پایگاه خبری خانه فوتبال:

نایب رئیس پیشین فدراسیون فوتبال گفت: حداکثر تا دو هفته آینده تکلیف کادرفنی تیم ملی را باید مشخص و برای بازیکنان و کادرفنی امنیت شغلی ایجاد کرد.
غلامرضا بهروان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد اظهارات دوپهلوی شب گذشته میرشاد ماجدی نسبت به ادامه همکاری فدراسیون فوتبال با دراگان اسکوچیچ و اینکه آیا این موضوع سبب بلاتکلیفی تیم ملی نمی‌شود، اظهار داشت: فوتبال جنبه‌های مختلفی دارد که یکی از آنها تمرین و بازی کردن است. بحث دیگر میزان توجه همه بخش‌های جامعه مثل مسئولان، رسانه‌ها، مردم به فوتبال ملی است که در آستانه حضور در جام جهانی قرار دارد. چگونگی تدارکات، تشکیل اردوهای مرتب و منظم و برگزاری دیدارهای تدارکاتی خوب و مناسب با مسابقات پیش رو و حمایت‌های دولت، توجه به نظرات صاحب‌نظران، افراد فنی، رسانه‌های صاحب نظر و... خیلی در عملکرد تیم ملی تاثیرگذار است. فقدان هر یک از این موارد هم اثرات سوئی برای تیم ملی خواهد داشت.

* نمی‌توان انتظار داشت همه از اردوی بدون خروجی راضی باشند

وی ادامه داد: ماجدی به درستی می‌گوید اسکوچیچ قرارداد دارد، این مربی برای تیم ملی زحمت کشیده و نتایج خوبی هم گرفته، باید به این موارد نگاه خوبی داشت، اما باید به بازی‌های پیش رو و اعتبار فوتبال ملی هم نگاه کرد. باید کارشناسان بنشینند و با در نظر گرفتن تمام جوانب تصمیم درست، منطقی و به‌موقعی بگیرند. وقتی اردوی بی‌موقعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کشوری مثل قطر برگزار می‌کنید که هیچ خروجی ای ندارد، نباید انتظار داشت همه راضی باشند. در این وضعیت مشخص است که سرمربی، بازیکنان، مردم و حتی خود مسئولان هم ناراضی می‌شوند، اما آقایان مدعی هستند این شرایط به آنها تحمیل شده است. البته تحمیل شدن شرایط دور از ذهن نیست و باید واقعیات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم در نظر گرفت.

* همه تیم ها نزدیک جام جهانی از 25 بازیکن در اردو استفاده کردند اما ایران از حدود 30 بازیکن

نایب رئیس پیشین فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون باید بزرگان فوتبال ما جلسه‌ای تشکیل بدهند و با مسئولان فدراسیون، بازیکنان و کادر فنی به نقطه مشترک مناسبی برسند. یکی از مشکلات فعلی این تیم نداشتن همدلی و حمیت است. مدیران فدراسیون باید برای این موضوع چاره‌ای بیندیشند و همدلی ایجاد کنند. نکته مهم دیگر این است که همه تیم‌های حاضر در جام جهانی وقتی به اردو می‌روند بیش از 25 بازیکن با خود نمی‌برند، اما حدود 30 بازیکن در اردوی اخیر ما حضور داشتند. در شرایطی که باید هرچه سریع‌تر تیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شاکله اصلی رساند و از هر فرصتی برای تشکیل اردو برای ایجاد صمیمیت و یکدلی استفاده کرد.

* بزرگ ترین ایراد تیم ملی دچار شدن به روزمرگی و همدل نبودن است

بهروان افزود: باید حریفانی مناسب با ویژگی‌های تیم‌هایی که در جام جهانی هم گروه ما هستند برای بازی‌های دوستانه انتخاب کنیم. باید افق و استراتژی برای خودمان ترسیم کنیم. بزرگ‌ترین اشکال تیم ملی، دچار شدن به روزمرگی است. در این موضوع فقط فدراسیون و کادر فنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مقصر نمی‌دانم. زیرا برخی مشکلات ما خارج از این حیطه است و باید مسئولان بلندپایه کشور برای تیمی که دارای عزت، جایگاه و شأن است تدابیری در نظر بگیرند. مردم این تیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عاشقانه دوست دارند. آنها خیلی مهم هستند. تیم ملی برای همه مردم و بخش‌های کشور است. وقتی لیگ ما کیفیت خوبی نداشته، تیم ملی هم درست نخواهد شد.

* باید برای بازیکن و مربی تیم ملی ثبات و امنیت شغلی ایجاد کرد

وی تصریح کرد: تا 30 آبان و بازی اول در جام جهانی مقابل انگلیس زمان بسیار حساسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش رو داریم. نباید 5 تا 10 روز قبل از این بازی دنبال این باشیم که اینجا یا آنجا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درست کنیم. از همین الان باید به فکر باشیم، هر چند خیلی هم دیر شده است. اکنون باید تیم ملی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شرایط ثبات رساند و برای بازیکن و کادر فنی امنیت شغلی ایجاد کرد. به همین دلیل گفتم تعداد بازیکنان حاضر در اردو باید کم شوند. بازیکن و مربی باید بدانند قرار نیست تا جام جهانی تغییر کنند. نباید با هیچ کس هم تعارف داشته باشیم.

* مربی را تضعیف کنید، تیم نتیجه نمی‌گیرد

نایب رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در مورد اینکه آیا ادامه همکاری با دراگان اسکوچیچ به سود تیم ملی است،  گفت: باید بحث شأن و اعتبار تیم ملی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی تعریف کنیم، اگر تصمیم‌گیری قبلی ما روی اصول، کارشناسی، فنی و در راستای منافع ملی بوده باید پای آن بایستیم، در غیر این صورت باید هرچه سریع‌تر وضعیت  کادر فنی تیم ملی مشخص کرد. وقتی مربی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تضعیف می‌کنید، مطمئن با‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شید او نتیجه لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌گیرد. در درجه اول باید به خودتان اعتبار بدهید.

* فدراسیون ما در دنیا استثنایی است و برای فیفادی شهریور هم مشکل داریم

بهروان با اشاره به برنامه ریزی فدراسیون فوتبال برای برگزاری دیدارهای دوستانه، گفت: اشکال کار ما این است که خیلی از تصمیمات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از مدت‌ها قبل نگرفتیم. باید خیلی جلوتر برنامه‌ریزی‌ می‌کردیم. تیم‌هایی مثل ژاپن، کره جنوبی در سطح آسیا و مدعیانی همچون برزیل و انگلیس برای دو تا 5 سال آینده خود برنامه دارند، اما ما نزدیک به فیفا دی دنبال حریف می‌گردیم. در نهایت هم تیم خوبی پیدا نمی‌کنیم، چرا می‌خواهیم خودمان و مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فریب بدهیم؟ فدراسیون باید خیلی سریع‌تر به فکر برگزاری بازی دوستانه می‌افتاد. متاسفانه وضعیت فدراسیون ما مقداری در دنیا استثنایی شده است. شک نکنید برای فیفادی شهریور هم مشکلات خاصی خواهیم داشت، زیرا تمام تیم‌های حاضر در جام جهانی برای آن تاریخ برنامه‌ریزی کرده‌اند، مگر اینکه دنبال تیم‌هایی برویم که از لحاظ رنکینگ از ما پایین‌تر هستند و هیچ برنامه کوتاه‌مدتی ندارند. آنها از پیشنهاد فدراسیون ما استقبال کرده و برنامه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پر می‌کنند، ولی این کار چه حاصلی برای ما دارد؟

* رزومه کی روش مشخص است و باید به این فکر باشیم حیثیت مان در جام جهانی زیر سوال نرود

وی در خصوص مطرح شدن بحث بازگشت کارلوس کی‌روش به تیم ملی خاطرنشان کرد: کی‌روش یک مربی دارای رزومه است و کارنامه مشخصی هم در تیم ملی دارد، اما باید دید می‌خواهیم با سرمربی فعلی چه رفتاری داشته باشیم؟ این موضوع خیلی مهم است. نمی‌توانیم تصمیمات لحظه‌ای و عکس‌العملی بگیریم، باید آینده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم ببینیم. کسب نتایج خوب در جام جهانی برای آینده فوتبال ما بسیار مهم است، همان گونه که اگر تیم‌های ما در لیگ قهرمانان آسیا نتایج خوبی بگیرند به سود تیم ملی هم خواهد بود. اگر تیم ملی در جام جهانی با گروهی و مقابل حریفانی مثل آمریکا و انگلیس نتایج بدی بگیرد خیلی برای کشور بد می‌شود و حیثیت چندین ساله ما زیر سوال می‌رود.

* AFC خیلی عقب مانده است

نایب رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با اشاره به ضعف‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا عنوان کرد: AFC خیلی دچار عقب‌افتادگی و عقب‌ماندگی است. یوفا ‌‌‌‌‌‌‌‌با راه انداختن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ لیگ ملت‌ها برای تمام تیم‌های این قاره بازی‌های تمرینی و آماده‌سازی در نظر گرفته است، همان گونه که فدراسیون جهانی والیبال هم با راه‌اندازی لیگ ملت‌ها، تیم‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای جام جهانی آماده می‌کند. چرا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در آسیا چنین کاری انجام نمی‌شود؟ هرچه فریاد می‌زنیم نمی‌دانیم آقایان به دنبال چه چیزی هستند که ‌‌‌‌‌به این مسائل توجه نمی‌کنند. مدام می‌گویند شرق و غرب آسیا ویژگی‌های اقلیمی خاصی دارند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌  بارها در جلسات کنفدراسیون فوتبال آسیا شرکت کردم و طرح دادم، با سایر کشورها هم هماهنگی‌های لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دادیم تا به تقویم مشترکی برسیم،

بهروان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اضافه کرد: اکنون یک سال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بین بردند تا مسابقات لیگ قهرمانان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ماه آگوست (اواخر مرداد و اوایل شهریور) برسانند، در حالی که خیلی سال پیش در زمان ریاست عزیز محمدی در سازمان لیگ این طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ما دادیم. خودم در آن جلسه شرکت کردم و این پیشنهاد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه کردم. دیگران هم حتما گفته‌اند اما AFC توجهی به این موضوع نداشت. همه کشورهای شرق و غرب آسیا در آن جلسات هیجانی می‌شدند تا به نظر مشترکی برسیم، اما درنهایت شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جوری رقم زدند که باشگاه های ما یک سال نمی‌توانند در آسیا حضور داشته باشند. منابع مالی باشگاه‌های ایرانی خیلی محدود است. همه این مسائل به تیم ملی لطمه می‌زند.

* رسانه ها می دانند تیم ملی دچار دو دستگی شده است 

وی در مورد اینکه اگر بخواهد زمانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای تعیین تکلیف اسکوچیچ یا سرمربی جدید برای  تیم ملی در نظر بگیرد، چه پیشنهاد‌ی خواهد داد، گفت: باید برای جام جهانی که از 30 آبان شروع می‌شود، چه برنامه‌ای ریخته شده؟ از برنامه‌ریزی جام جهانی عقب مانده‌ایم، فکر چه چیزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کنیم؟ باید سریع‌تر تصمیم بگیریم. اگر می‌خواهیم ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سکوچیچ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگه داریم باید در تیم ملی همدلی ایجاد کرد. نه اینکه گروهی موافق یا مخالف ادامه همکاری باشند. این موضوع سبب دو دستگی و چندپاره شدن تیم ملی خواهد شد، در این حالت هرگز موفق نمی‌شویم و فرقی هم نمی‌کند چه کسی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سرمربی باشد.

* وضعیت تیم ملی مانند آتش زیر خاکستر است، شرایط فورس ماژور شده 

عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال افزود:‌مدیریت فدراسیون باید شرایط ایجاد همدلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به وجود آورد. رسانه‌ها می‌دانند اکنون که اسکوچیچ سرمربی تیم ملی است، در این تیم دودستگی ایجاد شده. این موضوع مربوط به قبل است، اما دست روی دست گذاشتیم. این آتش زیر خاکستر ماند اما خاموش نشد. اگر همان زمانی که مشکلات آغاز شد، آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل می‌کردیم خیلی بهتر بود، اما بحث اکنون خیلی حاد شده و مسائلی مثل بدی شرایط تمرین، اردوها، استفاده نکردن از فیفا دی، فراهم نکردن دیدارهای تدارکاتی خوب، سبب شده بازیکنان تیم ملی به ویژه نفرات باتجربه‌تر حرف‌هایی بزنند که به حق هم هست.

رئیس سابق هیات فوتبال مازندران تصریح کرد: اگر رسانه یا کارشناسی انتقاد می‌کند به آنها هم حق بدهیم و نگوییم دشمن ما هستند. آنها رکن رکین و دلسوز فوتبال و صاحب نظر هستند. اینکه مدام بگوییم به زودی با تشکیل جلسه بحثی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دستورکار قرار می‌دهیم فقط سبب می‌شود زمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست بدهیم. اکنون شرایط تیم ملی ‌‌‌‌‌‌‌فورس‌ماژور شده است.

* حداکثر تا 2 هفته آینده تکلیف تیم ملی را مشخص کنید

بهروان افزود: اگر قصد حفظ اسکوچیچ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارید باید بازیکنان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همدل کنید، به آنها بگویید او مربی و بزرگ تیم است و با این مربی به جام جهانی می‌رویم، در غیر این صورت هر چه سریع‌تر برایش جانشینی انتخاب کنیم. حداکثر تا دو هفته آینده باید موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل و فصل کنید. همه صاحب‌نظران، اعضای کمیته فنی و حتی رسانه‌ها باید بنشینند و با هم در این باره بحث کنند. از سرمربیان قبلی تیم ملی هم کمک بگیرید. قرار نیست بار دیگر آنها سرمربی شوند، بلکه فقط می‌خواهید از نظرشان استفاده کنید. مربیان باشگاهی ما خیلی دور از کادر فنی و سرمربی تیم ملی هستند، بازیکنی که تخصص‌اش بازی در کناره‌های خط دفاعی یا وینگر است را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان دفاع وسط استفاده می‌کنیم. آیا این کار درست است؟

* با استفاده از نورافکن در دفاع وسط چه هدفی داریم؟

نایب رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افزود: فدراسیون فوتبال آلمان جلسات مختلفی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بین سرمربیان تیم‌های باشگاهی بزرگش و سرمربی تیم ملی برگزار می‌کند. سرمربی تیم ملی از آنها همفکری و کمک می‌خواهد و می‌گوید فلان بازیکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای این پست می‌خواهم، آیا می‌توانید از او در باشگاه در این پست استفاده کنید تا تجربه کسب کند؟ اما ما با استفاده از بازیکنی مثل نورافکن در دفاع وسط چه هدفی داریم؟ بازی با الجزایر تدارکاتی بود و باید از آن برای شناخت ترکیب استفاده می‌کردیم، اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

* در شرایط فعلی تیم ملی همه مقصر هستند نه فقط کادرفنی

وی افزود: در وضعیت فعلی تیم ملی فقط نمی‌توانیم کادر فنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ موثر بدانیم، بلکه همه مقصر هستند زیرا مدام در حال تعارف کردن هستیم. صد درصد منافع تیم ملی باید در راس باشد، اما مسئول باید بداند اگر کسی نقد می‌کند، دشمنش نیست، بلکه می‌خواهد تیم ملی نتیجه بگیرد. هیچ چیزی مهم‌تر از رضایت‌مندی و شاد شدن مردم نیست، اگر آنها راضی باشند صد درصد رسانه‌ها و خود مسئولان هم راضی خواهند بود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: