پایگاه خبری خانه فوتبال:

شرایط باشگاه استقلال در روزهای اخیر، نگرانی‌های زیادی را بین هواداران این تیم ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، حدود 10روز از قطع همکاری باشگاه استقلال با مصطفی آجورلو و بازگشت علی فتح‌الله زاده به صندلی مدیرعاملی این باشگاه گذشته است. مجموعه استقلال که تا مدتی پیش زیر بار فشار انتقادات فنی از تیم قرار داشت، به یکباره با موج جدیدی از مشکلات مالی مواجه شد که این مساله بدون شک تشدید نگرانی‌‌ها برای آینده آبی‌پوشان را به همراه داشته است.
طی روزهای اخیر، اخبار متعددی در مورد پرداخت مطالبات استراماچونی، میلیچ، گابریل پین، وضعیت قراردادی محمد محبی و مهدی قائدی، طلب سنگین سازمان لیگ بابت تبلیغات محیطی، شکست پروژه حق پخش تلویزیونی، برداشت بی مجوز 200 میلیارد از درآمدهای بورسی و تعلیق نماد معاملاتی باشگاه مطرح شده و در کنار این موارد، نارضایتی دسته‌ای از بازیکنان بابت دریافتی کمی که از ابتدای فصل داشته‌اند نیز وجود دارد.
پرونده‌های خارجی در کنار مشکلاتی که باشگاه استقلال با سازمان لیگ و فرابورس پیدا کرده، مساله‌ای نیست که با بیان "ان‌شاالله حل می‌شود" بتوان آن‌ها را پنهان کرد. در حال حاضر پنجره نقل و انتقالاتی نیم فصل استقلال به شدت تهدید می‌شود و این در حالیست که مدیرعامل باشگاه به دنبال جذب یک بازیساز خوب خارجی است. از طرفی بدهی‌های سنگین، مجوز حرفه‌ای استقلال را نیز تهدید می‌کند که ممکن است در نهایت منجر به حذف از لیگ قهرمانان آسیا شود. در این صورت فتح‌الله زاده قادر نیست سومین ستاره را برای آبی‌ها بگیرد و به گفته خودش دین‌اش را به هواداران ادا کند.

فتح‌الله زاده از هنگامی که به عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال معرفی شد، بارها اعلام کرد مدیری نیست که بهانه تراشی کند و مشکلات را به گردن مدیران قبلی بیندازد اما تکرار این موضوع چیزی به جز تقصیر مدیران قبلی در بدهی‌های فعلی را به مخاطبان فوتبال و هواداران استقلال القا نمی‌کند. البته به جز این هم نیست؛ هیچ شکی وجود ندارد که فتح‌الله زاده باعث و بانی موج سنگین مشکلات مالی فعلی نیست اما وقتی تغییری در رده بالای مدیریت باشگاه انجام شده یعنی وزارت و تصمیم گیرندگان ورزش کشور برای رفع انبوه مشکلات دست به این تغییر زده‌اند. در واقع بر هیچ کس پوشیده نیست که فتح‌الله زاده گرفتار مشکلاتی شده که از مدیران گذشته به جا مانده اما معرفی مداوم مقصران این مشکلات هیچ دردی را دوا نمی‌کند و فقط این تصور را در اذهان عمومی به وجود می‌آورد؛ فتح‌الله زاده به روزهایی فکر می‌کند که این مشکلات حل نشده باشند. 

در روزهایی که هواداران، پیشکسوتان و حتی بازیکنان و مربیان استقلال نگران و درگیر چالش‌های ریز و درشت هستند، مدیرعامل جدید استقلال با حضور در برنامه‌های مختلف تلویزیونی اظهاراتی را بیان می‌کند که هر هواداری دوست دارد این صحبت‌ها فقط در حد شوخی باشند. دلخوری رودی فولر بابت عدم ترنسفر قائدی یا جذب لیونل مسی در 37 سالگی موضوع دلخواه هواداران نیست چرا که آن‌ها در وهله اول نگران تقویت تیم در نیم فصل برای تکرار قهرمانی فصل گذشته هستند. تقویت تیم نیز مساله‌ای نیست که به راحتیِ بازی‌های کامپیوتری و پلی استیشنی باشد.

برای موفقیت در رقابت‌های قاره‌ای، باید بازیکن خوب خارجی خرید و برای خرید بازیکن خارجی با کیفیت علاوه بر اینکه نباید تراز مالی منفی باشد، درآمد زایی باشگاه هم باید در سطح خوبی قرار بگیرد. با اینحال اکنون استقلال باید به فکر تامین منابع مالی برای حل و فصل مشکلات مالی باشد. از طرفی مدیرعامل فعلی باید طوری عمل کند که مدیر بعدی از افزایش بدهی‌های در دوران فتح‌الله زاده صحبت نکند. بنابراین جذب لیونل مسی حتی در زبان شوخی و در روزهایی که پرسپولیس از لوکادیا به خوبی بهره می‌برد، به جز دلسردی و بی اعتمادی هوادار استقلال ثمره‌ای ندارد.

باشگاه استقلال در نقل و انتقالات پیش فصل درگیر ساده ترین و پیش پا افتاده‌ترین موضع یعنی تعداد نفرات حاضر در لیست بازیکنان شد و به همین خاطر آن ماجرای جنجالی در مورد ارسلان مطهری و کاوه رضایی پیش آمد. به طوریکه الان می‌بینیم کاوه رضایی در تراکتور بازی می‌کند و بازگشت او به جمع آبی‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. قطعا اگر روزی قرار باشد بازیکنی در سطح کاپیتان اسبق بارسلونا و تیم ملی آرژانتین به فوتبال ایران بیاید، در ابتدا به ساختار حرفه‌ای یک باشگاه نگاه می‌کند و بدون شک پُر بودن لیست بازیکنان و غافلگیر شدن باشگاه در آستانه اتمام زمان نقل و انتقالات برای چنین بازیکنی قابل درک نیست!

بنابراین فتح‌الله زاده در ابتدا باید مسائل ساده حرفه‌ای را در بدنه مجموعه تحت مدیریت خودش اصلاح و این سیستم را به معنای واقعی حرفه‌ای کند. مطرح کردن موضوع جذب لیونل مسی در روزهایی که هواداران نگران جدایی محبی و قائدی هستند نه تنها برای آن‌ها جذابیت ندارد بلکه امید آن‌ها را برای بهبود شرایط کمرنگ‌تر می‌کند. تیم آبی تهران اکنون درگیر چالش‌های مهم‌تری است که اگر فتح‌الله زاده به قهرمانی آسیایی در سه سال فکر می‌کند، باید هرچه زودتر حل شوند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: