پایگاه خبری خانه فوتبال:

وام مسکن افزایشی شد. وام مسکن به دو میلیارد تومان رسید. وام مسکن به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می شود. با افزایش وام مسکن شاهد گرانی مسکن خواهیم بود. وام مسکن نمی تواند نصف هزینه های خرید یک خانه را در شهر تهران پوشش دهد.

سقف جدید وام مسکن و تسهیلات ودیعه مسکن

در جلسه امروز شورای‌عالی مسکن به‌ریاست‌ آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری، افزایش سقف وام خرید مسکن تصویب شد.
امروز در سومین جلسه شورای‌عالی مسکن به‌ریاست آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف وام خرید مسکن موافقت شد.
در جلسه مذکور وزارت راه و شهرسازی پیشنهاداتی در سه حوزه زمین، تسهیلات و مصالح ارائه کرده بود که پیشنهادات مطرح‌شده در حوزه‌های زمین و تسهیلات بررسی شد و به تصویب رسید و تصمیم‌گیری درباره پیشنهادات بخش مصالح به جلسه آتی موکول شد.
دیروز رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه کنفرانس خبری با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان از برنامه‌ریزی برای بازار مسکن خبر داده و گفته بود: در بخش وام ودیعه مسکن، ما پیشنهاد پرداخت وام ۱۰۰میلیون تومانی را برای شهر تهران به شورای‌عالی مسکن ارائه کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که "فعلاً مبلغ سود این وام مشخص نیست که به‌زودی آن را اعلام خواهیم کرد."، در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم در مورد وام خرید مسکن افزود: دراین‌باره نیز ما پیشنهاد پرداخت وام ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی را برای شهر تهران ارائه داده‌ایم که امیدواریم دولت با آن موافقت کند.

اقساط نجومی وام ۷۰۰ میلیونی خرید مسکن!

درحالی قرار است پیشنهاد وام ۷۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن در شورای عالی مسکن مطرح شود که قسط این وام در بازپرداخت به‌روش ساده ماهانه ۱۱.۶ میلیون تومان می شود.

دیروز رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد افزایش سقف وام خرید مسکن به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در شهر تهران به شورای عالی مسکن خبر داد.

وی بیان کرد:‌ فردا (سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت) جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود که پیشنهاد افزایش وام خرید و ودیعه مسکن در این جلسه مطرح خواهد شد.

مشخص نیست چه رقمی از وام پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی وام خرید و چه رقمی مربوط به وام جعاله (تعمیر مسکن) است. اما اگر فرض بر این باشد که شورای عالی مسکن با افزایش سقف وام به ۷۰۰ میلیون تومان موافقت می‌کند میزان قسط این وام در بازپرداخت ۱۲ ساله ماهانه ۱۱ میلیون و ۶۵۷ هزار تومان خواهد بود.

کل بازپرداخت این وام با احتساب سود آن حدود یک میلیارد و ۶۷۸ میلیون تومان خواهد بود. سود وام ۷۰۰ میلیون تومانی حدود ۹۷۸ میلیون تومان خواهد بود.

در بازپرداخت به روش پلکانی با آن‌که مبلغ اقساط اولیه کاهش می‌یابد اما در ماه ۱۲ سال دوازدهم متقاضی در مجموع با احتساب سود، یک میلیارد و ۷۷۸ میلیون تومان پرداخت می‌کند. کل سود این تسهیلات نیز به بیش از یک میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

در زمان حاضر متقاضیان وام خرید مسکن در تهران می‌توانند ۴۸۰ میلیون تومان وام زوجین دریافت کنند. ۸۰ میلیون این وام جعاله است که باید در بازه زمانی ۵ ساله اقساط آن پرداخت شود.

قسط ماهانه وام ۴۰۰ میلیون تومانی در بازپرداخت به روش‌ ساده‌ ۱۲ ساله ماهانه ۶ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان است. کل سود این وام حدود ۵۶۰ میلیون تومان است. همچنین قسط وام جعاله در روش ساده حدود ۲ میلیون تومان و کل سود حدود ۴۱ میلیون تومان است.

اوایل ماه جاری بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن در تهران را منتشر کرد. بر اساس این گزارش که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است طی فروردین ۱۴۰۱ تعداد معاملات بازار مسکن تهران با کاهش ۴۹.۹ درصدی به ۳۴۰۰ فقره رسید. این میزان در مقایسه با فروردین ۱۴۰۰ حاکی از رشد ۶۳.۷ درصدی دارد.

متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در ماه گذشته ۳۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بود که در مقایسه با اسفند ۱۴۰۰ بالغ بر ۲.۴ درصد کاهش یافته است. در عین حال این قیمت نسبت به فروردین سال گذشته ۱۶.۹ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه فروردین (۹۱.۷ درصد) حدود ۷۵ درصد کمتر بوده که نشان از کُند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن (نقطه به نقطه) در فروردین امسال دارد.

با توجه به متوسط قیمت اعلام شده از سوی بانک مرکزی، قیمت یک واحد ۵۰ مترمربعی در تهران حدود یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان خواهد بود. بنابراین وام احتمالی ۷۰۰ میلیون تومانی (هزینه خرید اوراق حق‌تقدم مسکن را فاکتور می‌گیریم) حدود ۴۱ درصد قیمت مسکن (در فروردین ۱۴۰۱) را پوشش می‌دهد.

وام مسکن

قیمت جدید وام مسکن 

 روند افزایشی اوراق مسکن همچنان ادامه دارد؛ به طوریکه متاهل‌ها برای خرید این اوراق باید بیش از ۱۱۹ میلیون تومان پرداخت کنند، درحالی که این رقم در هفته قبل حدود ۹۸ میلیون تومان بود.

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین و اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۱۲۵ هزار و ۷۰۰، ۱۲۳ هزار و ۸۰۰ و ۱۲۴ هزار و ۲۰۰تومان قیمت دارند. هر برگ  اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر، مرداد و شهریورماه سال گذشته با قیمت ۱۲۳ هزار و ۹۰۰، ۱۲۴ هزار و ۴۰۰ و ۱۲۳ هزار و ۹۰۰تومان داد و ستد می‌شود.

همچنین این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۱۲۴ هزار و ۵۰۰، در آبان ماه ۱۲۴ هزار و ۱۰۰ و در آذرماه نیز ۱۲۳ هزار و ۳۰۰  تومان قیمت دارند. اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن  سال گذشته نیز با قیمت های ۱۲۴ هزار و ۷۰۰ و ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود. این گزارش نیز بر اساس قیمت بهمن ماه نوشته شده است.
قیمت اوراق برای مجردها و متأهل‌های تهرانی

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی، ۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۹ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۶۹ میلیون و ۷۲۰هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۹۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۹ میلیون و ۹۲۰هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۱۹ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت اوراق در سایر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۳۹ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان و متاهل ها نیز باید ۷۹ میلیون و ۶۸۰هزار تومان پرداخت کنند.

این وام برای مجردهای سایر مناطق شهری به ۱۲۰ و برای زوجین این مناطق نیز به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است؛ بنابراین مجردها باید با پرداخت ۱۴ میلیون و ۹۴۰ و متاهل‌ها نیز با پرداخت ۲۹ میلیون و ۸۸۰هزار تومان برای خرید اوراق نسبت به اخذ این وام اقدام کنند.

سقف وام مسکن قابل پرداخت در شبکه بانکی برای زوجین در حال حاضر ۴۸۰ میلیون تومان است و اگرچه راه برای خانه‌دار شدن زوجین خانه اولی چندان هموار نیست، اما به نظر می‌رسد خرید آپارتمان برای این گروه با توجه به اینکه سقف سن بنای مجاز به استفاده از وام نیز به ۲۵ سال افزایش یافته است، ناممکن نیست.

اگرچه تجربه جهانی نشان می‌دهد وام‌های رهنی در دنیا عموما باید حدود 80 درصد از ارزش ملک را پوشش دهند تا مورد استقبال متقاضیان مسکن قرار گیرند، اما در ایران چنین عرفی وجود ندارد و شبکه بانکی عموما چنین وام‌هایی پرداخت نمی‌کند.

انتظار حداقلی خانه اولی‌ها این است که بتوانند نیمی از هزینه خرید خانه را از طریق وام مسکن تامین کنند و اگر این موضوع قابل تحقق باشد، عزم ورود به بازار مسکن می‌کنند. هرچند پس از دوره اخیر جهش مسکن عملا قدرت پوشش وام پرداختی توسط بانک عامل بخش مسکن به شدت کاهش یافته و حتی ترمیم صورت گرفته در شهریور پارسال و رساندن سقف آن به 480 میلیون تومان نتوانست اثربخشی آن را در حد قابل قبول افزایش دهد. با این حال واقعیت این است که فعلا تصمیمی برای افزایش دوباره سقف وام مسکن اتخاذ نشده و خانه اولی‌ها به دنبال فرمولی هستند که بتوانند با همین وام‌های موجود شبکه بانکی نسبت به خرید خانه اقدام کنند.

بررسی فایل‌های موجود در بازار مسکن نشان می‌دهد هنوز هم در بازار پایتخت خانه‌هایی با قیمت حول و حوش یک میلیارد تومان در مناطق جنوبی شهر و برخی محله‌های کم‌برخوردار مناطق مرکزی و شرقی تهران وجود دارد که اغلب زیر 60 مترمربع هستند. وام فعلی مسکن اگرچه نیمی از ارزش این خانه‌ها را پوشش نمی‌دهد اما بین 40 تا 45 درصد از قیمت خرید این خانه‌ها را می‌توان از طریق وام مذکور پرداخت کرد و این یک انگیزه نسبی برای ورود به بازار مسکن به متقاضیان خانه اولی می‌دهد.

امکان به رهن سپردن این املاک نیز برای خانه اولی‌ها وجود دارد تا به این ترتیب بخشی از کسری نقدینگی خود را تامین کنند و با توجه به اینکه حداقل ارزش رهنی اغلب این املاک مترمربعی 4 میلیون تومان است، می‌توانند حداقل حدود 200 میلیون تومان نیز به این ترتیب تامین کنند و بقیه ارزش معامله را نیز به شکل نقد بپردازند. حتی اگر خانه‌های خریداری شده به این ترتیب ایده‌آل نباشد، حداقل مزیت خرید خانه با فرمول مذکور این است که اندک نقدینگی خانه اولی‌ها تبدیل به دارایی ملکی می‌شود و از عارضه کم‌ارزش شدن تحت تاثیر تورم پولی در امان می‌ماند.

وام مسکن

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: