پایگاه خبری خانه فوتبال:

گرفتن وام مسکن آسانتر شد.بانک تخصصی بخش مسکن طرح های جدید وام مسکن از محل انواع سپرده‌گذاری را اعلام کرد. بانک عامل بخش مسکن اقدام به طراحی وام مسکن و سبد متنوعی از طرح‌های ویژه سپرده‌گذاری شامل ۸ طرح ویژه کرده است که مشتریان و متقاضیان وام مسکن می‌توانند متناسب با شرایط و هدفی که از سپرده‌گذاری دارند اقدام به انتخاب یک یا چند مورد از این طرح‌ها برای سپرده‌گذاری کنند و دریافت وام مسکن کنند.

وام مسکن

جزئیات جدید وام ساخت مسکن

سقف تسهیلات ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان، شهرهای بالای یک میلیون نفر ۴۰۰ میلیون، سایر مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون، دیگر شهرها ۳۰۰ میلیون و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد و طول مدت بازپرداخت ۲۰ ساله است.

با توجه به آن‌که معمولا قیمت نهاده‌های ساختمانی و هزینه‌های ساخت افزایش می‌یابد، وزارت راه و شهرسازی برای آن‌که پروژه‌ها دچار رکود نشود هر از گاهی نرخ‌ها را تعدیل می‌کند. هم‌چنین به تازگی وزیر راه و  شهرسازی از پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن خبر داده است.

بنا به گفته‌ی رستم قاسمی، در طرح مسکن مهر قیمت ساخت ثابت لحاظ شده بود و با افزایش قیمت مصالح و دستمرد و هزینه ساخت، سازندگان کیفیت احداث واحدهای مسکونی را کاهش دادند ولی در پروژه نهضت ملی مسکن، قیمت ساخت با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت تعدیل می‌شود تا سازندگان مجبور به کاهش کیفیت نشوند. جهت کاهش فشار بر متقاضیان به دلیل افزایش هزینه‌های ساخت، وزارت راه و شهرسازی با همکاری بانک مرکزی پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن داده شده است تا سهم آورده متقاضیان حتی با افزایش هزینه‌های ساخت بدون تغییر باقی بماند.

کلنگ‌زنی حدود ۴۴۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی افزود: در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تاکنون به تعداد یک میلیون و ۳۶۸ هزار واحد مسکونی تعریف شده است که از کل واحدهای تعریف شده، عملیات اجرایی بالغ بر ۹۲۸ هزار واحد مسکونی آغاز شده است که این پروژه‌ها در مراحل مختلف پیشرفت از فونداسیون تا نازک کاری هستند و بالغ بر ۴۳۹ هزار واحد مسکونی نیز کلنگ‌زنی شده‌اند که این واحدها در مراحل اخذ پروانه، تعیین پیمانگار و انعقاد قرارداد مشارکت مدنی با بانک هستند.

قاسمی ادامه داد: از پروژه‌های شروع شده حدود ۵۷۶ هزار واحد مسکونی مربوط به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مناطق شهری، ۲۰۳ هزار واحد مسکونی مربوط به خودمالکین و ۱۵۸ هزار واحد مسکونی مربوط به نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستائی هستند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره وضعیت تامین زمین برای واحدهای مسکونی جهت ساخت، گفت: تاکنون به استعداد بالغ بر یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد مسکونی به صورت قطعی، زمین تامین شده است. به استعداد حدود ۱.۴ میلیون واحد مسکونی دیگر نیز زمین شناسائی شده است که این اراضی جهت الحاق به محدوده شهرها، تغییر کاربری، ایجاد شهرک‌های جدید در دستور کار شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و شورای عالی معماری و شهرسازی کشور است.

برنامه ایجاد ۴۰ شهر جدید در کشور

وی در مورد ساخت شهرهای جدید هم یادآور شد: در طرح نهضت ملی مسکن برای تامین زمین مورد نیاز متقاضیان در شهرها و مناطقی که امکان تامین زمین در محدوده شهرها و نواحی متصل و پیوسته شهرها وجود ندارد، از ظرفیت ایجاد شهرها و و شهرک‌های جدید استفاده می‌شود. در مقطع فعلی ۲۰ شهر جدید موجود است و ایجاد ۴۰ شهر جدید دیگر در دستور کار است که از این تعداد ۴ شهر جدید گلمان، تایناک، گلمان و نایبند در مراحل نهائی ایجاد هستند.

قاسمی گفت: ایجاد ۴۴ شهرک دولتی جدید در دستور است و در سامانه ستاد شهرک‌سازی ایجاد ۷۶ شهرک جدید دیگر نیز توسط بخش خصوصی درخواست شده است. از جمله مسائل و مشکلات شهرهای جدید ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی و ایجاد حمل و نقل و شبکه‌های ارتباطی بین شهرهای جدید با شهرهای مادر است. در ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید سعی شده است تا این موارد مد نظر قرار گیرد تا شهرک‌های جدید احداثی قابلیت سکونت‌پذیری مطلوب‌تری داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در این برنامه زنده تلویزیونی درباره ویژگی‌های طرح نهضت ملی مسکن و تفاوت‌ها و مزیت‌های آن نسبت به طرح‌های قبل از جمله مسکن مهر، تصریح کرد: در طرح نهضت ملی مسکن با آسیب شناسی و بررسی مزایا و معایب و تجارب طرح‌های قبلی اجرا شده در حوزه مسکن، سعی شده است تا این طرح، معایب طرح‌های گذشته را نداشته و واحدهای مسکونی طرح با کیفیت مطلوبی احداث و به متقاضیان مسکن واگذار شود.

وی افزود: در این راستا سعی شده تا همزمان با تامین زمین و آغاز عملیات اجرایی، اطلاعات اراضی تامین شده به دستگاه‌های خدمات‌رسان ارسال می‌شود تا این دستگاه‌ها به نحوی اقدام کنند تا همزمان با بهره‌برداری واحدها، خدمات مورد نیاز واحدها نیز تامین شود و واحدها قابل سکونت باشند.

وزیر راه و شهرسازی درباره علت تاخیر در تحویل واحدهای باقیمانده طرح مسکن مهر نیز یادآور شد: تعداد کل واحدهای مسکن مهر حدود ۲.۱ میلیون واحد مسکونی بوده که از این تعداد صرفا یک میلیون و ۶۰ هزار واحد مسکونی در زمین‌های دولتی اجرا شده است و مابقی مربوط به خودمالکین و در زمین‌های بخش خصوصی اجرا شده است.

وی اضافه کرد: از تعداد کل واحدهای مسکن مهر اجرا شده در زمین‌های دولتی، بالغ بر ۹۶۵ هزار واحد مسکونی تکمیل و به متقاضیان تحویل شده است و حدود ۹۸ هزار واحد باقیمانده است. از واحدهای باقیمانده اجرا شده در زمین‌های دولتی، حدود ۲۸ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است و عملیات اجرایی آنها در دست پیگیری است ولی حدود ۷۰ هزار واحد مسکونی دارای مشکلات حقوقی است و می‌بایست جهت ادامه روند تکمیل این واحدها، مشکلات حقوقی این واحدها مرتفع شود. از واحدهای تکمیل شده مسکن مهر حدود ۶۵ هزار واحد مسکونی به دلیل عدم تامین خدمات زیربنایی و روبنایی تحویل نشده است.

فقط ۲۳ هزار واحد مسکن مهر وارد نهضت ملی مسکن شد

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا از واحدهای باقیمانده مسکن مهر در آمار نهضت ملی مسکن هم آمده است؟ گفت: صرفا حدود ۲۳ هزار و ۹۱۶ واحد مسکن مهر جهت تامین مسکن متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار گرفته است که این واحدها نیز عموما واحدهای فاقد متقاضی دارای درصد پشرفت فیزیکی بسیار پائین هستند.

وزیر راه و شهرسازی درباره زمان اتمام و بسته شدن پرونده مسکن مهر نیز گفت: تا پایان سال جاری تمامی واحدهای مسکن مهر نیمه‌تمام و در دست اجرا (فاقد مشکل حقوقی و معارض) تکمیل می‌شوند و پیگیری‌های لازم جهت تامین خدمات زیربنایی و روبنایی واحدهای تکمیل شده فاقد خدمات نیز صورت می‌پذیرد به نحوی که تا پایان سال خدمات این واحدها نیز تامین و قابل سکونت شوند.

قاسمی ادامه داد: رویکرد اساسی طرح نهضت ملی مسکن این است که با لحاظ فرهنگ حاکم بر سکونت خانوار در شهرهای مختلف کشور به خصوص شهرهای کوچک، در صورت وجود زمین کافی، زمین‌های تامین شده به دو یا سه خانوار واگذار شود و در این رابطه دستورالعمل واگذاری زمین نیز در دست تغییر است تا امکان واگذاری زمین به تعداد خانوار کمتر برای متولیان اجرای طرح نهضت ملی مسکن ایجاد شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: