پایگاه خبری خانه فوتبال:

مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: امیدوارم در فیفادی بعدی با تیم‌هایی که شبیه حریفان مان در جام جهاین هستند بازی کنیم زیرا حتی دیدار با بزریل هم به درد ما نمی‌خورد.

غفور جهانی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درباره وضعیت آماده سازی تیم ملی فوتبال کشورمان برای جام جهانی 2022 قطر، اظهار داشت: به برگزاری اردوی تیم ملی در قطر آن هم در این گرمای طاقت‌فرسای تابستان انتقاد دارم و البته دیدید این اردو صدای بازیکنان و کادرفنی را هم در آورد. در قطر به مصاف الجزایر رفتیم که سبک و خصوصیات بازی‌اش شباهتی به انگیس، ولز و آمریکا به عنوان حریفان ما در جام جهانی نمی‌خورد.

* اردوی قطر و بازی با الجزایر به درد ما نخورد

وی افزود:  فکر نمی‌کنم اسکوچیچ از فدراسیون خودش خواسته باشد با برگزاری اردو در گرمای 45 درجه دوحه، انرژی بازیکنان خودش را خلاص کند. در کل این اردو و بازی با الجزایر به درد ما نخورد. متاسفانه خیلی از کشورها راغب نیستند در شرایط فعلی با تیم ما بازی کنند. به همین دلیل بهتر بود به هر طریقی تیم‌هایی که سبک بازی‌شان تا حدی شبیه حریفان ما در جام جهانی بود به تهران می‌آوردیم و همین جا با آنها بازی می‌کردیم. 

* کادرفنی تیم ملی مقداری از بازی با تیم‌های بزرگ می ترسد

مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان تصریح کرد: البته خوب شد در اردوی قطر همان یک بازی را انجام دادیم زیرا توان بدنی بازیکنان با ادامه این اردو از بین می‌رفت و بعد از بازگشت باید دست کم 20-10 روز استراحت مطلق می‌کردند تا انرژی از دست رفته شان بازگردد. البته در زمان بازی خود ما در تیم ملی، برد و باخت در دیدارهای دوستانه  ملاک نبود و قبل از جام جهانی 1978 با تیم‌های خوبی بازی کردیم. حتی مقابل تیم‌های داخل کشور هم بازی کردیم اما اکنون کادرفنی از ترس اینکه مبادا پس از باخت در دیدارهای تدارکاتی، به آنها انتقاد شود و صدای فوتبالی‌ها دربیاید، مقداری از بازی با تیم‌های خوب می‌ترسند.

جهانی با اشاره به اینکه تیم ملی قبل از جام جهانی 1978 بازی‌های دوستانه خوبی با تیم‌هایی مثل فرانسه انجام داد  اما اکنون چنین دیدارهایی را برگزار نمی‌کند، توضیح داد: شرایط فعلی برای برگزاری بازی‌های دوستانه بزرگ مناسب نیست. البته در  آن زمان وقتی برای دیدار تدارکاتی قرارداد می‌نوشتند، در آن قرارداد می‌آمد که تیم حریف باید با تمام بازیکنان اصلی‌اش مقابل ایران قرار بگیرد اما اکنون می‌بینیم الجزایر حداقل 7-6 بازیکن بزرگ خودش را دراختیار نداشت و به همین دلیل این مسابقه نتوانست تیم ما را محک بزند.

* بازی با برزیل هم به درد ما نمی‌خورد

وی درباره راهکارهای فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از تکرار اتفاق فیفادی قبلی و برگزاری دو دیدار دوستانه مناسب در فیفادی آینده، توضیح داد: فدراسیون فوتبال پس از اردوی قطر باید به فکر بازی‌های دوستانه اردوی بعدی می‌افتاد و الان هم باید خیلی جدی‌تر کار را پیگیری کند. تیمی که می‌خواهد به جام جهانی برود باید دست کم 4-3 بازی خوب مقابل حریفانی برگزار کند که شیوه بازی‌شان با انگلیس، ولز و آمریکا مشابه باشد. تیمی مثل برزیل که قدرت فوتبال جهان است، شرایط بازی‌اش مثل هم‌گروه های ما در جام جهانی نیست و به همین دلیل بازی با چنین تیمی به ما کمک نمی‌کند. 

پیشکسوت فوتبال کشورمان درخصوص انتقادات مطرح شده نسبت به دراگان اسکوچیچ پس از بازی الجزایر، گفت: اسکوچیچ کار خود در فوتبال ایران را در تیم شهر من یعنی ملوان انزلی شروع کرد و در این تیم مانند سایر تیم‌هایی که قبل از رفتن به تیم ملی، هدایت آن را برعهده گرفت عملکرد خوبی داشت. در مجموع تیم ملی با اسکوچیچ نتایج خوبی کسب کرده که دلیل این موضوع درایت کادرفنی و همچنین آمادگی بازیکنان لژیونر ما است.

* اسکوچیچ در تیم ملی موفق بوده است

جهانی ادامه داد: این نفرات فوت و فن پیشرفته فوتبال را در کشورهای خارجی تمرین می‌کنند. اسکوچیچ را در تیم ملی مربی موفقی می‌دانم و تنها ایراد کارش موافقت با برگزاری اردوی قطر پس از لغو بازی با کانادا بود. امیدوارم بتواند با استفاده از نفرات خوبی که اکنون در اختیار دارد و با یک اردو و بازی‌های دوستانه خوب، آبرو و حیثیت فوتبال کشورمان را حفظ کند.

* افرادی که شورت فوتبال را نپوشیده‌اند از تیم ملی و سرمربی‌اش انتقاد می‌کنند

وی درمورد نارضایتی برخی نمایندگان مجلس و البته تعداد زیادی از فوتبالدوستان کشورمان از شرایط فنی تیم ملی با هدایت اسکوچیچ، اظهار داشت: بهتر است یک فوتبالیست از وضعیت انتقاد کند زیرا برخی منتقدان حتی شورت یک بازیکن فوتبال را هم نپوشیده‌‌اند که بخواهند منتقد تیم ملی و سرمربی باشند. اگر کارکشته‌های فوتبال و آنهایی که خاک خورده کار هستند، انتقاد کنند قابل احترام است اما در شرایط فعلی افرادی که تخصص ندارند به جای حمایت از تیم ملی، به سرِ مربی می‌زنند تا بیشتر اشتباه کند و در نهایت از ایران برود.

* کی روش دیگر حاضر نیست به ایران بازگردد

مهاجم انزلی چی پیشین تیم ملی درباره اینکه برخی اعتقاد دارند شانس موفقیت این تیم با مربی‌ای مثل کارلوس کی‌روش که از فوتبال ایران شناخت دارد یا یک مربی داخلی در جام جهانی 2022 قطر بیشتر خواهد شد، گفت: الان زمانی برای تغییر سرمربی نداریم. اگر بخواهیم اسکوچیچ را تغییر بدهیم تا یک مربی جدید بیاوریم، چندین ماه طول می‌کشد آن مربی جدید اسم بازیکنان را یاد بگیرد و با آنها آشنا شود. اکنون باید از اسکوچیچ حمایت کرد زیرا مربی جدید برای تیم ملی کارایی ندارد.

جهانی افزود: کی‌روش برای فوتبال ایران کارهای بسیار بزرگی انجام داده اما فکر نمی‌کنم دیگر حاضر باشد به اینجا بازگردد و باز هم خودش را محک بزند. او هشت سال با تیم ملی کار کرده و در این مدت تمام دانسته‌های خودش را انتقال داده است. آمدن کی‌روش هم در شرایط فعلی به صلاح نیست.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: