پایگاه خبری خانه فوتبال:

حقوق بازنشستگان مسئول جدید پیدا کرد. حقوق بازنشستگان کفاف هزینه های آنها را نمی دهد. حقوق بازنشستگان هر سال با تنش همراه است. حقوق بازنشستگان قرار است متناسب سازی شود.  جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانیم.

زاهدی وفا با اشاره به جلسات متعدد با نمایندگان بازنشستگان و مسئولان مربوط، به منظور اجرای دستور رئیس جمهور تصریح کرد: برابر تفویض انجام شده و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی، مقرر شد در چارچوب پایداری منابع و اعتبارات این سازمان، مستمری سایر سطوح اصلاح‌ شود.

محمدهادی زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه رئیس‌جمهور بر اصلاح میزان افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تأکید دارد، اظهار کرد: بر این اساس هیئت وزیران، تصمیم‌گیری در این خصوص را به وزرای عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی تفویض کرد.

زاهدی وفا با اشاره به جلسات متعدد با نمایندگان بازنشستگان و مسئولان مربوط، به منظور اجرای دستور رئیس جمهور تصریح کرد: برابر تفویض انجام شده و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی، مقرر شد در چارچوب پایداری منابع و اعتبارات این سازمان، مستمری سایر سطوح اصلاح‌ شود.

یک منبع آگاه در وزارت کار گفت: چرا دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به حقوق بازنشستگان دچار کش و قوس شده است؟

خبری مبنی بر افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان منتشر شد، در این راستا یک منبع آگاه گفت: رئیس جمهور برای رسیدگی به حقوق و دستمزد بازنشستگان سه بار دستور داده که به همین دلیل جلساتی با اقای مخبر، سرپرست وزارت کار و آقای قالیباف برگزار شد.

وی ادامه داد: روز پنجشنبه آخرین جلسه را برگزار کردیم و مقرر شد شنبه یا یکشنبه سرپرست وزارت کار مصاحبه‌ای داشته باشد و خبری را به مردم بدهد حتی به ما گفتند صحبت نکنید تا بگویم، اما تا به امروز ایشان صحبتی نکرده، ۴ میلیون بازنشسته منتظر خبر بودند، اما هیچ کس اعلام نکرده است.

او تاکید کرد: شاید اگر ما مستقیم صحبتی کنیم و مصاحبه‌ای انجام دهیم همان ۵۱۵ هزار تومان را هم پرداخت نکنند.

منبع آگاه گفت: در جلسه به نتیجه خوبی رسیدیم، اما برای رقم به توافق نرسیدیم انتظار این است که رئیس جمهور وقتی دستور می‌دهد زیر مجموعه به آن عمل کند. دولت باید اعتماد مردم را جلب کند، چرا دستور رئیس جمهور دچار کش و قوس شده است؟

افزایش ۳۸درصدی حقوق بازنشستگان 

عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با اعلام این مطلب که روز چهارشنبه و پنج شنبه همراه با اعضای هیئت مدیره کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و سرپرست وزارت کار به همراه معاونان وزارتخانه و سازمان دیداری داشتیم، اظهار کرد: در جلسه قرار شد افزایش حقوق بازنشستگان و بحث چالشی اخیر مستمری بگیران سایر سطوح، عین قانون انجام شود و همه در برابر قانون باید تابع باشند.   وی در پاسخ به این سوال که «منظور از عین قانون در جلسات مطرح شده چه بوده است؟» جواب داد: منظور از قانون در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان آن چیزی است که مجلس تایید کرده و از طریق رئیس مجلس به دولت ابلاغ شده است. آنچه مجلس تایید کرده است، مصوبه هیئت امنای تامین اجتماعی به تبعیت از مصوبه شورای عالی کار است که ضامن افزایش ۳۸درصدی به علاوه ۵۱۵ هزارتومان حقوق مستمری بازنشستگان سایر سطوح یا همان متوسط بگیران است.   عیوضی در پایان با بیان اینکه «قرار بوده است امروز زاهدی وفا، سرپرست وزارت کار، به طور رسمی‌تر از طریق رسانه‌ها این خبر را اعلام کند.» افزود: ما نیز امیدوار هستیم که ایشان در اسرع وقت امروز خبر رسمی این لازم‌الاجرا بودن مصوبه مجلس و اجرای آن توسط دولت را اعلام کند. به ویژه اینکه در جلسه به ما قول داده شده در همین مرداد ماه احکام حقوقی جدید بازنشستگان در پروفایل‌های آنها قرار داده شود.

 محمد تقی نقدعلی در جلسه علنی (یکشنبه ۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اخیراً مصوبه ۱۰ درصد افزایش حقوق بازنشستگان ابطال شد اما با وجود آنکه چند ماه از آغاز سال جدید گذشته است، هنوز مصوبه جدیدی از سوی دولت در این زمینه ابلاغ نشده و گلایه بازنشستگان پابرجاست.

وی تاکید کرد: لازم است دولت هر چه سریع‌تر مصوبه جدیدی درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان به تصویب برساند و تقاضای بنده از رئیس مجلس شورای اسلامی آن است که از دولت بخواهد هر چه سریع‌تر این موضوع را مشخص کند.

تصمیم جدید دولت برای حقوق بازنشستگان

هیات دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را به وزرای عضو هیات امنای سازمان بازنشستگی تامین اجتماعی تفویض کرد.
بالاخره سکوت دولت شکست و هیات دولت در راستای پیگیری افزایش حقوق بازنشستگان، دستور ویژه صادر شد.
پیرو دستور رییس‌جمهور برای پیگیری بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از برگزاری نشست‌های مکرر معاون اول با نمایندگان بازنشستگان، هیات دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را به وزرای عضو هیات امنای سازمان بازنشستگی تامین اجتماعی تفویض کرد.

اعضای هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در دولت سیزدهم عبارتند از : احمد خانی نوذری (دبیر هیات امنا سازمان تامین اجتماعی)، احسان خاندوزی، اولیاء علی بیگی، حمیدرضا سیفی، سیدمحمد یاراحمدیان، مجید دوستعلی، علی اصغر بیات و مسعود میرکاظمی./خبرآنلاین

جزئیات جدید افزایش حقوق بازنشستگان

بعد از اعلام خبر ابطال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، کارگران بازنشسته منتظر خبر ابلاغ مصوبه جدید و مشخص شدن میزان افزایش حقوق خود هستند.

سوای طولانی شدن اصلاح مصوبه مورد اشاره، عموم بازنشستگان خواستار آن هستند تا مصوبه جدید براساس پیشنهاد قبلی سازمان تامین اجتماعی نوشته شود.

مطابق پیشنهاد اولیه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، می‌بایست حقوق بازنشستگان این سازمان معادل مصوبه افزایش دستمزد شورای عالی کار تعیین می‌شد.

برابر این مصوبه انتظار می‌رفت که حقوق بازنشستگان غیر حداقل‌بگیر ۳۸ درصد به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان در ماه تعیین می‌شد اما در مقابل هیات دولت سقف این افزایش را به ۱۰ درصد تقلیل داد و برای بازنشستگان غیر حداقل‌بگیری که کمتر از ۱۰ میلیون تومان دریافتی داشتند، پرداخت مبلغ ثابت ۶۵۰ هزار تومان در ماه را تعیین کرد.

با این حال هنوز از نحوه اصلاح این مصوبه خبری نیست و با وجود اتمام مهلت قانونی غیر از چند سناریو احتمالی هیچ مطلب جدیدی در رابطه با نحوه اصلاح احتمالی و افزایش حقوق بازنشستگان وجود ندارد.

یکی از این مهمترین این احتمالات افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح بدون پرداخت رقم ثابت است که با واکنش مخاطبان تجارت‌نیوز مواجه شد.

دعوای بازنشستگان تامین اجتماعی با دولت با حکمیت مجلس خاتمه یافت. رویکرد مجلس در رسیدگی به این اختلاف طوری است که برخی بازنشستگان از مجلس توقع دارند تا خود افزایش حقوق‌ها را به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ کند.

-«افزایش حقوق را باید مجلس به تامین اجتماعی ابلاغ کند. مهلت دولت طبق قانون به اتمام رسیده است وحق ندارد اظهار نظرکند».

تنها سناریو، اجرای مصوبه شورای عالی کار

برخی مخاطبان هم تحمل این را ندارند که به غیر از مصوبه شورای عالی کار و پیشنهاد هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی، راه دیگری را برای  افزایش حقوق بازنشستگان وجود داشته باشد.

-«دولت باید به مصوبه قانونی شورای عالی کار ومصوبه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی عمل نماید واین مصوبه را جهت اجرا ابلاغ نماید. تورم وگرانی هرروزه تحمیلی توسط دولت بازنشستگان سایرسطوح رابامشگلات شدید مالی مواجه کرده است».

-«هیچ سناریویی برای مستمری بگیران بهتر از همان مصوبه قانونی شورای عالی کار و هیات امنای تامین اجتماعی نیست بنابراین سناریو سناریو نکنید .نقض قانون به چه قیمتی؟»

-«قانون مهر تایید بازنشستگان مظلوم تامین اجتماعی می‌باشد.فقط مصوبه شورای عالی کار. طبق قانون دولت حق تغییر در مصوبه هیات تامین را ندارد ما دست بردار نیستیم».

-«لطفا از خودتان طرح ندید اینطوری فقط نظام پرداخت حقوق بازنشستگان رو ناعادلانه می‌کنید. فقط و فقط اجرای کامل مصوبه شورایعالی کار».

-«چرا مبلغ ثابت حذف بشود این مبلغ دقیقا از شاغلین کثر می‌شود و مشکلی ایجادنمی‌کند با این تورم حقوق‌ها باید ۷۰درصد برای همه اضافه بشود تابتوانیم تقریبا مثل سال قبل زندگی کنیم».

-«با این شایعات راه به جایی نمی‌برند فقط. مصوبه ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزارتومان برای تمام سطوح ولا غیر»

استقبال از سناریو احتمالی

گویا برخی بازنشستگان هم هستند که برخلاف نظر دیگر همقطارانشان از سناریو احتمالی استقبال می‌کنند.

-«این هم ایده ی خوبی است انان که حقوق پایشان سال قبل زیر ده میلیون بوده تمام مصوبه ی شورای عالی کار تصویب و ۳۰ درصد هم به مزایا اضافه شود .و افرادی کن سال گذشته پایه حقوق شان ده میلیون تومان و بالاتر بوده همان ۳۸ درصد باضافه ۱۰ درصد افزایش مزایا اجرا گردد این ایده از سوی بسیاری از بازنشستگان پذیرفته می‌شود».

برخی مخاطبان هم مقامات دولتی را قسم دادند که حقوق آنها و هم صنفانشان را ضایع نکنند:

-«خداوکیلی حق و حقوق کارگران بازنشسته تامین اجتماعی را ضایع نکنید چون بازنشستگان شما را مسئول این کار می‌دانند شما در پیشگاه خداوند متعال مدیون بازنشستگان تامین اجتماعی می‌شوید هرکس حقوق بیشتری می‌گیرد بیمه بیشتر پرداخت کرده است شما خدا را در نظر بگیرید».

-«دولت خودش تورم ایجاد می‌کند پس باید برارهمه ۵۰درصد زیاد کند ن اینکه از جیب سایرین بزارد تو جیب بعضی‌ها».

-«واقعا جای تاسف دارد بعد از ۴ ماه اندی هنوز میخوان تصمیم بگیرند که چه کنند هر نوع تغییر در مصوبه شورای کار ظلم به طبقه بازنشسته‌ است».

بارور کردنی نیست!

گروهی از مخاطبان تجارت نیوز نیز در واکنش به سکوت دولت و سناریوهای احتمالی، بدبینی خود را اینطور بروز دادند:

-«تا حکمی از طریق سازمان زده نشود به لحاظ دخالت دولت وخلف وعده های مکررهیچ خبری باور کردنی نیست».

-«پناه بر خدا ما که هرچی بگیم فایده نداره، چون آخرش کاری که خودشون می‌خوان انجام می‌دن شاید خدا ی کاری کنه».

کدام افزایش حقوق؟

برخی مخاطبان هم از اساس اینطور منکر افزایش حقوق بازنشستگی خود شدند:

-«من بازنشسته‌ای هستم که دریافتی ام زیر ده میلیون بوده ولی ۶۵۰ تومن رو بهم ندادن همون ده درصد رو بهم دادن».

-«مگه نگفتن حقوق کسی که پارسال ۴۲۰۰می گرفته میشه ۶۲۰۰پس کو ؟ فقط ۵۶۰۰ واریز می‌کنن. ۶۰۰هزاری که گفتن به مزایای جانبی اضافه می‌کنن رو ندادن. اینقدر نگید۵۷درصد به حداقل اضافه شده حقوق ۴۲۰۰با ۳۰سال سابقه شده ۵۶۰۰٫با این تورم وحشتناک ۱۴۰۰اضافه شده .سر حداقل بگیرها رو هم کلاه گذاشتن».

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: