پایگاه خبری خانه فوتبال:

یارانه معیشتی آبان ماه به زودی پرداخت می شود. یارانه معیشتی چند سالی است که پرداخت می شود. یارانه معیشتی تنها به برخی از افراد تعلق می گیرد. یارانه معیشتی رقم چندانی ندارد. جزئیات جدید یارانه معیشتی شهریور ماه را از دست ندهید.

یارانه معیشتی

افزایش 50 درصد یارانه معیشتی این خانوار

نمایندگان مجلس جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری را تصویب کردند؛ افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور نیز در این مصوبه دیده شده است.

 16 مهر ماه بود که معاون امور مجلس رئیس جمهور در راستای ارتقای سطح معیشت مردم از جمله کارکنان دولت و بازنشستگان و لزوم رعایت عدالت در نظام پرداخت‌ها و بهبود معیشت آنان، عدالت در توزیع اعتبارات، عادلانه سازی پرداخت‌ها و افزایش قدرت خرید مردم از تقدیم لایحه دو فوریتی متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری به مجلس خبر داد.

به دنبال این موضوع نمایندگان مجلس روز یکشنبه هفته جاری، جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری را با 198 رای موافق تصویب کردند.

در بخشی از این مصوبه اما بر افزایش 30 درصدی مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور نیز اشاره شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره افزایش حقوق افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی گفت: در ابتدای سال 20 درصد برای افزایش حقوق آنها اعمال شد و ما امروز 30 درصد را لحاظ کردیم. بر این اساس از ابتدای سال افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی مشمول افزایش 50 درصد حقوق می‌شوند.

پیش از این مبالغ مستمری معیشتی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای خانواده یک نفره ماهانه 420 هزار تومان، خانواده دو نفره 600 هزار تومان، سه نفره 840 هزار تومان، چهار نفره یک میلیون و 80 هزار تومان و پنج نفره یک میلیون و 320 هزار تومان در نظر گرفته شده بود که با این افزایش 30 درصدی، به این ترتیب میزان مستمری این خانوارها افزایش خواهد یافت.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: همزمان با پرداخت مستمری آبان ماه، قرار است دولت مابه‌التفاوت مستمری مهر ماه مددجویان نهادهای حمایتی را نیز پرداخت کند تا آن را به حساب مددجویان واریز کنیم؛ با افزایش 30 درصدی مستمری مددجویان تحت پوشش به این ترتیب مستمری خانوارهای یک نفره 550 هزارتومان، دو نفره 780 هزارتومان، سه نفره یک میلیون و 90 هزار تومان، 4 نفره یک میلیون و 400 هزار تومان و برای 5 نفر به بالا یک میلیون و 720 هزار تومان می‌شود.

تسنیم

سورپرایز دولت با یارانه معیشتی جدید برای این دهک ها

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران با اشاره به شناسایی ۲۵۹ منطقه کم برخوردار در پایتخت، ‌ گفت: با طرح بیمه رایگان سه دهک درآمدی پایین در این مناطق، ۱۷۶هزارنفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و الان دیگر نباید هیچ فردی در تهران باشد که بیمه نداشته باشد.

علیرضا نمازی با اشاره به اهمیت افزایش تعداد بیمه‌شدگان، درباره تعداد بیمه‌شدگان بیمه سلامت در استان تهران، گفت: از اسفند سال قبل تاکنون تعداد بیمه‌شدگان ما دو برابر شده است که ۸۰ درصد این افراد از سه دهک پایین جامعه بوده‌اند. اکنون نزدیک ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده در استان تهران داریم که این عدد در اسفند سال قبل حدود ۲ میلیون ۹۰۰ هزارنفر بود. ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیمه شده ما در پایتخت بیمه رایگان هستند.

وی افزود: افرادی هم که در پروسه ارزیابی وسع قرار می‌گیرند، می‌توانند به مدت سه ماه بیمه رایگان شوند تا پاسخ ارزیابی وسع دریافت شود. یکی از اقدامات سازمان بیمه سلامت این بود که اطلاعات ۵.۵ میلیون نفر در کشور را از وزارت رفاه گرفت و بدون اینکه خود افراد به مراکز مراجعه کنند تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و اطلاع رسانی به افراد از طریق پیامکی صورت گرفت. در این طرح سهم اداره کل بیمه سلامت استان تهران یک میلیون و ۶۰۰ هزارنفر بود.

یارانه معیشتی بیمه رایگان این سرپرستان خانوارها

او ادامه داد: در تهران ۲۵۹ منطقه کم برخوردار شناسایی شده است و طرح بیمه رایگان سه دهک مناطق کم برخوردار هم از منطقه شوش و هرندی آغاز شد که با این طرح هم ۱۷۶ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. الان دیگر نباید هیچ فردی در تهران باشد که بیمه نداشته باشد. نکته مهم این است که بیمه‌نامه تمام این افرادی که بیمه رایگان شده‌اند تا تیرماه ۱۴۰۲ به شکل خودکار تمدید شده است و اگر فردی باقی مانده باشد باید مراجعه کند تا تحت ارزیابی وسع قرار گیرد. از آنجایی که این فرایند زمان‌بر است می‌توانند تا سه ماه که پاسخ ارزیابی وسع دریافت شود، بیمه رایگان داشته باشند. دهک ۴ درآمدی ۱۰ درصد، ‌ دهک ۵ و ۶ درآمدی ۲۵ درصد، دهک ۷ و ۸ درآمدی ۵۰ درصد و دهک ۹ و ۱۰ هم می‌بایست ۱۰۰ درصد سهم بیمه را پرداخت کنند.

نمازی درخصوص آخرین پرداخت مطالبات اداره کل بیمه سلامت استان تهران به مراکز طرف قرارداد، اظهار کرد: مطالبات مرداد ماه تمام داروخانه‌ها و بخش خصوصی پرداخت شده است. بیمارستان‌های بخش خصوصی تا خرداد ماه و بیمارستان‌های دولتی نیز اردیبهشت و خرداد را بسته به اسنادی که ارائه کرده‌اند، پرداخت صورت گرفته است. در واقع هر مرکزی که به ما سند ارائه کند، بلافاصله پرداخت‌ها انجام می‌شود.

با یارانه معیشتی جدید چه کالاهایی می‌توان خرید؟

البته پیش از این سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مجلس چندی پیش اعلام کرده بود: منظور از کالابرگ الکترونیکی همان کارت‌های یارانه‌ای است که امروز در آن‌ها یارانه نقدی واریز می‌شود که بعدها اگر دولت زیرساخت‌ها را آماده و فراهم کرد، این‌ها را به کالابرگ‌ها اختصاص دهیم.  وی عنوان کرده بود: امروز هم در فروشگاه‌ها با همین یارانه‌ها افراد خرید می‌کنند؛ منتها چون در همان کارت یارانه قبلی واریز می‌شود، می‌توانند نقدی هم دریافت کنند.  وی توضیح داده بود: در ادامه طرح این است که این کارت یارانه، یارانه کالایی شود یعنی افراد با این کارت‌ها کالاهای مورد نیاز خانواده‌شان را در فروشگاه‌هایی که دستگاه کارتخوان برای این کارت‌ها اختصاص داده می‌شود، خرید کنند.  نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو تصریح کرده بود: دادن کالابرگ به هیچ عنوان در خرید کالاهای عمومی محدویت ایجاد نمی‌کند که به طور مثال فقط شامل مرغ، روغن و امثال این‌ها باشد بلکه اشخاص می‌توانند هر کالایی که مورد نیازشان است را از حبوبات گرفته تا گوشت و لبنیات و شوینده‌ها خریداری کنند.  وی تاکید کرده بود: یارانه که برای جبران کاهش قدرت خرید مردم است امروز به صورت نقدی داده می‌شود، فردا اگر زیرساخت‌هایش آماده شد به صورت کالابرگ‌های الکترونیکی داده می‌شود که اتفاقا می‌تواند باعث یک رقابت سالم بین فروشگاه‌ها شود به طوری که فروشگاه‌ها می‌توانند تخفیف‌های خوبی مانند کارت حکمت به خریداران خود دهند. 

یارانه معیشتی

سرانجام یارانه  معیشتی

با این وجود، هنوز معلوم نیست سرنوشت یارانه نقدی چه می‌شود؛ اگرچه فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که یارانه مرداد و شهریورماه همچنان نقدی باشد.  در کل با توجه به اینکه گزارش زیرساخت‌ها، شهریور اعلام می‌شود، بعید است دولت بتواند ظرف یکی دو هفته یارانه را حذف و به جای آن کوپن بدهد. برای همین پیش‌بینی می‌شود تغییر در شیوه پرداخت یارانه‌ها از مهرماه کلید بخورد. البته اگر دولت قصد تغییر شیوه پرداخت را داشته باشد.

چگونه بفهمیم در چه دهک درآمدی قرار داریم؟  قبل از اینکه بدانید جز کدام یک از دهک‌های جامعه هستید ابتدا باید بدانید عوامل زیر بر دسته بندی دهک‌ها تاثیرگزار است: 

شغل سرپرست خانوار

سطح تحصیلات   

میزان درآمد ماهیانه 

متراژ و آدرس محل سکونت  

تفکیک شهری و روستایی  

میزان املاک و دارایی‌ها اعم از خودرو   

میزان هزینه خانوار در اقلام خوراکی، پوشاک، مسکن و…

چرا برای من مبلغ ۳۵ هزارتومان کمتر واریز شده است؟  فرض کنیم شما یک خانواده سه نفره هستید و جز دهک چهارم می‌باشید، باید ۹۰۰ هزارتومان به عنوان یارانه معیشتی به حساب شما پرداخت شده باشد اما در واقع دو بار مبلغ ۸۶۵ هزارتومان برای شما واریز شده است. علت اختلاف ۳۵ هزارتومانی به علت بازپرداخت اقساط وام یک میلیون تومانی است که در زمان کرونا توسط بانک به حساب شما واریز شد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: