پایگاه خبری خانه فوتبال:

یارانه نقدی چند سالی است که پرداخت می شود. یارانه نقدی به تمام افراد تعلق نمی گیرد. یارانه نقدی قرار است از این ماه افزایشی شود. یارانه نقدی به منظور کمک به وضعیت معیشت مردم به آنها تعلق می گیرد. جزئیات جدید یارانه نقدی را بخوانید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: ارز چند نرخی محل ایجاد فساد و رانت است و در این شرایط منابع ارزی کشور در یک فرآیند غیرشفاف و غیرقابل رصد از چرخه تولید و نظارت خارج شده و در نهایت به دست مصرف کننده که صاحب اصلی این ارز است، نمی رسد. در خصوص ارز ترجیحی در ایران فساد ناشی از این ارز به جایی رسید که حدود ۲۰ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به کالاهای غیر ضروری تبدیل و یا در قالب کالاهای تولید شده با سوبسید و یارانه که باید در اختیار مردم قرار می گرفت از کشور خارج شد.

شهباز حسن پور بیگلری، نماینده بردسیر و کرمان افزود: هنگامی که دولت تصمیم به حذف ارز ترجیحی و واقعی کردن قیمت ها گرفت، نقش مجلس در بعد نظارت بسیار اساسی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: به طور کلی، هر زمان که  دولت از کالایی حمایت غیرمتعارف کرده این کالا تبدیل به رانت برای عده‌ای خاص و همچنین مسبب  اتلاف منابع ملی و فساد در اقتصاد  شد. در نتیجه مساله قابل اهمیت نحوه اجرای حذف ارز ترجیحی است، بنابراین مجلس باید با پیگیری و مطالبه گری و نظارت بر طرح  کالابرگ الکترونیک هرچه سریعتر آن را به مرحله اجرای آزمایشی برساند  وتا رسیدن به تثبیت و حصول نتیجه، پیگیری دقیقی داشته باشد.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: مصوبه مجلس برای حذف این ارز باید به گونه ای باشد که قدرت خرید مردم کاهش پیدا نکند و مجلس آن مساله را پیش بینی کرده است. پرداخت یارانه و کالابرگ دو راه مد نظر برای جایگزینی ارز وارداتی بود. مجلس برای این منظور کالابرگ را در نظر دارد که برای ۹ دهک تعریف شده است و اکنون دولت تا آماده سازی زیر ساخت های لازم برای کالابرگ در حال پرداخت یارانه نقدی است اما باید برای کنترل بازار فکری اساسی بکند، چرا که به بهانه حذف ارز همه کالاها با افزایش قیمت مواجه شده اند و مدرم از این نظر با مشکلاتی مواجه شده اند.

نماینده مردم بردسیر و کرمان در مجلس همچنین مطرح کرد: از نظر مجلس، کالابرگ موثر تر از یارانه نقدی برای مردم است. از نظر ما  یارانه  نقدی دو اثر مهم منفی را در توان خرید مردم ایجاد می کند، هرگونه تزریق نقدینگی به اقتصاد به صورت وام بانکی و یا یارانه نقدی که باعث افزایش  پایه پولی و افزایش نقدینگی  شود سبب ایجاد و رشد تورم و کاهش قدرت خرید مردم می شود. در عین حال ممکن است، در دهک های ضعیف، به دلایل مختلف از جمله اعتیاد،سرپرست خانوار مبلغ واریزی را در مسیری غیر از تامین سبد غذایی خانوار مصرف کند که عملا سهم فرزندان این خانوار از یارانه سوء تغذیه خواهد بود.

حسن پور درپایان افزود:اگر برای کالاهای اساسی یارانه به صورت  کالابرگ الکترونیکی اختصاص یابد، شاهد افزایش تولید و رقابت در این محصولات و همچنین جذب نقدینگی خواهیم بود،لازم به ذکر است کالا برگ سبب افزایش سرانه مصرف خانوار و تامین ارزان مایحتاج عمومی مردم می شود، در نتیجه نظر اکثر نمایندگان مجلس بر اجرای سریعتر کالابرگ الکترونیکی برای یارانه کالاهای اساسی است.

​علی بهادری جهرمی گفت: قانونگذار روش کالابرگ را برای پرداخت یارانه‌ها به مردم پیش‌بینی کرده است.

سخنگوی دولت گفت: هیچ‌گونه برنامه‌ای برای تغییر قیمت نان و بنزین در دستور کار دولت نیست.

بهادری تصریح کرد: دولت تلاش می‌کند زیرساخت‌های لازم برای اختصاص کالابرگ الکترونیکی را به شیوه‌ای که بدون افزایش پرداخت از جیب مردم، یارانه به شیوه کالابرگی یعنی از طریق عابربانک‌ها در اختیارشان قرار بگیرد، فراهم کند ولی طبیعتا تا فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم همین شیوه کنونی پرداخت نقدی یارانه‌ها استمرار خواهد داشت.

وی تاکید کرد: کارتخوان‌های نان طبق برنامه زمان‌بندی قبلی در استان‌ها توزیع می‌شود. هیچ‌گونه برنامه‌ای برای تغییر قیمت نان و بنزین در دستور کار دولت نیست.

دبیر هیأت دولت گفت: صرفا زیرساخت‌هایی برای نان در حال توسعه در سطح کشور است و با استقرار کامل ابن زیرساخت‌ها هم بنا نیست هیچ تغییری در پرداخت از جیب مردم برای نان صورت پذیرد.

ارزانی کالاها با اعطای کالابرگ الکترونیکی

نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی گفت: تعدادی از افراد شامل پرداخت یارانه نقدی نشده اند که دولت و وزارت تعاون باید سازوکار لازم برای اعتراضات جامانده ها را رسیدگی نماید تا حق احدی ضایع نشود.

محمد علی پور در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پس از شکست خفت بار و فرار مفتضحانه آمریکا از افغانستان، رژیم غاصب و ضد بشری اسرائیل سعی دارد با کمک سران سرسپرده کشورهای منطقه جبهه ای در مقابل مقاومت ملت های مظلوم و ایران اسلامی ایجاد نماید و ایران اسلامی تحت رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری و تداوم راه شهدا و شهید سلیمانی استوارتر به راه خود ادامه می دهد و رژیم غاصب اسرائیل در مسیر سراشیبی سقوط و اضمحلال قرار گرفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم یادآور شد: مجلس در راستای همگامی و همراهی با دولت در بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه داد چنانچه قصد حذف ارز ترجیحی و ساماندهی یارانه ها را داشت قبلا باید ترتیبات جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی و به طرق مطمئن به انجام رسانده باشد، طوری که افراد بتوانند این کالا و خدمات را به نرخ شهریور ۱۴۰۰ تهیه کنند. اولا به جای کالابرگ الکترونیکی پرداخت نقدی در دستور کار دولت قرار گرفت و ثانیا سابقه نشان داده پرداخت نقدی یارانه تجربه موفقی نبوده است و کالاهای اساسی نیز افزایش قیمت داشته و یارانه پرداختی به هیچ وجه توان جبران کالاهای اساسی را ندارد.

مجلس در راستای همگامی و همراهی با دولت در بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه داد چنانچه قصد حذف ارز ترجیحی و ساماندهی یارانه ها را داشت قبلا باید ترتیبات جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی و به طرق مطمئن به انجام رسانده باشد، طوری که افراد بتوانند این کالا و خدمات را به نرخ شهریور ۱۴۰۰ تهیه کنند. اولا به جای کالابرگ الکترونیکی پرداخت نقدی در دستور کار دولت قرار گرفت و ثانیا سابقه نشان داده پرداخت نقدی یارانه تجربه موفقی نبوده است. دولت باید اقدام انقلابی در این رابطه به عمل آورد و به نظرات خیرخواهانه نمایندگان مجلس و اقتصاددانان کشور توجه نماید

وی با بیان اینکه ساماندهی یارانه ها تصمیم مشترک دولت و مجلس بود اما در اجرا تصمیم اتخاذ شده در بودجه عمل نشده است، گفت: حالا که با اجرای ناقص اشکال کار مشخص شده دولت باید اقدام انقلابی در این رابطه به عمل آورد و به نظرات خیرخواهانه نمایندگان مجلس و اقتصاددانان کشور توجه نماید. رساندن یارانه به دست افرادی که باید مورد حمایت قرار گیرند و حذف رانت و مبارزه با فساد کار ارزنده ای است.

علی پور خاطرنشان کرد: آزادسازی قیمت ۴، ۵ کالا بدون فراهم کردن برنامه جایگزین منجر به افزایش قیمت صدها قلم کالای دیگر شده است و این مساله به اقشار مختلف جامعه فشار وارد می کند. از طرفی تعدادی از افراد شامل پرداخت یارانه نقدی نشده و جا مانده اند که دولت و وزارت تعاون باید سازوکار لازمه برای اعتراضات جامانده ها را رسیدگی نماید تا حق احدی ضایع نگردد.

نماینده مردم ماکو در مجلس ضمن تشکر از سفر رئیس جمهور در ۳۰ اردیبهشت به استان آذربایجان غربی، بیان کرد: قریب به یک ماه از انجام سفر می گذرد و تصمیمات ارزنده ای در این سفر به خصوص برای اتمام پروژه های نیمه تمام اتخاذ شده، لکن هنوز مصوبات سفر به طور رسمی ابلاغ نشده است.

علی پور در پایان ضمن تشکر از پیگیری های وزیر امور خارجه کشور و همکارانش در جهت شروع به کار بازارچه های حوزه انتخابیه اش، گفت: از ایشان می خواهم به جد تا حصول نتیجه نهایی پیگیر شروع به کار این بازارچه ها از دولت ترکیه باشند.

منبع: ایسنا

یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ چه زمان واریز می‌شود؟

برای بسیاری این سوال مطرح شده است که یارانه تیرماه چه زمان واریز می‌شود و آیا اصلا یارانه‌ای در کار است؟

دولت تاکنون دو مرحله از یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است. مرحله اول این کمک معیشتی قابل برداشت شده و مرحله دوم هنوز نه.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا مرحله سوم یارانه جدید هم برای مردم واریز می‌شود و یا واریز نقدی متوقف می‌شود و قرار است به مردم کالابرگ داده شود؟

زمان پرداخت کالابرگ

از ابتدای کار قرار بود دولت دو مرحله یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی برای ۹ دهک درآمدی واریز کند تا زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ فراهم شود. بعد از آن قرار بود این کمک نقدی، در قالب کوپن الکترونیک به خانوارها تعلق بگیرد.

کمی بعد گفته شد احتمالا زیرساخت‌های کالابرگ به زودی فراهم نمی‌شود و فعلا واریز یارانه نقدی ادامه دارد.

اما روز گذشته مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران از اجرایی شدن طرح کالا برگ الکترونیک در ماه آینده خبر داد. حجت براتعلی به تسنیم گفته است پرداخت یارانه نقدی تنها دو ماه اجرا می شود و بعد وارد اجرای فاز دوم که پرداخت کالابرگ است می‌شویم.

گفته این مقام مسئول به این معناست که یارانه نقدی در تیرماه حذف می‌شود و به جای آن کالابرگ پرداخت می‌شود.

سبد کالابرگ شامل چه کالاهایی است؟

به گفته براتعلی کالابرگ یا همان کوپن برای خرید کالاهای اساسی مانند نان، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن است. یعنی کالاهایی که یارانه آنها اصلاح شده است.

براتعلی گفت: بر این اساس  افراد هنگام خرید مبلغ کالا را به قیمت قبل (یارانه‌ای) خریداری می‌کند و مابقی آن را دولت به حساب فروشنده پرداخت می‌کند یا اینکه مبالغ به کارت‌های بانکی افراد واریز می‌شود اما از آن تنها می‌توان کالاهای یاد شده را خریداری کرد.

بر این اساس اگر دولت بتواند ظرف یک ماه باقیمانده زیرساخت کالابرگ را فراهم کند، خانوارها در تیرماه نباید منتظر ریافت یارانه نقدی باشند و تنها می‌توانند کالابرگ را دریافت کنند.

منبع: تجارت نیوز

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: