پایگاه خبری خانه فوتبال:

تکلیف حقوق بازنشستگان اعلام شد. حقوق بازنشستگان هر سال افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان کفاف هزینه های آنها را نمی دهد. افزایش حقوق بازنشستگان جدی شد. جزئیات جدید حقوق بازنشستگان را بخوانید.

یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه افزایش ۳۸ درصدی حقوق شامل حال تمام بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی (کسانی که بیشتر از حداقل مستمری دریافت می‌کنند) می‌شود، گفت: از شهریور ماه مصوبه افزایش ۳۸ درصدی برای همه بازنشستگان سایر سطوح لازم الاجرا است و مابه التفاوت آن از اول فروردین ماه واریز خواهد شد.

حمید حاج اسماعیلی درباره تاخیر در ابلاغ مصوبه حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران و احتمال اصلاح یا تایید آن اظهار کرد: مبلغ حق مسکن کارگران رقم بالایی نبود و از ابتدا هم دولت روی آن حساسیت نداشت اما اعتقاد من این است که ۱۰۰ هزار تومانی که کاهش داده و ۵۵۰ هزار تومان شد، در رد مصوبه شورای عالی کار نبود بلکه این کاهش از این باب صورت گرفت که توجیهی بر تغییر مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از سوی دولت باشد.

وی ادامه داد: معتقدم بعد از اینکه مجلس مراتب قانونی را به لحاظ مغایرت مصوبات دولت با مصوبه حق مسکن شورای عالی کار اعلام کرد، بحث تغییر حق مسکن کارگران یا تنزل آن به ۵۵۰ هزار تومان خود به خود منتفی شده است و همچنان که دولت عین مصوبه افزایش مستمری ها را پذیرفت و اعلام کرد، در خصوص حق مسکن کارگران نیز همان مبلغ ۶۵۰ هزار تومان باید رعایت شود منتها به دلیل مشغله ها و گرفتاری های دولت دبیرخانه هیات دولت باید این موضوع را پیگیری کند.

 این کارشناس حوزه کار تاکید کرد: در بحث مصوبه حق مسکن، باید ‌ابلاغ رسمی از سوی دولت صورت گیرد تا فرایند قانونی آن طی شود و مصوبه مجددا به وزارت کار برگردد و از طریق وزارتخانه به کارفرمایان ابلاغ شود تا بتوانند آن را اجرا کنند.

حاج اسماعیلی گفت: جلسات دولت دوبار در هفته تشکیل می‌شود و این هفته فرصت خوبی است که دولت مصوبه حق مسکن را به طور رسمی ابلاغ کند تا در شهریور ماه که قرار است افزایش مستمری بازنشستگان اتفاق بیفتد، کارگران هم بتوانند حق مسکن را به طور کامل دریافت کنند.

وی درعین حال به مصوبه افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: افزایش ۳۸ درصدی حقوق شامل حال همه بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی می شود که باید به اضافه مبلغ ۵۱۵ هزار تومان به آنها پرداخت شود و سازمان تامین اجتماعی احکام آن را بر اساس این مبلغ از اول سال صادر کند.

این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی قبلا افزایش ۱۰ درصدی حقوق به اضافه مبلغ ۶۵۰ هزار تومان را مطابق آنچه دولت ابلاغ کرده بود اجرا کرد ولی اکنون با توجه به اعلام دکتر زاهدی وفا ـ سرپرست وزارت کار ـ افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومان از شهریور ماه برای تمام بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی لحاظ خواهد شد.

حاج اسماعیلی گفت: بازنشستگان سایر سطوح کسانی هستند که بیشتر از حداقل مستمری دریافت می‌کنند و حدود ۸۰۰ هزار تا ۸۵۰ هزار نفر هستند که تحت عنوان سایر سطوح مزدی افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومان شامل حال آنها می شود و بازنشستگان حداقل بگیر هم کسانی هستند که حداقل مستمری را دریافت می کنند که در خصوص آنها قبلا مصوبه افزایش ۵۷ درصدی شورای عالی کار اجرا شده است.

وی در خصوص آن دسته از بازنشستگانی که حقوق و مستمری خود را بر اساس افزایش ۱۰ درصد به اضافه ۶۵۰ هزار تومان دریافت کردند نیز، گفت: این دسته از بازنشستگان مابه‌التفاوت افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومان را برای ماههای قبل و از اول فروردین دریافت خواهند کرد و از اول شهریور ماه هم احکام حقوق آنها بر اساس ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان صادر خواهد شد.

معاون دبیرکل خانه کارگر بیان کرد: اینکه دولت مدام می‌خواهد زمان بخرد، حق و حقوق بازنشستگان را محقق نخواهد کرد.

محمد حمزه‌ای در گردهمایی اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به آثار تورمی حذف ارز ۴۲۰۰تومانی اظهار داشت: ارزش حقوق کارگران و بازنشستگان امسال نصف شده است.

براساس کتابی که ما ترجمه کرده‌ایم و در سال ۲۰۱۴ میلادی در این کتاب بیان شده است که اقتصاد پایدار در گروی اشتغال پایدار است و افزایش اشتغال پایدار در حفظ ارزش دستمزد کارگران است.

حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در این مراسم با اشاره به مساله افزایش حقوق بازنشستگان تصریح کرد: ما امروز به مناسبت روز خبرنگار هم از خبرنگاران و صاحبان قلم تقدیر می‌کنیم و نشان می‌دهیم که جامعه کارگری و بازنشستگی از کسانی که صدای آن‌ها هستند، حمایت می‌کنند.

صادقی با اشاره به پنج ماه تلاش کارگران و بازنشستگان ابراز داشت: ما مانند مغنی تلاش کردیم تا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی منطبق با حکم هیات مدیره تامین اجتماعی بالا رود اما امروز شاهد این هستیم که نتیجه مبارزات و اعتراضات ما را در ارایه پیشنهاد افزایش حقوق کشوری‌ها و لشگری‌ها برداشت کرده‌اند و ما راه را برای این پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه باز کردیم.

وی بیان کرد: دولت در بودجه خود برای افزایش حقوق کشوری و لشگری ردیف قرار داده اما برای ما در تامین اجتماعی ردیف قرار نداده است. دولت تصور نکند با تلف کردن وقت برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی می‌تواند برای افزایش حقوق کارکنان خود زمان بخرد.

معاون دبیرکل خانه کارگر یادآور شد: اینکه دولت مدام می‌خواهد زمان بخرد، حق و حقوق بازنشستگان را محقق نخواهد کرد. سرپرست وزارت کار هفته گذشته زمان خرید تا بحث افزایش حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری را در مجلس مطرح کند.

صادقی با اشاره به ورشکستگی صندوق‌های کشوری و دولتی به دلیل ضریب پشتیبانی پایین عنوان کرد: دولت از جیب مردم و کارگران و مالیات پیدا و پنهان این صندوق‌ها را اداره می‌کند و حالا صندوق تامین اجتماعی را که مشمولان آن از جیب خود می‌خورند را از حق خود محروم کردند.

وی با تاکید بر مشکلات عمده‌ای که در زمان احمدی نژاد برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد شده است، گفت: اگر دولت برای پایداری صندوق تامین اجتماعی ارزش قائل است نباید این پایداری را به افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گره بزند و مسئولان نباید آدرس غلط بدهند. مشکل ناپایداری صندوق تامین اجتماعی در ۳۷ هزار میلیارد تومان بدهی کارفرمایان و ۴۰۰هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه پایداری صندوق تامین اجتماعی با اجرای افزایش حقوق صحیح متناسب با ماده ۹۶ قانون تامیم اجتماعی رخ می‌دهد و موجب کاهش فرار بیمه‌ای می‌شود، اظهار داشت: سو مدیریت و نگاه کمیته امدادی به صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای ما را با مشکلات عظیم دچار کرده است و تا روزی که این نگاه تغییر نکند، مشکلات جامعه بازنشستگی حل نخواهد شد.

صادقی با توصیه به دولت درباره تن دادن به پرداخت ۳۸ درصد افزایش و ۵۱۵ هزارتومان مبلغ ثابت تصریح کرد: ما در مذاکرات مطرح کردیم که اگر دولت جیب خالی دارد می‌تواند بجای معوقات، سهام بانک رفاه کارگران که متعلق به خود ما است را بین بازنشستگان توزیع کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ روز بعد از ابطال رای دولت توسط رییس مجلس بنابر قانون اساسی دولت موظف است به قانون عمل کند اما هنوز چنین اقدامی از سوی دولت رخ نداده و در این شرایط بازنشستگان نمی‌توانند سکوت خود را ادامه دهد و توصیه می‌کنیم طی این سه روز دولت موضع نهایی خود را درباره حقوق بازنشستگان اعلام کند.

یکی از اعضای هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در صفحه توئیتر خود نسبت به اجرایی نشدن افزایش حقوق بازنشستگان واکنش نشان داد.

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی بازنشستگان انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر احکام حقوقی بازنشستگان ابلاغ و اجرا شود.

عبدالعلی رحیمی‌مظفری، نماینده مردم سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:

«از مسئولین اجرایی خصوصا وزارت کار می‌خواهیم احکام حقوقی بازنشستگان عزیز را سریع‌تر ابلاغ و اجرا کنند. بازنشستگان از کار بازنشسته شده‌اند از زندگی که بازنشسته نشده‌اند. خرج زندگی آنها بیشتر شده است.

یک سوال: چرا آنچه باید دولت بگیرد سریع اجرایی می‌شود آنچه باید بپردازد معطل می‌ماند؟»

در سال جاری افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با گلایه‌ها و اعتراضاتی همراه شد. در نهایت با پیگیری مجلس و اقدام دولت در مسیر اصلاح قرار گرفته است.

برابر جدولی که برای ماه‌های متوالی مبنای واریز مستمری کارگران بازنشسته محسوب شده‌است، سازمان تامین اجتماعی از بیستم تا پایان هرماه حقوق بازنشستگان خود را پرداخت می‌کند.

 برابر جدولی که برای ماه‌های متوالی مبنای واریز مستمری کارگران بازنشسته محسوب شده‌است، سازمان تامین اجتماعی از بیستم تا پایان هرماه حقوق بازنشستگان خود را پرداخت می‌کند.

به نظر می‌رسد این جدول یکبار دیگر مبنای واریز مستمری‌های تامین اجمتماعی در ماه مرداد باشد.

بدین ترتیب انتظاری که می‌رفت در هفته جاری با تصویب مصوبه جدید دولت برآورده شود یک ماه دیگر هم به تاخیر افتاد.

افزایش حقوق بازنشستگی بازهم به تعویق افتاد

پیگیری‌ها از نهادهای صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که این وضعیت به رغم ابراز آمادگی است که مسئولان سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه تا به امروز داشته‌اند.

دو هفته پیش مهلت قانونی دولت برای پاسخ به نامه ابطالی که مجلس شورای اسلامی در رابطه با مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان غیر حداقل بگیر صادر کرده بود، خاتمه یافت.

برابر مقررات مربوط به هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی در چنین مواردی، سکوت دولت به منزله احراز ابطال مصوبات معیوب است و خودداری از تصویب مصوبه جایگزین می‌تواند برای مسببان و ممانعت کنندگان خطر پیگیرد قانونی را به دنبال داشته باشد.

در این مدت تشکل‌های صنفی کارگران بازنشسته بارها و بارها با سرپرست وزارت رفاه و مدیران سازمان تامین اجتماعی جلسه داشتند و حتی بر سر نحوه اصلاح مصوبه و افزایش حقوق بازنشستگان معترض به توافقاتی رسیدند اما به رغم وعده‌های دولت تا به امروز هیچکدام از این توافقات هنوز عملیاتی نشده است و مدام به تاخیر می‌افتد.

از قرار معلوم دلیل این تعلل، تاخیر در نحوه تامین نقدینگی عنوان شده است اما این درحالی است که هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی در همان اردیبهشت ماه با اطلاع از توان مالی سازمان پیشنهاد افزایش پلکانی مستمری‌های سایر سطوح به میزان ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان در ماه را تصویب کرده بود.

با این وضعیت در بهترین حالت اگر اتفاق نامساعدی پیش نیاد و دولت مصوبه جدید افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را با رعایت شرایط قانونی تصویب کند، بیش از ۱٫۶ میلیون بازنشسته غیر حداقل بگیر می‌توانند از شهریور ماه نسبت به افزایش حقوقشان و دریافت معوقات ماه‌های سپری شده، امیدوار باشند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی توضیحاتی را ارائه داد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باتوجه به منابع و اعتبارات لازم برای تصویب میزان افزایش حقوق بازنشستگان نیازمند زمان بیشتر برای ارزیابی هستیم که احتمالا هفته آینده با حضور نمایندگان جامعه کارگری به جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید و اعلام نتیجه خواهد شد.

محمدهادی زاهدی‌وفا در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: در خصوص میزان افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، دولت به وزرای عضو هیات امنای تامین اجتماعی اختیار تصمیم‌گیری داد که در بررسی‌های گذشته به جمع نهایی نرسیدیم و مستلزم ارزیابی مجدد هستیم.

وی افزود: باتوجه به منابع و اعتبارات لازم برای تصویب میزان افزایش حقوق بازنشستگان نیازمند زمان بیشتر برای ارزیابی هستیم که احتمالا هفته آینده با حضور نمایندگان جامعه کارگری به جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید و اعلام نتیجه خواهد شد.

بر اساس بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی مقرر شد در چارچوب پایداری منابع و اعتبارات این سازمان، مستمری سایر سطوح اصلاح‌ شود.

محمدهادی زاهدی وفا با بیان اینکه رئیس‌جمهور بر اصلاح میزان افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تأکید دارند، افزود: بر این اساس هیأت وزیران، تصمیم‌گیری در این خصوص را به وزرای عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی تفویض کرد.

وی با اشاره به جلسات متعدد با نمایندگان بازنشستگان و مسئولان مربوط، به منظور اجرای دستور رییس جمهور تصریح کرد: برابر تفویض انجام شده و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی مقرر شد در چارچوب پایداری منابع و اعتبارات این سازمان، مستمری سایر سطوح اصلاح‌ شود.

زاهدی وفا با اشاره به جلسات متعدد با نمایندگان بازنشستگان و مسئولان مربوط، به منظور اجرای دستور رئیس جمهور تصریح کرد: برابر تفویض انجام شده و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی، مقرر شد در چارچوب پایداری منابع و اعتبارات این سازمان، مستمری سایر سطوح اصلاح‌ شود.

محمدهادی زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه رئیس‌جمهور بر اصلاح میزان افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تأکید دارد، اظهار کرد: بر این اساس هیئت وزیران، تصمیم‌گیری در این خصوص را به وزرای عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی تفویض کرد.

زاهدی وفا با اشاره به جلسات متعدد با نمایندگان بازنشستگان و مسئولان مربوط، به منظور اجرای دستور رئیس جمهور تصریح کرد: برابر تفویض انجام شده و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی، مقرر شد در چارچوب پایداری منابع و اعتبارات این سازمان، مستمری سایر سطوح اصلاح‌ شود.

هیأت دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را به وزرای عضو هیأت امنای سازمان بازنشستگی تأمین اجتماعی تفویض کرد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: