبت رساند. او در این فصل باز هم بهتر شد و توانست در حالی که 3 بازی باقی مانده، آمار 24 گل و 17 پاس گل را به ثبت رساند. گل آکروباتیک او به چلسی به یکی از 3 گل نامزد پوشکاش بدل شد.

طارمی 1.87 متر قد دارد و در خط تهاجمی شبیه به بازیکنانی چون رود فان نیستلروی ، ادین ژکو ، کریم بنزما یا زلاتان ایبراهیموویچ است. او بازیکنی تکنیکی است و به شدت قدرت بالای تمام‌کنندگی دارد. از لحاظ فیزیکی نیز بسیار خوب است که باعث می‌شود مدافعان برای گرفتن او به سختی بیفتند. او خیلی خوب به عمق خط دفاع می‌زند و بسیار خوب بلد است که پاس‌های دیدنی هم‌تیمی‌هایش را صاحب موققعیت کند.

طبق نقشه حرارتی او در سایت سوفااسکور، طارمی در ریوآوه به تک مهاجم مرکزی نام گرفته بود. وظیفه‌اش گلزنی بود ولی این توانایی را نیز داشت که در موقعیت قرار گیرد و با پای راست قدرتمندش دروازه تیم‌ها را به خوبی باز کند.

در عکس زیر مشاهده می‌کنید که مقابل بنفیکا، او در خط میانی حضور دارد ولی با شانه خود به هم‌تیمی‌ خود نشان می‌دهد که چه فضایی پیش روی خود دارد. او در پورتو در کنار زوج خود عملکردی حیرت‌انگیز داشت و توانست در سیستم 2-4-4 کونسیائو عملکردی عالی به ثبت رساند. او در پورتو بیشتر در سمت چپ قرار گرفت و سعی داشت با قدرت دریبل‌زنی وارد محوطه شود و برای خود موقعیت بسازد.

طارمی به دلایل بسیاری یک بازیکنی بین شماره 9 و شماره 10 است. او می‌تواند موقعیت‌سازی کند، فضا بسازد و گلزنی کند. او خیلی شبیه بنزماست. بازیکنی که می‌تواند به پشت خط تدافعی بیاید و خیلی خوب به عمق بزند.

در ماه جولای، ستاره ایرانی 30 ساله خواهد شد. هنوز مشخص نیست که تیم‌های دیگر اروپایی به دنبال او هستند یا نه ولی اگر این اتفاق بیفتد، پورتو می‌تواند پول به جیب بزند. قرارداد طارمی با پورتو در سال 2024 به پایان می‌رسد و او حالا نزدیک است تا اولین جام خود را در اروپا بدست آورد. او اکنون یکی از بهترین بازیکنان پرتغال است و به بازیکنی طوفانی مثل رادامل فالکائو یا جکسون مارتینز در پورتو بدل شده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: