پایگاه خبری خانه فوتبال:

​​سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که بنابر نظر دولت نهم (ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد)، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد.در اواسط دهه ۱۳۸۰ دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. بنابر طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.در ادامه آخرین خبر از سهام عدالت را می خوانیم.

پیمان حدادی دستیار ویژه و مشاور رییس سازمان در امور سهام عدالت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، با اشاره به اینکه سود نقدی پرداخت شده به سهامداران سهام عدالت سال گذشته حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بود، نوشت: با توجه به برگزاری مجمع فولاد و در پیش بودن مجامع فارس، جم، حکشتی، شراز، رمپنا و دیگر شرکت‌ها، پیش بینی می‌شود سود نقدی امسال سهام عدالت با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی از ۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کند.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی طی چند مرحله از مشمولان سهام عدالت دعوت کرده برای دریافت سود اطلاعات خود را ثبت کنند، اما همچنان و بعد از سه دوره فراخوان، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار مشمول اقدام به ثبت اطلاعات و دریافت سود خود نکرده‌اند.

از آنجایی که از میان ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، بیش از دو میلیون نفر سود سهام عدالت خود را طی سال‌های قبل دریافت نکرده بودند، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در اواخر سال قبل طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

آن دسته از مشمولان سهام عدالت که سود سهام سال مالی ۱۳۹۹ را دریافت نکرده است، باید نسبت به درج و ثبت شماره شبای معتبر بانکی در سامانه سجام به آدرس WWW.SEJAM.IR یا در سایت سهام عدالت به نشانی WWW.SAHAMEDALAT.IR اقدام کنند تا سود سهام عدالت برای این دسته از مشمولان واریز شود.

بر این اساس تا اواسط خردادماه، دو مرحله پرداخت سود به جاماندگان سهام عدالت انجام شد، در مرحله اول و دوم به ترتیب ۳۰۷ و ۲۰۰ هزار نفر مشکل شبای بانکی معتبر خود را برطرف و سودهای سنواتی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت کردند.

در مرحله سوم که اوایل مردادماه صورت گرفت، مجموعا حدود ۱۷۷ هزار تراکنش بانکی انجام شد که از این تعداد حدود ۸۶ هزار مربوط به سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ و حدود ۹۱ هزار رکورد هم مربوط به عملکرد سال ۱۳۹۹ شرکت‌های سهام عدالت بود.

ارزش این پرداخت‌ها برای سال ۱۳۹۸، بیش از ۱۴ میلیارد تومان و برای سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۴ میلیارد تومان بود.

یعنی در مرحله سوم مجموعا بیش از ۶۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به حساب بیش از ۹۱ هزار نفر مشمولان واریز شده است.

با این حساب با وجود فراخوان‌های پی در پی هنور حتی نیمی از مشمولانی که اطلاعات خود را ثبت نکرده بودند هم برای انجام این اقدام و دریافت سود سهام عدالت خود اقدام نکرده‌اند.

گرچه ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال ۹۹ با افت ۵۷ درصدی مواجه شده، اما سهام عدالت می‌تواند به عنوان وثیقه دریافت وام از شبکه بانکی استفاده شود.

طی روزهای ابتدایی هفته گذشته، مرحله سوم واریز سود سهام عدالت انجام شد. ارزش پرداخت‌های صورت گرفته در روزهای گذشته، برای سال ۹۸ بیش از ۱۴ میلیارد تومان و برای سال ۹۹ بیش از ۵۴ میلیارد تومان بوده است؛ یعنی در مجموع بیش از ۶۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ‌سود برای جاماندگان واریز شده است.

اما در هفته گذشته، سامانه الکترونیک توثیق سهام برای دریافت وام رونمایی شد. در حال حاضر همه افرادی که دارای سهام هستند و هم افرادی که دارای سهام عدالت هستند، می‌توانند با توثیق سهام خود، وام دریافت کنند.

سمیه محمدی مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی در زمینه دریافت وام یا کارت اعتباری از طریق سهام عدالت می‌گوید: متقاضیان دریافت کارت اعتباری می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاع مشتریان بازار سرمایه (سجام) در این سامانه ثبت‌نام، احراز هویت و پس از نهایی شدن فرآیند ثبت‌نام در سجام با مراجعه به نرم‌افزار بانک ملی ایران درخواست توثیق خود را ثبت کنند.

محسن خدابخش، عضو هیات مدیره سازمان بورس نیز در مورد اینکه تاکنون چه تعدادی از سهامداران عدالت از این سهام به عنوان وثیقه وام استفاده کرده‌اند، گفت: ۳۵۰ هزار نفر توانسته‌اند با وثیقه سهام عدالت از وام‌های بانکی استفاده کنند و بر اساس گزارشی که شبکه بانکی ارائه کرده است، نکول و عقب‌افتادگی این وام‌ها صفر است. یعنی در بحث وام‌های خرد با نکول مواجه نیستیم.

وی با اشاره به اجرای وثیقه‌گذاری سهام به صورت الکترونیکی از روز ۵ مرداد ۱۴۰۱ گفت: این مسئله می‌تواند برای رونق کسب و کار مردم موثر باشد و حتی در نظام قضایی نیز با هماهنگی سازمان بورس و بازار سرمایه می‌توان از سامانه توثیق سهام استفاده کند.

محمود حسنلو، معاون فناوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره سومین مرحله واریز سود سهام عدالت به جاماندگان، می‌گوید: حدود ۱۷۷ هزار تراکنش بانکی صورت گرفت که از این تعداد نزدیک به ۸۶ هزار تراکنش مربوط به سود سهام عدالت ۹۸ و ۹۱ هزار تراکنش نیز مربوط به واریزی سود عملکردی سال ۹۹ بوده است.

وی ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از سهامداران عدالت وجود دارند که سپرده گذاری برای واریز سود سهام عدالت آنها شماره شبای معتبری ندارد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: