پایگاه خبری خانه فوتبال:

حضور یک مربی ۲۵ ساله در کادر فنی تیم استقلال تعجب خیلی ها را به همراه داشت. شخصی که ژائو آبرئو معرفی شده و اطلاعات خاصی از او در اینترنت وجود ندارد و به نظر می رسد که این آنالیزور جوان با حضور در استقلال به صورت حرفه ای وارد این عرصه خواهد شد.

در فوتبال حرفه ای آنالیز در دو بخش انجام می شود و به نوعی دو آنالیزور داریم. یک مربی آنالیزور و دو ویدیو آنالیزور. این در فوتبال ایران به خوبی تفیک نشده است. مربی آنالیزور به واقع مربی است. کسی که بازی های تیم حریف را تجزیه و تحلیل و به سرمربی راهکار می دهد اما ویدیو آنالیزور پای کامپیورتر یا لب تاب می نشیند و وظیفه اش برش فیلم هاست و اصلا نیازی نیست که حتما مربی باشد. به واقع او باید کار با نرم افزارهای آنالیز را خوب بلد باشد و صحنه های دلخواه سرمربی را برش دهدو به نوعی که او می خواهد فیلم سازی کند.

به همین خاطر عموما ویدیو آنالیزورها در فوتبال حرفه ای افراد شناخته شده ای نیستند و آنالیزور ۲۵ ساله استقلال هم از این قاعده مستثنی نیست. معمولا مربیان حرفه ای تلاش می کنند افراد جوان را در بخش ویدیو آنالیزور به کار گیرند و کمتر باشگاه بزرگی است که ویدیو آنالیزورش پا به سن گذاشته باشد؛ به این خاطر که ویدیو آنالیزور باید ساعات زیادی را در طول روز پای لب تاب بنشیند تا بتواند صحنه های مورد نظر سرمربی را از فیلم بازی های حریف برش دهد و آن را برای سرمربی تدوین کند.

نکته مهم دیگر اینکه آشنایی با نرم افزاری های آنالیزور و کار با آنها توانمندی خاصی را می طلبد و عموما کسانی می توانند با این نرم افزارها کار کنند که جدا از علاقمندی به فوتبال با کامپیوتر آشنایی کامل را داشته باشند. بنابراین ژائو آبرئو نسبتی با ساپینتو ندارد و اگر به کادر فنی تیم استقلال راه پیدا کرده به خاطر توانمندی هایش در کار با نرم افزارهای آنالیزور است و سن و سال این آنالیزور نباید دستاویز انتقاد از ساپینتو قرار گیرد. همان طور در مدت زمانی که کارلوس کی روش در ایران بود کار آنالیزور او را مهرداد خانبان انجام می داد که در مربیگری سابقه ای ندارد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: