پایگاه خبری خانه فوتبال:

یارانه معیشتی تیر ماه پرداخت شد و حالا مردم منتظر واریز یارانه مردادماه هستند. یارانه معیشتی چند سالی است که پرداخت می شود. یارانه معیشتی تنها به برخی از افراد تعلق می گیرد. یارانه معیشتی تغییرات کلی کرد. جزئیات جدید یارانه معیشتی تیر ماه و مردادماه را از دست ندهید.

خبر مهم از یارانه مردادماه

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که مبالغ کسر شده به دلیل بازپرداخت وام کرونای سال ۱۳۹۹ بوده است.

طبق دهک بندی که از سوی دولت صورت گرفت یارانه جدید برای همه واریز نشد و کسانی که یارانه جدید برایشان واریز نشده بود در سامانه ای که از سوی دولت اعلام شده بود اعتراض خود را ثبت کردند پس از ثبت اعتراض مردم برای یارانه جدید دولت اعتراض ها را بررسی کرد و یارانه جدید برای مردم واریز د ولی غیر قابل بداشت است تا نتیجه قطعی دولت برای برداشت یارانه جدید اعلام شود.

واریز یارانه مرحله ۱۳۷ از غروب روز دوشنبه بیستم تیرماه آغاز شد و طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار است تا روز جمعه ۲۴ تیر ماه ادامه پیدا کند. در این مرحله برای افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان واریز شد. برای مرحله ۱۳۸ یا مرداد ماه ۱۴۰۱ نیز احتمالا میزان واریزی‌ها تغییری خاصی نخواهد داشت. اما در این میان برخی از یارانه بگیران گفته اند که مرحله ۱۳۷ مبالغی کمتر از ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر دریافت کرده اند.

در پاسخ نیز سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که مبالغ کسر شده به دلیل بازپرداخت وام کرونای سال ۱۳۹۹ بوده است. در واقع مبلغ اقساط ماهانه وام کرونا ۳۵ هزار تومان است که از دو سال قبل تاکنون از حساب یارانه بگیران کسر می‌شود.

یارانه مرداد ۱۴۰۱ کی واریز می‌شود؟

در مورد زمان یارانه مرداد ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون تیر ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.

 

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز مدعی اند که در مرحله ۱۳۸، زمان واریز یارانه‌ها طولانی نخواهد شد و در یک روز خاص سرپرستان خانوار یارانه این مرحله را دریافت می‌کنند.

خبر فوری برای یارانه بگیران جامانده

یارانه جدید ممکن است هر لحظه از سوی سازمان هدفمدی یارانه‌ها واریز شود. این معوقات مربوط به جاماندگان و معترضانی است که صلاحیتشان برای دریافت یارانه جدید تایید شده بود.
پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. اما شب گذشته ابراهیم رئیسی اعلام کرد که فعلا موضوع کالابرگ منتفی است و تا وضع کالا برگ اطمینان بخش نشود، پرداخت نقدی یارانه معیشتی ادامه پیدا می‌کند.

واریز معوقات یارانه ها امشب در حساب ها؟

یارانه معوقه ممکن است هر لحظه از سوی سازمان هدفمدی یارانه‌ها واریز شود. این معوقات مربوط به جاماندگان و معترضانی است که صلاحیتشان برای دریافت یارانه جدید تایید شده بود.

یارانه معوقه ممکن است هر لحظه از سوی سازمان هدفمدی یارانه‌ها واریز شود. این معوقات مربوط به جاماندگان و معترضانی است که صلاحیتشان برای دریافت یارانه جدید تایید شده بود. در واقع، دولت بابت ماه‌های اردیبهشت و خرداد به آن‌ها بدهکار است.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که پرداخت مطالبات این شهروندان در مرحله هماهنگی بانکی است و احتمال واریز آن در هر لحظه وجود دارد.

به صورت مشخص بعد از اجرای برنامه اصلاح ارزترجیحی، دولت مبلغ جدیدی به شهروندان دهک‌های اول تا نهم درآمدی پرداخت کرد. مبلغ آن برای سه دهک اول درآمدی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و برای شش دهک درآمدی دیگر ماهانه ۳۰۰ هزار تومان است.

به دنبال اجرای این برنامه، نام نویسی از دو گروه شهروندان آغاز شد. گروه اول شهروندانی بودند که در لیست داده‌های آماری وزارت رفاه وجود داشتند، اما از جمع یارانه‌بگیران کنار گذاشته شده بودند.

دسته دوم، اما کسانی بودند که وزارت رفاه هیچ اطلاعاتی از وضعیت درآمدی آن‌ها نداشت و در نتیجه مبلغی هم به آن‌ها پرداخت نمی‌شد.

گروه اول معترضان و گروه دوم جاماندگان بودند، دولت در همان روزهای نخست بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی برای شهروندان گروه نخست یا به اصطلاح معترضان، یارانه جدید اردیبهشت را به صورت علی‌الحساب واریز کرد. این مبلغ تا زمان بررسی صلاحیت آن‌ها غیر قابل برداشت بود.
همزمان با موعد واریز یارانه تیر، قرار شد مبلغ بلوکه شده اردیبهشت به همراه مبلغ پرداخت نشده مربوط به ماه خرداد نیز به حساب این گروه از شهروندان واریز شود.

در خصوص شهروندان دسته دوم یا به اصطلاح جاماندگان نیز هرچند یارانه اردیبهشت به صورت مشروط پرداخت نشد، اما طبق وعده دولت در صورت مستحق شناخته شدن شهروندان متقاضی، این یارانه از ماه اردیبهشت به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

از قرار معلوم واریز یارانه تیر به حساب شهروندان معترض و جامانده انجام شده است و بابت معوقات دو ماه گذشته نیز پرداخت این مطالبات هر لحظه صورت می‌گیرد.

هدفمندی یارانه‌ها پیش از این اعلام کرده بود که از نظر تامین اعتبار مشکلی نیست و مساله فقط انجام برخی هماهنگی‌های بانکی است.

تجربه نشان می‌دهد که هر بار مسئولان یا مقامات موضوعی را تکذیب و منکر شده‌اند، مردم با وضعیتی برعکس مواجه شدند. به همین دلیل صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد و امور دارایی در خصوص واریز نقدی یا کالایی یارانه معیشتی برای طرفداران دریافت نقدی یارانه حائز اهمیت است.

 با وجود انکارهای قبلی پرداخت کالایی یارانه جدید از سوی مقامات رسمی، صحبت‌های امروز احسان خاندوزی وزیر اقتصاد یکبار دیگر این احتمال را زنده کرد.

شخص رئیس‌جمهور در زمان اعلان اجرای برنامه اصلاح ارزی دولت گفته بود که تا دو ماه یارانه جدید به صورت نقدی پرداخت می‌شود و بعد از فراهم شدن زیر ساخت‌های بانکی به صورت کالایی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

این مهلت دو ماهه بعدتر به سه ماه رسید و در نهایت هربار که صحبت از پرداخت کالایی و غیر نقدی به میان آمد، مسئولان انجام آن را تا اطلاع ثانونی به زمان دیگری موکول کردند.

با این حال مواردی مثل معاون استاندار ایلام هم بودند که از اجرای آزمایشی پرداخت کالایی یارانه معیشتی در بخش‌هایی از حوزه استحفاظی خود سخن بگویند.

پرداخت کالایی یا نقدی یارانه معیشتی جدید از آن حیث اهمیت دارد که بسیاری از شهروندان دریافت پول نقد را بر دریافت کالا ترجیح می‌دهند.
به باور طیفی از کارشناسان اقتصادی، مبلغ یارانه‌های نقدی هرقدر هم که ناچیز باشد برای بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه تنها منبع اصلی و پایدار درآمد تلقی می‌شود. شاهد این ادعا واکنش‌های منفی است که افکار عمومی نسبت به پرداخت غیر نقدی یارانه دارند.

در چنین شرایطی دور انتظار نیست که یک بار دیگر نظیر چنین واکنشی نسبت به صحبت‌های اخیر احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی اتخاذ شود.

خاندوزی در مورد یارانه‌ها چه گفت؟

به روایت ایسنا، وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال آیا طرح کالابرگ الکترونیک تا پایان امسال اجرا می‌شود؟ تصریح کرد: دولت هنوز تصمیم قطعی در این رابطه نگرفته است.

قرار بود بعد از آماده شدن مقدمات این موضوع در یکی از جلسات رسمی دولت مطرح شود و رئیس جمهوری تصمیم نهایی را ابلاغ کنند. بهتر است پاسخ این سوال بعد از آن جلسه داده شود تا پاسخ درستی باشد.

این پاسخ شاید در ظاهر وفق مراد طرفداران واریز نقدی یارانه باشد اما تجربه نشان می‌دهد که هر بار مسئولان یا مقامات موضوعی را تکذیب و منکر شده‌اند، مردم با وضعیتی برعکس مواجه شدند.

محض نمونه در رابطه با همین برنامه اصلاح ارز ترجیحی، در همان روز اول نان، انرژی و دارو از شمول این برنامه مستثنی شدند اما در هفته‌های گذشته اتفاقاتی افتاد که نشان داد دولت تمایل دارد هرچه زودتر قواعد پرداخت یارانه به این سه بازار را نیز تغییر دهد.

نمونه دیگر که بازهم به اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، مربوط می‌شود، شرطی محقق نشده‌ای است که مجلس برای ثابت ماندن بهای اقلام اساسی به نرخ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ گذاشته بود.

صرف نظر از تغییر قیمت‌هایی که در فاصله پاییز سال گذشته تا میانه بهار امسال اتفاق افتاد، تنها در سه ماهی که از زمان اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی می‌گذرد، قیمت‌ها مجددا دست خوش تغییر شده‌اند.

برای همین است که نمی‌توان بی اعتنا از صحبت‌های خاندوزی در رابطه با پرداخت کالایی یارانه گذشت.

سیده طیبه حسینی در مورد اینکه برخی از شهروندان گلایه کرده‌اند که با وجود ثبت اعتراض، هنوز یارانه ماه گذشته آنها قابل برداشت نیست، گفت: از کسانی که اعتراض خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نسبت به دهک‌بندی ثبت کرده بودند، تعدادی جزو دهک پر درآمد 10 قرار گرفتند که یارانه به آنها تعلق نمی‌گیرد، اما بقیه که جزو 9 دهک کم‌درآمد قرار گرفته‌اند، یارانه تیرماه به حساب آنها واریز و قابل برداشت شد.

وی این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: عده‌ای از کسانی که قبلا اعتراض خود به دهک‌بندی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کرده بودند و یارانه در حساب آنها واریز و مسدود شده است، چون از این تعداد بخشی از معترضان جزو سه دهک کم‌درآمد جامعه هستند و به جای 300 تومان باید 400 تومان به حساب‌شان واریز شود، بنابراین هنوز مبالغ واریز شده یارانه مربوط به خرداد و اردیبهشت‌ماه قابل برداشت نشده است.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار داشت: بعد از هماهنگی با وزارت کار و مشخص شدن تعداد کسانی که مشمول یارانه 400 هزار تومانی می‌شوند، یارانه‌های واریزی برای این افراد قابل برداشت خواهد شد.

حسینی اضافه کرد: کسانی که تاکنون یارانه نگرفته‌اند یا در سال‌های قبل از دریافت یارانه انصراف داده‌اند یا اینکه از ابتدا یارانه نگرفته‌اند، می‌توانند به سایت MY.GOV.IR مراجعه و تقاضای خود برای دریافت یارانه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کنند.

وی همچنین در مورد سامانه حمایت نیز گفت: این سامانه زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که بر اساس وعده‌ای که وزیر تعاون داده است، به زودی این سامانه با به روز رسانی جدید باز خواهد شد. اما فعلا سامانه MY.GOV.IR فعال بوده و قابلیت ثبت تقاضا برای متقاضیان یارانه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در مورد کسانی که خانوار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جدا کرده‌اند، اظهار داشت: عده‌ای از افرادی بودند که در خانوار قبلی مشمول یارانه می‌شدند و بعد از ازدواج خانوار فرزندان جدا می‌شود، ممکن است فرزندی که خانوار جدید یارانه‌ای تشکیل داده است، جزو دهک دهم و پردرآمد جامعه باشد و مشمول دریافت یارانه نباشد، اما همچنان پدر و مادر وی مشمول دریافتی یابانه باشند.

حسینی در مورد اینکه برخی از شهروندان گفته‌اند در برخی از خانوارها یارانه برای یک نفر واریز شده و برای دیگران واریز نشده، گفت: ملاک ما سرپرست خانوار است، اگر سرپرست خانوار مشمول دریافت یارانه قرار گیرد، به سایر اعضا نیز تعلق می‌گیرد و اگر سرپرست خانوار مشمول دریافت یارانه نشود، سایر اعضا نیز مشمول نخواهند شد./منبع: فارس

افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی در صورتی که در دهک دهم قرار گرفته باشند، مجددا فرصت اعتراض به این دهک‌بندی را خواهند داشت.

چندی پیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی تیرماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

پیگیری از سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره نحوه اقدام جاماندگان از دریافت یارانه نقدی نشان می‌دهد افرادی که تا ابتدای سال 1401 یارانه دریافت نکرده‌اند یا در سال‌های قبل یارانه‌شان قطع شده بوده یا انصراف داده بودند یا به هر علتی ثبت‌نام نکرده بودند،  می‌توانند با مراجعه به سامانه my.gov.ir اقدام به ثبت‌نام کنند.  لازم به ذکر است سامانه مذکور در بستر درگاه ملی خدمات دولت است و با ثبت شماره تلفن همراه و ثبت کد ملی‌ و شماره شبا، ثبت‌نام‌ کامل می‌شود.  همچنین افرادی که از ابتدای اردیبهشت 1401 یارانه‌شان قطع شده است با مراجعه به سامانه hemayatmcls.gov.ir می‌توانند درخواست بازبینی خودشان را ثبت کنند و منتظر بررسی وزارت رفاه باشند.   اخیرا سرپرست وزارت رفاه اعلام کرده است اگر متقاضی به این سامانه مراجعه کرده و درخواست بازبینی ارائه داده است ولی کماکان جزو دهک 10 است، تا 10 روز آینده این سامانه مجددا باز خواهد شد تا متقاضیان دریافت یارانه بتوانند اطلاعات لازم را برای بررسی مجدد وارد کنند.

در حال حاضر برخی خانوارها به دهک‌بندی درآمدی خود اعتراض دارند و نمی‌دانند در کدام دهک قرار دارند. یکی از راه‌های استعلام دهک خانوار، استعلام با کد ملی است. برای این کار افراد باید با شماره تلفن گویای 09200006369 تماس بگیرند. در این مرحله افراد با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار می‌توانند دهک درآمدی خانوار خود را تشخیص دهند و بدانند در کدام یک از دهک‌های اول تا دهم درآمدی قرار دارند. با این شماره همه افراد می‌توانند دهک خانوار خود را با کمک کد ملی سرپرست استعلام کنند، به جز افرادی که سرپرست یا یکی از اعضای خانواده آنها جزو نیروهای مسلح باشد. این گروه برای اطلاع از دهک درآمدی خانواده خود باید با ستاد نیروهای مسلح تماس بگیرند. علاوه بر این، شماره تلفن 0216369 مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخگویی به سوالات در اختیار مردم است.

مبلغ یارانه معیشتی مرداد ۱۴۰۱ کاهش پیدا می‌کند؟

فرارو نوشت :واریز یارانه مرحله ۱۳۷ از غروب روز دوشنبه بیستم تیرماه آغاز شد و طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار است تا روز جمعه ۲۴ تیر ماه ادامه پیدا کند.

در این مرحله برای افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان واریز شد.

برای مرحله ۱۳۸ یا مرداد ماه ۱۴۰۱ نیز احتمالا میزان واریزی‌ها تغییری خاصی نخواهد داشت. اما در این میان برخی از یارانه بگیران گفته اند که مرحله ۱۳۷ مبالغی کمتر از ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر دریافت کرده اند.

در پاسخ نیز سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که مبالغ کسر شده به دلیل بازپرداخت وام کرونای سال ۱۳۹۹ بوده است. در واقع مبلغ اقساط ماهانه وام کرونا ۳۵ هزار تومان است که از دو سال قبل تاکنون از حساب یارانه بگیران کسر می‌شود.

در مورد زمان یارانه مرداد ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون تیر ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز مدعی‌اند که در مرحله ۱۳۸، زمان واریز یارانه‌ها طولانی نخواهد شد و در یک روز خاص سرپرستان خانوار یارانه این مرحله را دریافت می‌کنند.

یارانه معیشتی

یارانه معیشتی مرداد ۱۴۰۱ کی واریز می‌شود؟

در مورد زمان یارانه مرداد ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون تیر ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز مدعی اند که در مرحله ۱۳۸، زمان واریز یارانه‌ها طولانی نخواهد شد و در یک روز خاص سرپرستان خانوار یارانه این مرحله را دریافت می‌کنند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: